• Anonym (Skitstövel)

Berättade att jag var otrogen.

Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 

Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 

Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 

Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 

• Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Ough) skrev 2022-07-20 12:18:03 följande:
    Där kom den, skiftandet av en del av skulden på den andra parten (mannen i det här fallet). Måste ju ha varit nånting i förhållandet som drev henne till otrohet, för det är ju det du säger egentligen? Förlåt, men finns mognare sätt att handskas med sånt om så är fallet i ens relation.

Ömsesidig respekt skriver du också? Är det vad hon har visat honom tycker du? Undrar om du vore lika förlåtande om du nånsin fann dig i samma situation.
    Ja visst är det underligt.
    Skulle vilja säga att all skuld och upplevd förändring i relationen till sin partner ligger i den otrognes huvud. (Om det inte är frågan om ett destruktivt förhållande. Men även i ett sådant finns det bättre sätt att hantera det på)
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Bollen) skrev 2022-07-20 12:20:48 följande:
    Boll? Kämpa? Motgångar?

De har ju lämnat in skilsmässoansökan ...
    Jaha, men det har jag och TS sagt hela tiden.. Vill han gå, står dörren öppen. Dock, om man har barn, har man betänketid för att inte förstöra en familj utan eftertanke. Det finns många som trots allt kan lämna otrohet bakom sig och välja en bättre väg framåt. Jag ser inget som rätt eller fel. Men som sagt att betänketid är bra. 
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 00:18:54 följande:

Hur menar du här?

Ja, innan otroheten har jag alltid varit ärlig och öppen. Under tiden jag pratade med arbetskollegan och ligget var jag givetvis inte ärlig. Det blev några veckors oärlighet och smygande. 

Berättade för min man i söndags och sexet hände i fredags. Sedan dess är jag återigen ärlig och öppen. 

Men jag kanske missförstår dig på något sätt, och jag ber om ursäkt i så fall? 

Vad var det som egentligen hände i fredags?..AW..?
    I min relation är fredagskvällen vikt åt familjen. Kanske inte är så hos andra.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 16:01:33 följande:
    Jaha, men det har jag och TS sagt hela tiden.. Vill han gå, står dörren öppen. Dock, om man har barn, har man betänketid för att inte förstöra en familj utan eftertanke. Det finns många som trots allt kan lämna otrohet bakom sig och välja en bättre väg framåt. Jag ser inget som rätt eller fel. Men som sagt att betänketid är bra. 
    Nja, bättre vet jag inte, och för vem. Men halvårsregeln är nog nödvändig för att reda upp ekonomi och annat i ett långt förhållande.
    "Vill han gå, står dörren öppen"..Också ett jävla nonchalant ställningstagande.
    Ung. som "Passar det inte att jag gav dig en pungspark, och var otrogen kan du pysa"

Ts, är kollegan också gift, eller är det en unghingst? Varit många trådar om detta sista tiden.
  • Anonym (Jaha)
    »Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.« Joh88.

Ett bibelcitat att beakta. Tröttsamt med elakheterna som regnar ner över TS. Och till vilken nytta? Som sagt att alla kan göra fel. Frågan är hur TS och TS man löser det här. För man är fortfarande två om ett förhållande. TS kan inte lösa situationen om mannen inte vill lösa den. Och då är det bästa TS kan göra, att låta honom gå. Finns inget nonchalant i det. Alls.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 17:08:33 följande:

Ett bibelcitat att beakta. Tröttsamt med elakheterna som regnar ner över TS. Och till vilken nytta? Som sagt att alla kan göra fel. Frågan är hur TS och TS man löser det här. För man är fortfarande två om ett förhållande. TS kan inte lösa situationen om mannen inte vill lösa den. Och då är det bästa TS kan göra, att låta honom gå. Finns inget nonchalant i det. Alls.
    Ber om ursäkt om mina inlägg uppfattas som elakheter. Tycker fortfarande att det var starkt av ts att berätta för partnern. Inte ofta man ser det.
    Men jag försöker bara få ihop logiken i bl.a  tx sista inlägget.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 11:41:50 följande:

Jag förstår att mitt sätt att skriva framstår som att jag inte ångrar mig alls. Jag är rationell och saklig som person och kan resonera vettigt (i normala fall) Jag kan se på det här ur ett helhetsperspektiv och förstå hur min man mår. Dessutom förstår jag även att min otrohet var sjukt vidrig gentemot min familj och att jag inte kan komma med bortförklaringar.

Jag är ångestfull och har ej haft möjlighet till att äta ordentligt på flera veckor. Allt jag tänker på är den här skiten. Jag vill bara gå och krama min man. Säga upp mig. Visa för honom hur mycket jag ångrar mig. 

På den andra sidan förstår jag att ingenting jag säger är trovärdigt och att jag förtjänar all ångest. Känner också att jag har egentligen ingen rätt till att må dåligt. Mina tankar som dyker upp upplever jag att jag har ingen rätt till att uttrycka för att det är jag som är skitstöveln i det här. 

Ibland kan jag hata min egenskap. Jag vill agera panikartat, bryta ihop och allt det där. Men jag förstår samtidigt vidden av det här.

Se ovan understruket.

Vad jag förstår hände otroheten i fredags.
    Berättade för mannen i söndags.

Varför så ångerfull i flera veckor innan själva otroheten så man inte ens kan äta?
    Har hon tänkt på den här skiten flera veckor innan det hände? Eller räknade hon planeringen som otrohet oxå?
    Om hon är ångerfull nu kan jag förstå, men flera veckor innan otroheten.....
    Och trots detta ändå hoppa i säng med kollegan???

Trovärdigheten i tråden finns inget att säga om, men förstår att mannen inte lägger någon större vikt i vad än ts säger. Och visst har hon rätt i att må dåligt.

Dessutom har ts uttryckt tacksamhet för kommentarer, så hennes tankar hjälps att kommer på rätt spår.
    Men om jag varit elak i mina kommentarer ber jag igen Ts hemskt mycket om ursäkt och hoppas hon kommer tillbaka.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 00:18:54 följande: #33
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-19 23:45:13 följande:
    Hur definierar du "har alltid varit öppen & ärlig"? Hade du varit det hade du väl inte varit otrogen?

Sen, jag vet inte om ni kan lappa ihop ert förhållande igen.. Men är du intresserad av att göra det, så måste du ha bättre koll på vad det innebär att vara ärlig och att sedan också vara det.

Hur menar du här?

Ja, innan otroheten har jag alltid varit ärlig och öppen. Under tiden jag pratade med arbetskollegan och ligget var jag givetvis inte ärlig. Det blev några veckors oärlighet och smygande. 

Berättade för min man i söndags och sexet hände i fredags. Sedan dess är jag återigen ärlig och öppen. 

Men jag kanske missförstår dig på något sätt, och jag ber om ursäkt i så fall? 

Om man alltid varit ärlig och öppen, hur tänker man då i en sån situation?
    Tänker man det man inte vet lider man inte av?
    Jag blir säkert förlåten?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 01:31:02 följande: #43
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 01:21:23 följande:

Jag menar.. Det går ju inte ens att se som ett misstag om man nu kan rubricera otrohet som misstag. Din otrohet var planerad och genomförd.
    Sen sög tydligen sexet, och då började du älska din man istället. 

Nej, det är inte misstag på samma sätt som när man ligger med någon på efterfesten eftersom vi snackade och planerade. Likväl var det mitt livs största misstag och din definition ser annorlunda ut jämfört med min. 

Jag har alltid älskat min man och jag står fast vid det. 

Varför kallar man ett helt medvetet och planerat fel för misstag?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 16:01:33 följande: #63
    Anonym (Bollen) skrev 2022-07-20 12:20:48 följande:
    Boll? Kämpa? Motgångar?

De har ju lämnat in skilsmässoansökan ...
      "Dock, om man har barn, har man betänketid för att inte förstöra en familj utan eftertanke."
    I alla fall i en veckas tid var TS inställning att ett ligg var värt mer än att hålla ihop familjen.
    Är man så smurfig att man inte vill förstå vem som förstört familjen ska man inte ha en relation.
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 17:08:33 följande: #66

Man kan göra små fel som ger små konsekvenser och man kan göra stora fel ger större konsekvenser, som att t.e.x förstöra sina barns familj, dessa är inte likvärdiga.,
     Har aldrig varit för den där äckligt patetiska moral relativismen 'vem har inte gjort ett fel/misstag?' men jag antar att de som gillar den har gjort många många stora "misstag", och kommer att göra många fler.
  • Anonym (MR klister)

Rätt och rätt, din man har rätt att må dåligt du SKA må dåligt. 
    Skit ska skit ha helt enkelt. 

Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.