• Anonym (Skitstövel)

Berättade att jag var otrogen.

Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 

Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 

Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 

Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 

• Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • Hustru

Enligt diverse enkäter så är otrohet vamligt i minst hälften av alla förhållanden. Men läser man på Familjeliv skulle man kunna tro att 99 % här tillhör en religiös sekt där otrohet är det  mest ovanliga som finns.

Självklart är det inte roligt att bli bedragen, men för mig är inte sex den värsta otroheten. Om otroheten leder till att ekonomin och tiden med familjen påverkas då har man sjabblat till det.  Jag har förstått att min man varit otrogen och det tog mig ett antal år  och jag ville ge igen, och det kanske man får räkna men. Sexuell otrohet skulle inte få mig att skiljas, det är hur känslorna är för den man är otrogen med som påverkar.

Berättar man om sin otrohet så gör man det för att lätta på sitt samvete, men det kanske man inte förtjänar. Vissa saker är bättre att inte berätta och man får leva och förhålla sig till sitt samvete. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 23:57:34 följande:
    Inte adresserat till mig men...Vad fan har det med denna tråden att göra? Jag har inte sett att ts man hotat med att slå ihjäl ts. Då hade tråden sett helt annorlunda ut. T.o.m. jag hade då hejat på ts för att hon tog chansen att komma ifrån en misshandlande man.
    Nu är det ju inte så vad vi vet, utan det är ts som psykiskt misshandlat sin man.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 22:35:14 följande:

Jag tänker att det börjar bli lite fånigt att skärskåda det jag skrivit härinne och det är ett faktum att jag tycker att jag har gjort mitt livs misstag. Det är så klart helt OK att ni tycker annorlunda. Tror att vi kanske kan lämna det där?

Det är svårt att komma ihåg allting ni skrivit men jag vill betona att det är helt och hållet mitt fel, mitt ansvar och min skuld. Ömsesidig respekt betyder ju att vi båda respekterar varandra men jag har inte visat denna respekt gentemot min man de senaste veckorna. Det är jobbigt att tänka på det. 

Jag får be om ursäkt för att jag inte lämnar ut detaljer kring kollegan eller otroheten. Jag tycker att det räcker gott med att min man vet detta. Jag vill egentligen fokusera på mig och min man, inte arbetskollegan.

Men jag tror inte att jag kommer att skriva något mer i den här tråden. Jag tror att jag kan reflektera och få inputs någon annanstans ifall behovet dyker upp. 

Men jag vill i alla fall tacka er alla för era inputs. 

Gift man som schysta ts inte vill hänga ut??
    Snacka om Off topic. TS vill ha goda råd efter sitt snedsteg och du sitter hemma och hejar på TS man?! För dej rekommenderar jag fotbolls-EM på fredag. Heja Sverige!
    ClumsySmurf skrev 2022-07-21 01:25:37 följande:
     Jaha, MoralRelativist med hittepåargument skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa folkmord och onödiga krig som skett i historien. Det är dom, som verkligen HAR förstört. Det går alltid går att dra till med något värre för att moral relativisera.
    Jag kan inte se att mord som följd av etnisk tillhörighet skulle kunna vara värre än mord som följd av könstillhörighet.

Sedan 1 januari 2000 har 325 kvinnor i Sverige dödats av sin man, pojkvän eller exman.
  • Anonym (Hänt e hänt)

Läst vad du skriver.
    Får känslan av du kan tillåta honom precis vad som bara han förlåter dig. 
    Ni har barn tillsammans o där ligger ert ansvar vad du gjort o han känner är envars problem. 
    Lättast hade varit om om inte hänt. Men där ni är nu så är de ingen återvändo. 
    Han måste få tid o fundera på vad han önskar göra med resten av sitt liv.  Oavsett vad du känner tänker o vill.
    Men priset för o fortsätta kan vara högre än du är beredd o betala. Glömma o förlåta finns inte han kommer minnas detta för alltid.
    De kommer påverka er vardag många år framöver de kan jag lova.
    Kärleken är evig men föremålet är skifftande.. 
    De du ska göra är o ta dig en funderare  om du vill leva i en relation där han närhelst de passar dra upp detta som svarte petter vid era oegentligheter...
    De råd jag hade gett är nog att ransaka dig själv o fundera på om du är villig o betala de du gjort eller ta tag  ditt liv o lev de med barnen tills nästa man kliver in i ditt liv. För detta har ett högt pris. 
    Satt själv i samma gummibåt som din man. Blev bedragen o vi lova guld o gröna ängar osv... men så fort vi blev oense kunde jag häva ur mig hennes misstag. Blev jag som lämnade o gick vidare.. 15 år efter kan vi prata som folk igen o e glad för mitt beslut.  

• Anonym (Molly)

Kan inte citera Hustru men +1 på den. 

Otrohet är något många måste hantera någon gång  eftersom det är mänskligt att falla för fler. Men i flertal svar låter det som det är ett Brott som har planerats och genomförts av en kallblodig usel människa. 

Att berätta innebär kanske lite lättat samvete för egen del men stjälper kanske hela världen för partner och barn. Först då uppstår den riktiga skadan.

Lev med dåligt samvete hade väl varit straff nog. 

• Anonym (Anonym@)
    Anonym (Molly) skrev 2022-07-21 08:12:08 följande:

Kan inte citera Hustru men +1 på den. 

Otrohet är något många måste hantera någon gång  eftersom det är mänskligt att falla för fler. Men i flertal svar låter det som det är ett Brott som har planerats och genomförts av en kallblodig usel människa. 

Att berätta innebär kanske lite lättat samvete för egen del men stjälper kanske hela världen för partner och barn. Först då uppstår den riktiga skadan.

Lev med dåligt samvete hade väl varit straff nog. 

Tror inte på dåligt samvete från otrogna. Bara lättnad att inte blivit påkommen.
    Ts tillhör undantagen och det skall hon ha kredd för.
  • Anonym (Kommer visa sig)

Jag tänker att det var jättebra att du berättade och att du faktiskt lät det komma fram tämligen omgående och nu faktiskt ger din make en chans att bearbeta samtidigt som du bearbetar det som hänt.

Jag tänker att du inte är den förste som gjort ett misstag och vissa misstag ger konsekvenser som man faktiskt inte kan veta, utan mest ana. Otrohet är något som många faktiskt inte kan acceptera och som är en sådan där vändpunkt som gör att förhållanden spricker eller förändras.

Jag tänker att just nu ser du din fantastiska man ur ett perspektiv, men otrohet och kris kommer visa andra delar av honom. Precis som han fick se en del av dig, du knappt trodde fanns.

Jag tänker att du bör boka stödsamtal för egen del och om några veckor fråga din make om han vill gå i rådgivning för att få stöd i er separation. Naturligtvis kan du vara tydlig om att du vill fortsätta tillsammans, men respektera vad han säger.

• Anonym (Fndn)
    Hustru skrev 2022-07-21 06:21:56 följande:

Enligt diverse enkäter så är otrohet vamligt i minst hälften av alla förhållanden. Men läser man på Familjeliv skulle man kunna tro att 99 % här tillhör en religiös sekt där otrohet är det  mest ovanliga som finns.

Självklart är det inte roligt att bli bedragen, men för mig är inte sex den värsta otroheten. Om otroheten leder till att ekonomin och tiden med familjen påverkas då har man sjabblat till det.  Jag har förstått att min man varit otrogen och det tog mig ett antal år  och jag ville ge igen, och det kanske man får räkna men. Sexuell otrohet skulle inte få mig att skiljas, det är hur känslorna är för den man är otrogen med som påverkar.

Berättar man om sin otrohet så gör man det för att lätta på sitt samvete, men det kanske man inte förtjänar. Vissa saker är bättre att inte berätta och man får leva och förhålla sig till sitt samvete. 

Verkligen inte. Den andre har rätt att veta.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 22:46:24 följande:
    Jaha, ClumsySmurf skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa svenska män som varje år slår ihjäl sin fru och barnens mor. Det är dom, som till skillnad från TS, som verkligen HAR förstört sina barns familj. Men du kanske inte inser skillnaden mellan små och stora problem? 
    Eller alla dessa som kör mot rött, eller kanske mot stopplikt...
  • Hustru
    Anonym (Fndn) skrev 2022-07-21 09:45:00 följande:
    Verkligen inte. Den andre har rätt att veta.
    Rätt att veta vad?  tankar behöver man inte ens avslöja i ett äktenskap
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-21 10:04:27 följande:
    Rätt att veta vad?  tankar behöver man inte ens avslöja i ett äktenskap
    Tankar???
Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.