• Anonym (Kajsa)

    Tjänar jag så dåligt?

    Jag är uppvuxen med känslan att jag aldrig riktigt duger. När man fick högsta betyg i skolan så var det aldrig ett grattis utan enbart en fråga om hur många poäng ifrån alla rätt jag hade. Det är bara ett exempel av alla saker under min uppväxt. Till saken hör den att jag nu fått ett jobb efter min examen och kommer att få ut lite över 31.000kr rent efter skatt och min ena förälder då säger att det inte är så lätt att vara låginkomsttagare. Jag är 29 år och det här är mitt första jobb inom det jag utbildat mig till. Jag blev så ledsen över kommentaren. Tjänar jag verkligen så dåligt? Jag är ju i början av min karriär, visst att min ena förälder tjänar ca 150.000 kr i månaden men för det kan väl inte allt under 100.000 i mån ses som ett misslyckande? Just nu känner jag mig bara som ett misslyckande.. igen.

  • Svar på tråden Tjänar jag så dåligt?
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Kajsa) skrev 2022-08-09 17:14:35 följande:
    Tjänar jag så dåligt?

    Jag är uppvuxen med känslan att jag aldrig riktigt duger. När man fick högsta betyg i skolan så var det aldrig ett grattis utan enbart en fråga om hur många poäng ifrån alla rätt jag hade. Det är bara ett exempel av alla saker under min uppväxt. Till saken hör den att jag nu fått ett jobb efter min examen och kommer att få ut lite över 31.000kr rent efter skatt och min ena förälder då säger att det inte är så lätt att vara låginkomsttagare. Jag är 29 år och det här är mitt första jobb inom det jag utbildat mig till. Jag blev så ledsen över kommentaren. Tjänar jag verkligen så dåligt? Jag är ju i början av min karriär, visst att min ena förälder tjänar ca 150.000 kr i månaden men för det kan väl inte allt under 100.000 i mån ses som ett misslyckande? Just nu känner jag mig bara som ett misslyckande.. igen.


    Ett gott råd. Bry dig aldrig om vad andra tycker om dig. Du skall självklart inte ta åt dig.

    Var stolt över att du klarat din utbildning och att du ordnat ett första fast jobb. Fortsätt jobba på!
  • Anonym (Kajsa)
    nihka skrev 2022-08-09 17:28:46 följande:
    Om du får ut över 31 000 så tjänar du en bit över 40 000 brutto. Det är absolut över medel, så du är inte låginkomsttagare, men jag vet ju inte hur den lönen står sig inom just din bransch.

    Vad sa facket att du skulle begära?
    Vart går gränsen för låg, medel & höginkomsttagare egentligen? Jag har inte pratat med facket. Jag lyssnade med mina klasskamrater och jag har fått högst ingångslön av alla och kände mig stolt, tills jag berättade för mina föräldrar och kände mig nedtryckt igen.. 
  • Anonym (Godkänt)

    Godkänt men ej jättebra. Viktigaste i livet är att tjäna mycket pengar och visa utåt att man lyckats. Att man sedan är som en tom pappkartong rent själsligt är ej viktigt. 


     

  • Anonym (Kajsa)
    Friger skrev 2022-08-09 17:39:07 följande:

    Mina föräldrar är lika dana. Spelar ingen roll, man duger inte. De hittar alltid några nya fel. Objektivt har det gått bra för mig, men det är inget jag upplever själv. Men mår inte dåligt heller. Lever mitt liv bara.

    Grattis till utbildning och grattis till en bra ingångslön! Du har absolut inget att skämmas för! Tvärt om är det en väldigt bra ingångslön!

    Vi tjänar ju pengarna i fel ordning i livet. Dvs mot slutet när vi inte behöver dem.


    Vad skönt att man inte är ensam ändå.. 

    Stort tack!! 


    Jag håller med dig om det sistnämnda ;) 

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Nn) skrev 2022-08-09 17:45:32 följande:

    Du har fått en oerhört bra ingångslön, betydligt högre än många andra med din utbildning. Jättebra jobbat, jag är civilingenjör och byter nu jobb efter 1,5 år på mitt första jobb där jag fick 35. Då jag byter bana lite så kunde nya jobbet sträcka sig till 40. Jag är imponerad över att du fått 41, mina vänner som är ekonomer och har jobbat i flera år har 34-36 i lön nu.

    Dina föräldrar verkar ha tappat verklighetsuppfattningen, jag tycker du ska dra fram lite statistik på ingångslöner för civilekonomer och förklara att detta är en jättebra ingångslön. Du bör även distansera dig lite från deras åsikter, föräldrar har inte alltid rätt men det kan vara svårt att få dem att förstå det. Då får man ta det lite med en klackspark om de inte vill förstå. 


    Är det så? Vad glad jag blir! Är det i Stockholm du och dina vänner arbetar? Det kan ju skilja sig en del i löner i olika delar av Sverige nämligen. 


    Pengar och status har alltid varit viktigt i min familj, allt ska se så bra ut utifrån. Jag hoppade egentligen på den här utbildningen för att göra mina föräldrar stolta men det är ett ouppnåeligt mål har jag förstått. 

  • Friger
    Anonym (Kajsa) skrev 2022-08-09 17:46:38 följande:
    Vart går gränsen för låg, medel & höginkomsttagare egentligen? Jag har inte pratat med facket. Jag lyssnade med mina klasskamrater och jag har fått högst ingångslön av alla och kände mig stolt, tills jag berättade för mina föräldrar och kände mig nedtryckt igen.. 
    Knepigt... Objektivt sett är du medelinkomsttagare.

    Men... Tror du får sätta det i kontext med vart du bor för någonstans och vilka utgifter du har.

    Har du 31.000kr i handen och en boendekostnad på 25.000kr så upplever du dig inte så rik. Särskilt inte om du bor på en plats där grannen kör Porsche som vardagsbil.

    Men bor du på ett ställe där en Volvo 740 är lyx och boendekostnaden är 1.500kr så kan du ju med visst fog känna dig välbärgad.

    Överdriver lite för att åskådliggöra.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Luke) skrev 2022-08-09 17:46:05 följande:
    Ett gott råd. Bry dig aldrig om vad andra tycker om dig. Du skall självklart inte ta åt dig.

    Var stolt över att du klarat din utbildning och att du ordnat ett första fast jobb. Fortsätt jobba på!
    Det är svårt men ett stort tack!  
  • Anonym (Hmm)

    Verkar mer fel på dina föräldrar än din lön.
    Du har lyckats bra och ska verkligen lägga det på ditt självförtroende-konto.

  • Anonym (H)

    Huvudsaken är att du är nöjd. Min man tjänar som din pappa, medan jag tjänar en bråkdel - vem bryr? Jag kommer aldrig att komma i fatt min man lönemässigt, men du är i början av din karriär. Din lön duger fint! 

  • Anonym (Kajsa)
    Friger skrev 2022-08-09 17:54:53 följande:
    Knepigt... Objektivt sett är du medelinkomsttagare.

    Men... Tror du får sätta det i kontext med vart du bor för någonstans och vilka utgifter du har.

    Har du 31.000kr i handen och en boendekostnad på 25.000kr så upplever du dig inte så rik. Särskilt inte om du bor på en plats där grannen kör Porsche som vardagsbil.

    Men bor du på ett ställe där en Volvo 740 är lyx och boendekostnaden är 1.500kr så kan du ju med visst fog känna dig välbärgad.

    Överdriver lite för att åskådliggöra.
    Ja jag förstår ju att om man har låga boendekostnader så får man mer över i plånboken varje månad. Jag tänkte mer om det fanns någon slags outtalad summa vart gränsen går för en låg, medel och hög inkomst. 
Svar på tråden Tjänar jag så dåligt?