• Drömmenom3

    Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

    Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????


    Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 


     

  • Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Anonym (Shiny)

    Lilleplutt, då blev det ett riktigt bra resultat för dig! Grattis! Hoppas innerligt att allt går vägen med ditt lilla frö! Tack så mycket för tipset om boken. Jag har redan plöjt nästan hela när jag legat till sängs under helgen. Den är riktigt bra och nu önskar jag att jag hade läst den tidigare. Men bättre sent än aldrig! 

    Vilken spännande fas ni båda är i nu. Förstår att det också kan var påfrestande också men så skönt att allt gått enligt plan för er hittills. 🥰

    Drömmenom3, skulle gärna varit i din situation nu, tänk så kort tid du har kvar till testdag! ❤️ Så otroligt spännande. 

    Jag var som sagt på ÄP i fredags och fick ut 27 ägg! Tyvärr fick jag info om att det inte är möjligt med återförande utan det blir ett så kallat totalfrys. 😔 Inte vad jag hade hoppats på men min läkare var bestämd, hens medicinska bedömning var att vi inte kunde riskera att jag blir ordentligt sjuk. På ett sätt känns det ok för jag mår inte helt bra nu, känner av överstimuleringen och önskar inte bli sämre. Är trött, svullen och blir andfådd för minsta lilla. Så nu börjar en lång väntan på att förhoppningsvis kunna återför ett fruset embryo om ca ett par månader.


    Fick också igår reda på igår att 16 ägg blivit normalt befruktade så jag hoppas att några överlever till frysen och klarar ett framtida FET. Nästa vecka får jag reda på mer hur de utvecklas och om det blir något till frysen. 🌼


     

  • Drömmenom3
    Anonym (Shiny) skrev 2022-09-25 12:59:05 följande:

    Lilleplutt, då blev det ett riktigt bra resultat för dig! Grattis! Hoppas innerligt att allt går vägen med ditt lilla frö! Tack så mycket för tipset om boken. Jag har redan plöjt nästan hela när jag legat till sängs under helgen. Den är riktigt bra och nu önskar jag att jag hade läst den tidigare. Men bättre sent än aldrig! 

    Vilken spännande fas ni båda är i nu. Förstår att det också kan var påfrestande också men så skönt att allt gått enligt plan för er hittills. 🥰

    Drömmenom3, skulle gärna varit i din situation nu, tänk så kort tid du har kvar till testdag! ❤️ Så otroligt spännande. 

    Jag var som sagt på ÄP i fredags och fick ut 27 ägg! Tyvärr fick jag info om att det inte är möjligt med återförande utan det blir ett så kallat totalfrys. 😔 Inte vad jag hade hoppats på men min läkare var bestämd, hens medicinska bedömning var att vi inte kunde riskera att jag blir ordentligt sjuk. På ett sätt känns det ok för jag mår inte helt bra nu, känner av överstimuleringen och önskar inte bli sämre. Är trött, svullen och blir andfådd för minsta lilla. Så nu börjar en lång väntan på att förhoppningsvis kunna återför ett fruset embryo om ca ett par månader.


    Fick också igår reda på igår att 16 ägg blivit normalt befruktade så jag hoppas att några överlever till frysen och klarar ett framtida FET. Nästa vecka får jag reda på mer hur de utvecklas och om det blir något till frysen. 🌼


     


    Stort grattis till 27 äggblåsor och hela 16 befruktade ägg! Tror stenhårt på att ert guldägg finns bland de befruktade! Stor chans att ni får till frysen också . 


    Låter klokt av din läkare att inte vilja riskera att du blir sämre. Och FET är det ju många som blir gravida av .
    Det positiva med det är ju om inte  annat att man då inte är påverkad av alla medicinering vid färskförsök. Förstår att fetman kännas segt att behöva vänta men din hälsa går först och jag tror på ert/era blivande FET!

    Jag kommer som sagt testa på tisdag 3 dagar innan testdag, då det tidigare varit min tur-testdag?. Men , men tror dessvärre inte att det funkat denna gång. Känner mig precis som före mens ; lite tung i huvudet, chokladsugen och lite svullen. 


    Men så länge jag inte blöder finns väl en liten chans antar jag :)

  • Drömmenom3

    Alltså ni får ursäkta mina texter?. Är lite snabb och märker först efteråt att stavningskontrollen kört sitt eget race.

  • Anonym (Shiny)

    Tack för pepp Drömmenom3! ❤️ Tänker använda tiden fram till nästa omgång med att försöka boosta äggkvaliteten enligt råden i boken it starts with the egg. Dvs om jag inte lyckas med FET eller om det ändå blir aktuellt med en ny omgång med IVF-stimulering (vilket jag iofs hoppas att det inte blir 😉). 

    Förstår dig verkligen, jag har försökt på naturlig väg en längre period och varje månad kom den olidliga väntan på testdag då jag alltid försökte tolka mina kroppsliga symptom. Vet inte hur det varit för dig tidigare men i mitt fall har symptomen innan graviditet och symptomen när jag fått minus på stickan och mens varit förvillande lika. Så jag håller alla tummar och tår för att det du känner trots allt är tecken på graviditet och inget annat! ????

  • Lilleplutt2022
    Drömmenom3 skrev 2022-09-25 18:27:36 följande:

    Stort grattis till 27 äggblåsor och hela 16 befruktade ägg! Tror stenhårt på att ert guldägg finns bland de befruktade! Stor chans att ni får till frysen också . 


    Låter klokt av din läkare att inte vilja riskera att du blir sämre. Och FET är det ju många som blir gravida av .
    Det positiva med det är ju om inte  annat att man då inte är påverkad av alla medicinering vid färskförsök. Förstår att fetman kännas segt att behöva vänta men din hälsa går först och jag tror på ert/era blivande FET!

    Jag kommer som sagt testa på tisdag 3 dagar innan testdag, då det tidigare varit min tur-testdag?. Men , men tror dessvärre inte att det funkat denna gång. Känner mig precis som före mens ; lite tung i huvudet, chokladsugen och lite svullen. 


    Men så länge jag inte blöder finns väl en liten chans antar jag :)


    Drömmenom3 testade du dig idag? Håller tummarna för ett plus ❤

    Shiny visst är boken bra?! 🤩 
    Wow så fantastiskt resultat med 16 befruktade ägg och inte konstigt då heller att ni måste pausa. Risken är ju annars att du får en rejäl överstimulering om du blir gravid. Hcg hormoner kan nämligen trigga igång det även om man mår bra vid återföringen. Och det vill man ju verkligen inte att det ska ske om det visar sig att man lyckades bli gravid. Håller dock tummarna för att du redan vid nästa cykel ka  få det återfört så du slipper vänta 2 månader. ❤

    Igår märkes det att ovitrellesprutan gick ur kroppen. Har inte längre ömma bröst och inte samma molande värk eller svullenhet. Däremot fick jag nytt symptom idag och det var yrsel. Läste att det är en av biverkningarna man kan få av utrogestan tabletterna.

    Fick också brev hem igår att de har fryst ett ägg som klarade sig till dag 6. Hade såklart önskat fler då det var 3 kvar dag5 men ändå tacksam att vi fick ett ägg som överlevde till frysen 🙏
  • Drömmenom3

    Testade negativt imorse, vilket jag ju också kände på mig?. Känns så  trist såklart men jag är ok. Jag är  så tacksam för våra fina pojkar vi har.  HjärtaDock blir inte önskan om ett till barn mindre? Känner mig ledsen över att det kanske aldrig blir en till och en enorm ånger över att vi inte försökt tidigare. Vi har alltid velat ha tre barn men på nåt sätt kom livet (och Coviden) emellan. 

    Lilleplutt: Grattis till en frysis!  Kände ju lite samma besvikelse som dig först men har verkligen insett att det är långt ifrån alla som får något till frysen. 


    När ska du testa? Håller tummarna hårt för ett stort +!!!

  • Drömmenom3

    Kände att mitt inlägg ovan lät lite väl deppigt och pessimistiskt.
    Självklart ska vi fortsätta kämpa för nr3!  


    Känner mig lite kluven bara hur göra nästa cykel ? Känns ju skönast att göra FET men samtidigt skulle den cykeln inträffa när jag är ledig ( är lärare) och därför skulle det vara lättare att köra ett nytt färskförsök då och liksom ?spara? på det enklare sättet. Finns ju inga garantier heller att frysisen klarar upptiningen? 

    Hur tänker ni? Och visst är det alltid så att man måste hoppa över en cykel innan nytt försök oavsett om det är ET eller FET?!

  • Anonym (Drömmer om 1 barn)

    Hej, inga barn här i 4 års försök genom vanligt samlag  trots att läkare sagt att det inte ska vara några hinder. Jag har fina äggstockar och mannen fina spermier.... trots det blir jag inte gravid och gråter ibland när jag ser småbarn ute. Vi har funderat på ivf behandling. Hur ansöker man till det?  Kostar det något? 

  • Anonym (Shiny)

    Drömmenom3
    Jag höll andan när jag läste ditt inlägg. Höll verkligen tummarna för dig! Så otroligt trist att du fick ett negativt test, men är det verkligen kört? Testade du inte några dagar tidigt? 

    Vad jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har också två underbara pojkar som jag är djupt tacksam för. Men drömmen om tre barn har jag alltid haft, det har liksom varit en självklarhet för mig. Jag är inte heller villig att ge upp den drömmen än men önskar också varje dag att vi hade haft möjlighet att starta med våra försök tidigare. Dock har min sambo tidigare velat nöja sig med två och tyvärr har det tagit lång tid och många samtal innan han helhjärtat har velat försöka med en tredje. Och även i vårt fall så kom Covid emellan. Tiden bara sprang iväg och nu står vi här och plötsligt är åldern ett stort hinder. I vintras blev jag gravid men det slutade tyvärr inte väl. Det var obeskrivligt tungt. Har fortfarande svårt att se gravida magar. Men efter detta var både min sambo och jag bestämda över att vi ville göra allt vi kan för att försöka bli gravida igen. Efter ett tag med egna försök så tänkte vi ge IVF en chans och här står vi nu. Och än har vi som sagt inte gett upp hoppet! Det har fungerat för andra i vår ålder. Positivt är att jag fortfarande har bra äggreserv men det säger tyvärr inte mycket om kvaliteten, som ju verkar vara helt avgörande. Har även ställt in mig på att IVF sällan lyckas på första försöket även om jag hoppas att det går så fort som möjligt. 


    Nu måste jag tyvärr vänta med ev. FET försök tills jag haft bortfallsblödning + ytterligare en normal mens vilket känns surt men min läkare var orubblig. Det går inte tidigare pga äggstockarna måste hinna återhämta sig. 


    När det gäller ditt fall Drömmenom3 så vet jag inte om man måste vänta eller ej. Även svårt att ta ställning till FET eller nytt färskförsök som nästa steg. Finns ju fördelar och nackdelar med båda. Jag har själv haft tankar på att det kanske är en fördel att få ut så många ägg som möjligt tidigt i IVF processen, särskilt om det blir till frysen eftersom de inte åldras där. Men å andra sidan är FET enklare och om man blir gravid då så slipper man ju fler behandlingar. 


    Hoppas innerligt att vi alla i tråden får våra efterlängtade barn förr eller senare! ❤️ Styrkekramar💪

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?