• Um Hamza

    Fler som känner grov ångest inför elkostnaderna i vinter?

    Bytte elbolag igår och tecknade ett avtal med fastpris på över 5000 bumdet på ett år, då tillkommer elnätskostnad som förra året var på 1500 i genomsnitt. För att jag inte fick tag i mitt nuvarande bolah i fredags, var jag dum nog att lyssna på min sambo ocj vänta tills det var uppsagt innan jag tecknade nytt, och på de få dagarna steg priset från 3800 till över 5000!!! Så 14 000 på ett år i förlust för ayt vi väntade tills efter helgen. Våran totalkostnad på ett år blir minst 80000, förmodligen mer. Jag mår så dåligt! Varför skrivs det inte mer om det här!?? Människor kommer ju böu hemlösa det kommande året. Jag hade tänkt hålla mig till rörligt och lägga undan så mycket vi kan för att klara räkningar på 20000 i vinter, men då hade min sambo hört på nyheterna att skräckscenaariot är 100000 i månaden. Alltdå va? Vi hat ju levt utan el tills 100 år sedan, jag avstår hellre el än att avstå precis allt annat, julmat, spara till barnen, osv.. Frågade min sambo om vi inte bara kan säga upp allt och köpa ett litet elverk. Elda i köksspisen och stänga de flesta rummen i huset. Jag betalar inte halva min årslön för att få se på tv...  Vad tänker ni? Vaf har ni föe strategi? 

  • Svar på tråden Fler som känner grov ångest inför elkostnaderna i vinter?
  • Um Hamza

    Ursäkta stavfelen, familjelivs fel då man inte kan läsa igenom sina inlägg om man skriver ett längre på mobilen

  • Postman

    Inte ångest men det är fruktansvärt tråkigt. Har idag bundet 45 öre tills årskiftet men sen blir det svettigare för oss. Jag hoppas på någon form av lösning men låga priser kommer vi aldrig att få igen tror jag.

  • Anonym (Nej)

    Inte ångest, vi har råd. Men det är inte roligt att minska på sparandet för att det blir dyrare.

  • Um Hamza

    Det låter ju inte så farligt! Hade du bundit dig på flera år då? Det är så svårt att veta, jag har ju svårt att tro att räkningarna kommer kunna komma upp i 100 papp, jag hade lika gärna kunnat ha rörligt och bata tagit smällen. Jag har ju svårt att tro att bolagen tänker bjuda de som har fast på el för 50000/månad, så hade det kunnat bli så illa så skulle väl det fasta priset vara ännu högre. Men jag respekterar att min sambo är orolig och vill ha sinnesfrid. 

  • Um Hamza
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-04 17:04:12 följande:

    Inte ångest, vi har råd. Men det är inte roligt att minska på sparandet för att det blir dyrare.


    Det kanske är så
    man får se det. Vi har ett boende som är billigare än mångas, och vi betalar väl för el och bankavgift för huset vad vissa betalar för bara boendet. Men jag ska vara föräldraledig med, så det kommer kännas, utan tvekan. 
  • Anonym (Xxx)

    Vi har fjärrvärme så det blir inga stora pengar för oss ändå. Det är väl värre om elen helt enkelt stängs av. 

  • Anonym (Nej)
    Um Hamza skrev 2022-08-04 17:09:43 följande:
    Det kanske är så
    man får se det. Vi har ett boende som är billigare än mångas, och vi betalar väl för el och bankavgift för huset vad vissa betalar för bara boendet. Men jag ska vara föräldraledig med, så det kommer kännas, utan tvekan. 

    Ja, självklart drabbar det hårdare om man får minskad inkomst. 


    Vi är två vuxna med utflugna barn, ett hus vi ägt i många år. Vi har drabbats delvis av pandemin och nu även av höjda kostnader. Men vi anser oss ändå lyckligt lottade som har råd, har tänkt mycket på dom som förlorat jobbet i pandemin, eller tvingats vabba mycket, samt de som inte har det överskottet vi har. Vi hade drabbats mycket värre om detta hände när våra barn var små.

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Xxx) skrev 2022-08-04 17:13:19 följande:

    Vi har fjärrvärme så det blir inga stora pengar för oss ändå. Det är väl värre om elen helt enkelt stängs av. 


    Du kan nog kallt räkna med att även fjärrvärmebolagen kommer öka priset, inte med samma snabba omedelbara svängningar som elpriset då det blir en "tröghet" rent ekonomiskt i systemet.

    Förbrukningskostnaden för konsument lär stiga ungefär lika mycket som elpriset procentuellt på några års sikt.
  • Anonym (Nja?)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-04 18:24:39 följande:
    Du kan nog kallt räkna med att även fjärrvärmebolagen kommer öka priset, inte med samma snabba omedelbara svängningar som elpriset då det blir en "tröghet" rent ekonomiskt i systemet.

    Förbrukningskostnaden för konsument lär stiga ungefär lika mycket som elpriset procentuellt på några års sikt.
    Hmm, jag tror inte att de lagligen får följa efter elpriserna. Vårt bolag säger plus någon procent i år och nästa.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Nja?) skrev 2022-08-04 20:52:57 följande:
    Hmm, jag tror inte att de lagligen får följa efter elpriserna. Vårt bolag säger plus någon procent i år och nästa.
    Vilken lag reglerar prissättningen för ett företag som säljer en vara eller tjänst menar du?

    Självklart är leverantören av fjärrvärmen fria att prissätta sina tjänster som de behagar.

    Detta företag verkar på samma marknad som alla andra, deras kostnader ökar när priset på allt stiger, precis som för alla andra. Deras prisjustering lär iaf matcha inflationen närmaste åren.

    Med skenande elpriser så ser sig även fler o fler om efter alternativ, de som idag ligger inom området där fjärrvärmen är etablerad men inte är anslutna lär ju inte vara sena att koppla på sig = högre efterfrågan = höjda priser.
     
    Jag bor själv i en stad med ett omfattande fjärrvärmenät, enligt kommunen är ungefär 55% av alla hus skulle kunna koppla upp sig på fjärrvärmen ansluta. Detta eftersom det historiskt varit ungefär samma kostnad att värma sitt hus med el eller fjärrvärme, båda energislagen konkurerar med varandra om samma kunder på samma marknad.
    Senaste 20åren med värmepumparnas intåg har gjort att fler o fler valt att koppla bort fjärrvärmen eftersom det är ekonomiskt fördelaktigt, det ger en lägre kostnad för uppvärmningen att istället värma sitt hus med en eldriven värmepump. Fjärrvärmeleverantören tvingas därmed att sänka sina priser för att vara ett konkurrenskraftigt alternativ, annars har de snart inga kunder kvar...
    Man behöver inte vara professor i ekonomi för att lista ut hur en kraftig höjning av elpriset kommer påverka denna marknad.

    Om du tror på din leverantör av fjärrvärme när de säger att de inte kommer höja priserna med än nån enstaka procent närmaste åren så lär du bli rejält besviken.
    Vågar du slå vad?
Svar på tråden Fler som känner grov ångest inför elkostnaderna i vinter?