• Drömmenom3

    Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

    Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????


    Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 


     

  • Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Anonym (Shiny)

    Lilleplutt och Drömmenom3, så himla tråkigt att det inte lyckades denna gången. Beklagar och förstår att det måste varit tungt. Trist att vi ingen av oss lyckades denna månaden. ❤️

    Jag köpte ett paket med 3 behandlingar. Tror också att det var så för mig att FET räknas som ett halvt försök men känner att jag kanske måste dubbelkolla det. 

    Drömmenom3 
    Förstår att du är kluven. Berätta gärna vad din läkare och du kom fram till. För min del vill jag köra FET nästa gång då jag inte vill riskera att bli överstimulerad igen. Det har också varit självklart från klinikens sida så vi har inte ens diskuterat något annat alternativ nu när jag fick till frysen. Men tanken har slagit mig att jag blir några månader äldre innan ett nytt försök med stimulering skulle vara aktuellt. Hoppas såklart att det inte ska behövas dock. 


    Mår äntligen mycket bättre efter överstimuleringen. Det vände dag 5 efter äggplocket och nu är jag nära nog helt återställd. Känns dock fortfarande jobbigt att behöva invänta en mens innan jag kan påbörja FET försök. Är väldigt trött på att vänta. Först fick jag vänta hela sommaren eftersom det var stängt och nu blir det ännu mer väntan. Känner mig stressad över att tiden går men det finns inte så mycket jag kan göra åt det. Försöker verkligen tänka positivt men det är himla svårt ibland. 

  • Drömmenom3
    Anonym (Shiny) skrev 2022-10-05 18:54:59 följande:

    Lilleplutt och Drömmenom3, så himla tråkigt att det inte lyckades denna gången. Beklagar och förstår att det måste varit tungt. Trist att vi ingen av oss lyckades denna månaden. ❤️

    Jag köpte ett paket med 3 behandlingar. Tror också att det var så för mig att FET räknas som ett halvt försök men känner att jag kanske måste dubbelkolla det. 

    Drömmenom3 
    Förstår att du är kluven. Berätta gärna vad din läkare och du kom fram till. För min del vill jag köra FET nästa gång då jag inte vill riskera att bli överstimulerad igen. Det har också varit självklart från klinikens sida så vi har inte ens diskuterat något annat alternativ nu när jag fick till frysen. Men tanken har slagit mig att jag blir några månader äldre innan ett nytt försök med stimulering skulle vara aktuellt. Hoppas såklart att det inte ska behövas dock. 


    Mår äntligen mycket bättre efter överstimuleringen. Det vände dag 5 efter äggplocket och nu är jag nära nog helt återställd. Känns dock fortfarande jobbigt att behöva invänta en mens innan jag kan påbörja FET försök. Är väldigt trött på att vänta. Först fick jag vänta hela sommaren eftersom det var stängt och nu blir det ännu mer väntan. Känner mig stressad över att tiden går men det finns inte så mycket jag kan göra åt det. Försöker verkligen tänka positivt men det är himla svårt ibland. 


    Pratade med en läkare på kliniken idag. Hon sa att jag får välja hur jag vill göra nästa cykel.Chanserna med ett färskt och ett fryst embryo är ungefär detsamma. Hon menade att om man har fått en 5-dagars blastocyst till frysen , som vi, så är det av mycket god kvalité och ger en god chans till graviditet. Hon förstår samtidigt att man kanske inte vill ?slösa? månader vad gäller ny behandling. Dock sa hon att vi kan påbörja en ny behandling på första mensen om vi skulle misslyckas med frysförsöket. Det är ju skönt att veta känner jag för då känns det inte som att ytterligare tid går?
    Lutar nog åt att det blir ett FET men inte bestämt till 100% än. Hur skulle ni andra gjort?


     


    Shiney: Klart att du ska göra frysförsök! Du har ju flera blastocyster och det borde vara ganska höga chanser att du blir gravid på något av dem! Skönt att höra att du mår bra igen. Förstår att det känns segt att vänta men tiden går snabbt . När ungefär blir det återföring för er tror du om du räknar på det?

  • Anonym (Shiny)
    Drömmenom3 skrev 2022-10-07 16:38:08 följande:

    Pratade med en läkare på kliniken idag. Hon sa att jag får välja hur jag vill göra nästa cykel.Chanserna med ett färskt och ett fryst embryo är ungefär detsamma. Hon menade att om man har fått en 5-dagars blastocyst till frysen , som vi, så är det av mycket god kvalité och ger en god chans till graviditet. Hon förstår samtidigt att man kanske inte vill ?slösa? månader vad gäller ny behandling. Dock sa hon att vi kan påbörja en ny behandling på första mensen om vi skulle misslyckas med frysförsöket. Det är ju skönt att veta känner jag för då känns det inte som att ytterligare tid går?
    Lutar nog åt att det blir ett FET men inte bestämt till 100% än. Hur skulle ni andra gjort?


     


    Shiney: Klart att du ska göra frysförsök! Du har ju flera blastocyster och det borde vara ganska höga chanser att du blir gravid på något av dem! Skönt att höra att du mår bra igen. Förstår att det känns segt att vänta men tiden går snabbt . När ungefär blir det återföring för er tror du om du räknar på det?


    Jag tror att jag också hade gjort FET först. Låter som din läkare är positiv till chanserna till graviditet. Till mig har läkaren sagt att det till och med är ca 5 % högre chans med FET än med färskt. De är ingen stor skillnad men alltid något. 
    Återföring blir ungefär i mitten på november om nuvarande cykel inte drar ut på tiden. Ska tydligen göras i  ostimulerad cykel. Är lite tveksam till det då jag har PCOS. Vet nämligen inte hur det är med min ägglossning men kliniken lovade att ringa upp mig i dagarna så att jag kan ställa lite frågor.


    När ska du börja din nästa behandling? 

  • Drömmenom3
    Anonym (Shiny) skrev 2022-10-12 21:32:05 följande:

    Jag tror att jag också hade gjort FET först. Låter som din läkare är positiv till chanserna till graviditet. Till mig har läkaren sagt att det till och med är ca 5 % högre chans med FET än med färskt. De är ingen stor skillnad men alltid något. 
    Återföring blir ungefär i mitten på november om nuvarande cykel inte drar ut på tiden. Ska tydligen göras i  ostimulerad cykel. Är lite tveksam till det då jag har PCOS. Vet nämligen inte hur det är med min ägglossning men kliniken lovade att ringa upp mig i dagarna så att jag kan ställa lite frågor.


    När ska du börja din nästa behandling? 


    Om vi kör på FET vilket jag tror så blir det också någongångi mitten på november! Är fortfarande lite velig men samtidigt känns det dumt att utsätta kroppen för alla sprutor och ett äggplock om det inte ? behövs? . Kanske är den frysta blastocysten vår bebis?.. Dessutom kan vi köra på nytt färskförsök direkt efter ett ev misslyckat FET vilket känns bra för då hinner vi det i så fall innan jul. Hade vi börjat med ny behandling men misslyckats med det försöket skulle vi inte hinna med ett FET innan jul. 


    Om jag räknar på det blir vårt FET  också i mitten på november ! Vi får ße till att följas åt då och peppa varandra. Hjärta

  • Drömmenom3

    Förresten Shiny?Glömde skriva ang ostimulerat FET eller ej. Vet att de sa på min klinik att man tar en ägglossningsspruta (Ovitrelle alltså) även om man har egen ägglossning. Bara för att försäkra sig om att man ägglossningsspruta och hamnar rätt i cykeln. Fråga om det!

  • Loppan1994

    Hej! Hoppar gärna in här med om jag får fast att jag inte är 40+ Glad

    Vi genomgick en sprutomgång i januari som blev avbruten.
    Andra omgången blev i mars och äp som resulterade i en 3dagars tbx och 3 st 5dagars till frys.

    Fick mens och neg test på testdagen. Blödde konstant i 3v så åkte till akuten där visade det sig att jag var gravid. 
    I ca 2v åkte jag fram och tbx till sjukhuset för prover och ul men proverna steg inte som väntat och dom hittade inget på ul. 
    Men tillslut såg dom att den låg i vänstra äggledaren. Blev opererad så nu är den borta.

    Slutade även snusa så gick upp i vikt och bmi blev för högt.

    Men nu har jag gått ner och ska börja med äl test imorgon, tror min äl är nästa måndag. Dock ska jag inte ta nån ovitrelle så hoppas verkligen jag ägglossar.. vad händer annars om man kommer dit och det är upptinat men inte har ägglossat? 

  • Anonym (Shiny)

    Drömmenom3 
    Roligt att höra att du också ska köra i november! Klart vi ska peppa varandra! ❤️ Om min nuvarande cykel inte blir försenad blir det i mitten av november. Är just nu lite orolig för att den blir just försenad för mina ÄL test visar negativt dag efter dag. Är just nu på cykeldag 20 med negativa resultat. Funderar på om det är vanligt att cykeln blir rubbad efter ett avbrutet ivf försök? 


    Nu är det också beslutat att jag ändå ska köra på stimulerad cykel (med letrozol). Tror det blev en miss i kommunikationen tidigare. 

    Loppan1994
    Vet inte vad som händer om man inte ägglossar, har också funderat på det. Men jag ska ta otrivelle (och letrozol) så i mitt fall känns det som att det borde fungera, men man vet ju aldrig. Själv har jag även funderat på slemhinnans tjocklek. Man vill ju verkligen att allt ska klaffa. 

  • Orkidé8181

    Hej, 

    Hoppar gärna in här Glad

    Gjorde 2 IVF Försök i våras april och maj, har haft uppehåll under sommaren och ringde idag till kliniken för att påbörja ett försök till vid nästa mens ( om ca 3-4 veckor ).

    Försök 1, fick inget tillbaka, försök 2 fick 2 st 2 dagars tillbaka, tyvärr blev det inget Rynkar på näsan
    Däremot bättre utfall efter äggplocket.

    Jag är 41 har 2 barn sedan tidigare, sambo 31 inga barn sedan tidigare? 
    Men vi är försiktigt positiva och mitt AMH är 2,6 ( tror det är ganska ok för min ålder Glad ).

    Ska bli kul att följa er alla, man känner sig ganska ensam emellanåt i proceduren ?

  • Loppan1994
    Anonym (Shiny) skrev 2022-10-17 17:38:24 följande:

    Drömmenom3 
    Roligt att höra att du också ska köra i november! Klart vi ska peppa varandra! ❤️ Om min nuvarande cykel inte blir försenad blir det i mitten av november. Är just nu lite orolig för att den blir just försenad för mina ÄL test visar negativt dag efter dag. Är just nu på cykeldag 20 med negativa resultat. Funderar på om det är vanligt att cykeln blir rubbad efter ett avbrutet ivf försök? 


    Nu är det också beslutat att jag ändå ska köra på stimulerad cykel (med letrozol). Tror det blev en miss i kommunikationen tidigare. 

    Loppan1994
    Vet inte vad som händer om man inte ägglossar, har också funderat på det. Men jag ska ta otrivelle (och letrozol) så i mitt fall känns det som att det borde fungera, men man vet ju aldrig. Själv har jag även funderat på slemhinnans tjocklek. Man vill ju verkligen att allt ska klaffa. 


    När vi avbröt i januari så gick det 6v mellan mensen jan-feb så tror det rubbar endel.

    Ja jag frågade häromdagen vad som händer om man kommer dit och dom tinat och man inte ägglossat men tror hon missuppfattade mig och trodde jag menade om jag inte får utslag på stickorna haha. Men ska fråga igen bär ja ringer för hade 1000 frågor så brydde mig inte om det :) men då verkar vi vara många som ska köra på nu i november
  • Drömmenom3
    Anonym (Shiny) skrev 2022-10-17 17:38:24 följande:

    Drömmenom3 
    Roligt att höra att du också ska köra i november! Klart vi ska peppa varandra! ❤️ Om min nuvarande cykel inte blir försenad blir det i mitten av november. Är just nu lite orolig för att den blir just försenad för mina ÄL test visar negativt dag efter dag. Är just nu på cykeldag 20 med negativa resultat. Funderar på om det är vanligt att cykeln blir rubbad efter ett avbrutet ivf försök? 


    Nu är det också beslutat att jag ändå ska köra på stimulerad cykel (med letrozol). Tror det blev en miss i kommunikationen tidigare. 

    Loppan1994
    Vet inte vad som händer om man inte ägglossar, har också funderat på det. Men jag ska ta otrivelle (och letrozol) så i mitt fall känns det som att det borde fungera, men man vet ju aldrig. Själv har jag även funderat på slemhinnans tjocklek. Man vill ju verkligen att allt ska klaffa. 


    Vet inte om det kan bli så men det låter inte helt otroligt? Hoppas du får ÄL snart! Vad är Letrozol för nåt? Vad jag vet ska jag bara ta Ovitrelle och sen proggisar tror jag . 
Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?