• Drömmenom3

    Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

    Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????


    Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 


     

  • Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-06-16 19:15:28 följande:

    Kikar in och säger STORT GRATTIS till er Shiny och Orkidé HjärtaHjärta Får faktiskt tårar i ögonen. 
    Vilken lycka ! Ni är så värda detta och jag är såå glad för er skull . Menar det verkligen. 
    Sen sätter det i ärlighetens namn också igång andra känslor och tankar  också inom mig som att ? om vi bara skulle försöka lite till så kanske vi också ?.? Ja, ni förstår säkert. Det går upp och ner i måendet - vissa dagar känns det helt ok att det inte blev en trea och att det är rätt skönt att slippa allt kring ivf och andra dagar känns det jättetungt och som att jag skulle göra vad som helst för att få försöka igen. Det jag vet säkert är att hade det bara varit jag hade jag försökt igen . 


    Tänker och hejar på er tjejer . Njut av att ni är gravida och ta hand om er. 


    Hejar på er andra härinne också såklart som kämpar vidare ! 


     


    Åh tack så jätte mycket Hjärta

    Saknade dig här, men har full förståelse för att du inte velat komma in här Hjärta

    Mina tankar har nog snurrat mer än jag velat erkänna, vi köpte ju ett nytt 3 pack och nu tog det sig på första försöket av 3.
    Men tankar a har såklart snurrat, och jag trodd reaktivast inte det skulle gå denna gång heller?
    Min sambo som är yngre än mig, såklart tankarna gått hur det blir om det inte blir något efter dessa 3 försök osv

    Nu helt plötsligt landade allt och försöker att inte ha katastroftankar om det skulle bli missfall osv, utan försöker glädjas åt plusset och se framåt?

    Har varit tillräckligt med oro genom den här IVF resan?

    Hur går tankarna hos dig/ / Er?Hjärta
  • Anonym (Försöker också)
    Orkidé8181 skrev 2023-06-14 20:27:05 följande:
    Ja verkligen!

    när brukar man få komma på första vul efter ivf? 

    Jag brukar boka privat ultraljud vecka 6 +4, tidigare än så är svårt att se. Jag har sett hjärtljud vecka 6 + 0, men då men väldigt bra maskin. 


    Jag vet inte när man får komma från kliniken, jag har alltid tidigare gjort på distans men skulle tro under vecka 7? 

  • Drömmenom3
    Orkidé8181 skrev 2023-06-16 19:52:14 följande:
    Åh tack så jätte mycket Hjärta

    Saknade dig här, men har full förståelse för att du inte velat komma in här Hjärta

    Mina tankar har nog snurrat mer än jag velat erkänna, vi köpte ju ett nytt 3 pack och nu tog det sig på första försöket av 3.
    Men tankar a har såklart snurrat, och jag trodd reaktivast inte det skulle gå denna gång heller?
    Min sambo som är yngre än mig, såklart tankarna gått hur det blir om det inte blir något efter dessa 3 försök osv

    Nu helt plötsligt landade allt och försöker att inte ha katastroftankar om det skulle bli missfall osv, utan försöker glädjas åt plusset och se framåt?

    Har varit tillräckligt med oro genom den här IVF resan?

    Hur går tankarna hos dig/ / Er?Hjärta

    Gullig du är Hjärta
    Känns lite trist och tomt att inte ? hänga ? här med er . 


    Så underbart att det funkade - du är gravid!  Tänk om detta två ?! Wow alltså.


    Såg att du skrev att detta var fjärde försöket.. Räknar du då även med frysförsöKen? Hur många gånger har ni fått sätta in två ? 


    Mina tankar går så att jag gärna vill prova igen - längtan är så stor och man lever bara en gång. Men vi är ju två om det så får se om jag får med mig sambon. Sen är det ekonomin- gillar inte tanken på att använda upp hela sparkapitalet men till detta så kanske ändå? Tror att jag kommer ha svårt att acceptera att avsluta ivf - försöken tills det att  jag fyller år  i slutet av året  . Blir då 43 och från den åldern får man , vad jag vet , inte göra ivf i Sverige . 
    Trodde att jag skulle kunna släppa detta men är så mycket svårare än vad jag kunnat föreställa mig  . Man lever bara en gång , det här är mitt liv och jag vill detta så mycket . Tufft. 

  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-06-17 21:51:59 följande:

    Gullig du är Hjärta
    Känns lite trist och tomt att inte ? hänga ? här med er . 


    Så underbart att det funkade - du är gravid!  Tänk om detta två ?! Wow alltså.


    Såg att du skrev att detta var fjärde försöket.. Räknar du då även med frysförsöKen? Hur många gånger har ni fått sätta in två ? 


    Mina tankar går så att jag gärna vill prova igen - längtan är så stor och man lever bara en gång. Men vi är ju två om det så får se om jag får med mig sambon. Sen är det ekonomin- gillar inte tanken på att använda upp hela sparkapitalet men till detta så kanske ändå? Tror att jag kommer ha svårt att acceptera att avsluta ivf - försöken tills det att  jag fyller år  i slutet av året  . Blir då 43 och från den åldern får man , vad jag vet , inte göra ivf i Sverige . 
    Trodde att jag skulle kunna släppa detta men är så mycket svårare än vad jag kunnat föreställa mig  . Man lever bara en gång , det här är mitt liv och jag vill detta så mycket . Tufft. 


    Ja vi är ju såklart glada för en, men det är lite skräckblandat om det skulle vara 2?men det är också välkommet såklart :)

    ja vi har gjort 4 sprutomgångar, första omgången fick vi inte tillbaka någonting ( var ganska låg dos och mer en testomgång ).
    andra gången fick vi tillbaka 2, samma sak med tredje gången, fick tillbaka 2 st men även 2 till frys.
    så då sa läkaren att vi hittat ? rätt dos ? samt att vi kan dra ut på det några extra dgr vilket gjorde att gång 2 och 3 så hann även de mindre äggblåsorna ikapp.

    så nu 4: e gången gjorde vi, sprutade ganska länge, men fick inga till frys.
    blev först besviken men tänkte att vi kanske fick tillbaka de 2 bra nu, och uppenbarligen var det så :D

    stackare, ja man kastas mellan hopp och förtvivlan samtidigt som det är stora beslut att ta.

    hoppas du kan landa å få ro i vilket beslut ni än tar Hjärta
  • Drömmenom3
    Orkidé8181 skrev 2023-06-17 22:31:41 följande:
    Ja vi är ju såklart glada för en, men det är lite skräckblandat om det skulle vara 2?men det är också välkommet såklart :)

    ja vi har gjort 4 sprutomgångar, första omgången fick vi inte tillbaka någonting ( var ganska låg dos och mer en testomgång ).
    andra gången fick vi tillbaka 2, samma sak med tredje gången, fick tillbaka 2 st men även 2 till frys.
    så då sa läkaren att vi hittat ? rätt dos ? samt att vi kan dra ut på det några extra dgr vilket gjorde att gång 2 och 3 så hann även de mindre äggblåsorna ikapp.

    så nu 4: e gången gjorde vi, sprutade ganska länge, men fick inga till frys.
    blev först besviken men tänkte att vi kanske fick tillbaka de 2 bra nu, och uppenbarligen var det så :D

    stackare, ja man kastas mellan hopp och förtvivlan samtidigt som det är stora beslut att ta.

    hoppas du kan landa å få ro i vilket beslut ni än tar Hjärta

    Jättespännande för er! Och jag förstår att det känns lite skräckblandat inför tanken att det kanske är två . Är det så kommer det också gå bra och tänk vad underbart med tvillingar ! 


    Ok, då är jag med  hur du räknar . Om man räknar antalet återförda embryon totalt blir det då 8 ? Jag har då gjort tre sprutomgångar och återfört totalt 6 st. Tycker det är intressant rent statistiskt och det ger hopp att det faktiskt kan lyckas efter flera försök . Ska försöka njuta av en avkopplande och härlig sommar med familjen så får vi se hur vi känner i höst. Eller mer hur sambon känner för jag tror inte att mina känslor och vilja inför detta kommer förändras . Ta hand om dig !Hjärta

  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-06-18 19:35:44 följande:

    Jättespännande för er! Och jag förstår att det känns lite skräckblandat inför tanken att det kanske är två . Är det så kommer det också gå bra och tänk vad underbart med tvillingar ! 


    Ok, då är jag med  hur du räknar . Om man räknar antalet återförda embryon totalt blir det då 8 ? Jag har då gjort tre sprutomgångar och återfört totalt 6 st. Tycker det är intressant rent statistiskt och det ger hopp att det faktiskt kan lyckas efter flera försök . Ska försöka njuta av en avkopplande och härlig sommar med familjen så får vi se hur vi känner i höst. Eller mer hur sambon känner för jag tror inte att mina känslor och vilja inför detta kommer förändras . Ta hand om dig !Hjärta


    Ja precis, 8 st återförda embryon:)

    låkaren gjorde någon uträkning då vi hade samtal om vi skulle köpa 3 pack, att utifrån typ allt å hur det har sett ut så räknade han på att efter 3 omgångar hade vi fått ut 6 st bra ägg som blivit befruktade, han räknade på att vi behöver få ut ca 10 st bra som blir befruktade.

    Därav beslutet att köpa ett 3 pack, och de hade ändrat så varje läkare får göra bedömningen om paret ska erbjudas 3 pack, men han tyckte att våra möjligheter var stora ( trots min ålder ) och bra värden så han ville erbjuda oss 3 packet.
    så nu har vi 2 omgångar kvar? tror dock inte vi kommer använda dessa?
    bara om det inte går vägen nu då får vi börja om antar jag :)

    såklart har man tänkt om det var ett ? sälj knep ? men efter att detta lyckats nu efter första försöket på ett nytt 3 pack så tycker jag ändå läkaren gjort en bra bedömning :) 
    jag frågade om äggdonation men han har aldrig sett någon anledning till det pga hur många ägg vi fått ut och mitt AMH samt att jag svarat bra på behandlingarna.

    ta hand om dig med Hjärta
  • Anonym (Shiny)

    Drömmenom3
    Tusen tack för dina fina ord och lyckönskningar! ❤️

    Saknade också dina inlägg så det var verkligen roligt att höra från dig igen! Förstår att det är komplicerat med olika viljor/ekonomi osv.
    Lycka nu till med ert beslut efter sommaren! Önskar dig och din familj all lycka! 


    Själv har jag fått reda på att jag väntar tvillingar!
    Det var välkommet men just nu är vi omtumlade efter beskedet. Tar lite tid att smälta. 

    Ser fram emot att höra hur det går för dig på vul Orkidé! Det är väl ganska snart också. Stort lycka till! 

    Och lycka till till övriga i tråden som fortfarande kämpar! ✊

  • Orkidé8181
    Anonym (Shiny) skrev 2023-06-21 18:00:58 följande:

    Drömmenom3
    Tusen tack för dina fina ord och lyckönskningar! ❤️

    Saknade också dina inlägg så det var verkligen roligt att höra från dig igen! Förstår att det är komplicerat med olika viljor/ekonomi osv.
    Lycka nu till med ert beslut efter sommaren! Önskar dig och din familj all lycka! 


    Själv har jag fått reda på att jag väntar tvillingar!
    Det var välkommet men just nu är vi omtumlade efter beskedet. Tar lite tid att smälta. 

    Ser fram emot att höra hur det går för dig på vul Orkidé! Det är väl ganska snart också. Stort lycka till! 

    Och lycka till till övriga i tråden som fortfarande kämpar! ✊


    Men wow vad häftigt!!!
    Dubbelt grattis! 


    vilken vecka är du i?
    fick du tillbaka 2 embryon?

    vi ska på vul den 5: e juli så det är 2 veckor kvar :)
    känns som tiden kryper fram?

    hur mår du? 


     

  • Drömmenom3
    Anonym (Shiny) skrev 2023-06-21 18:00:58 följande:

    Drömmenom3
    Tusen tack för dina fina ord och lyckönskningar! ❤️

    Saknade också dina inlägg så det var verkligen roligt att höra från dig igen! Förstår att det är komplicerat med olika viljor/ekonomi osv.
    Lycka nu till med ert beslut efter sommaren! Önskar dig och din familj all lycka! 


    Själv har jag fått reda på att jag väntar tvillingar!
    Det var välkommet men just nu är vi omtumlade efter beskedet. Tar lite tid att smälta. 

    Ser fram emot att höra hur det går för dig på vul Orkidé! Det är väl ganska snart också. Stort lycka till! 

    Och lycka till till övriga i tråden som fortfarande kämpar! ✊


    Men va ?! Wow!!! Höll på att ramla av stolen? Stort grattis! Men visst var det EN blastocyst ni fick tillbaka ?! Den sista och ?sämsta?!  Betyder det då att det är enäggstvillingar om jag förstått det rätt? Så häftigt men visst förstår jag att det är omtumlande. Det kommer gå bra och tänk vad kul  för de två små . För de stora barnen också såklart . Hur mår du rent fysiskt? Hjärta
  • Anonym (Shiny)

    @Drömmenom3 och Orkidé.
    Stort tack! ❤️
    Ja, vi fick också världens chock när vi var på ultraljudet. Vet inte om det är enäggs ännu men troligtvis är det tvåäggstvillingar enligt läkaren. Det betyder att en måste varit egentillverkad. För vi satte endast tillbaka en, och precis som du påpekade var det den lägst graderade av de fyra. Mem tydligen var inte graderingen så viktig som jag trodde. Den enda ändringen som gjordes inför detta sista försök var att byta ut Lutinus mot Cyklogest med mycket högre dos (800 mg/dag istället för 200mg/dag). Vet såklart inte vad som gjorde att det lyckades men min läkare sa att 40+ ibland behöver högre dos progesteron och därför justerades dosen.  


    Fysiskt mår jag som tidigare graviditeter men med mycket starkare symptom. Jag är tex helt galet trött och måste sova många timmar per dygn. Illamående är jag också, dygnet runt. Puh. Är nu i vecka 8. 


    Orkide, du måste uppdatera oss efter ditt vul. Hur mår du nu? 

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?