• Drömmenom3

    Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

    Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????


    Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 


     

  • Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Anonym (Försöker också)
    Drömmenom3 skrev 2023-04-22 19:01:10 följande:

    25 blastocyster ?! Puh! Låter inte särskilt hoppfullt. 
    Tänker på dessa 40+ are som blir gravida - även naturligt . Har de då fler ägg i bra ?skick? eller är det verkligen bara ren tur tro?!  Känner ändå  till många som fått barn i 40- års åldern. 


     


    Lycka till med äggplocket på måndag, jag håller tummarna!
  • Drömmenom3

    Funderar på om man ska be att få två tillbaka om vi nu får flera av bra kvalite, (vilket såklart är långt ifrån säkert). Verkar som att de kan gå med på det så länge det inte är blastocyster .  Skulle ju vara mest ekonomiskt om inte annat om man får fler än en, Hur skulle ni gjort om ni var i en sån situation? 

  • Anonym (Försöker också)
    Drömmenom3 skrev 2023-04-22 19:01:10 följande:

    25 blastocyster ?! Puh! Låter inte särskilt hoppfullt. 
    Tänker på dessa 40+ are som blir gravida - även naturligt . Har de då fler ägg i bra ?skick? eller är det verkligen bara ren tur tro?!  Känner ändå  till många som fått barn i 40- års åldern. 


     


    Stort lycka till med äggplocket på måndag! 
  • Drömmenom3
    Anonym (Försöker också) skrev 2023-04-22 20:54:27 följande:
    Lycka till med äggplocket på måndag, jag håller tummarna!
    Tack så jättemycket Hjärta
  • Anonym (Försöker också)
    Anonym (Hej) skrev 2023-04-22 21:40:48 följande:

    Jag hade 100 % satt in 2 st om jag fick det


    Samma här! Jag ska fråga nästa gång jag gör återföring. Det verkar som att det går att få återföra 2 st dag 2/3 men inte blastocyster, jag hade i alla fall en vän som fick 2 st dag 2 när hon var 43 år.  

  • Anonym (Hej)

    Någon av er som Tempar? 


    idag steg min temp och jag hoppas innerligt den fortsätter göra det nu

  • Anonym (Shiny)

    Om jag skulle få två 2,3- dagars eller en blastocyst hade det varit svårt att välja för mig, Om det inte funnits några blastocyster så hade jag valt 2 st alla gånger. 


    Men jag läste att i USA rekommenderas upptill 3 st blastocyster per återföring i vår ålder för att maximera chanserna. 


    Dessutom hittade jag en studie som visade att risken för flerbörd om man var 42 år eller äldre var obefintlig, även om man överförde flera embryon. För yngre kvinnor ökade dock risken. 

  • Anonym (Försöker också)
    Anonym (Shiny) skrev 2023-04-23 10:12:15 följande:

    https://www.uptodate.com/contents/image?imageKey=OBGYN%2F56555


    Eller hur tolkar ni ovanstående länk? Gällande antal embryo som rekommenderas baserat på ålder I USA.  Kan inte förstå varför Sverige är så rädda för att överföra mer än en blastocyst per gång? 


    Jag har läst detta innan, i USA rekommenderas upp till max 5 st dag 2,3 och maximalt 3 otestade blastocyster för 41-42 åringar. För 43 åringar finns för lite forskning för att ge en rekommendation (men jag antar att man kan ta samma som för 41-42 åringar).


    Jag tror man i Sverige enbart tänker på de medicinska  riskerna med tvillinggraviditet, även om den är väldigt låg. Den ekonomiska och psykiska påfrestningen av många återförande ?räknas inte? då det inte riskerar leda till dessa risker. Men det är bara min gissning, någon som vet? 

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?