• Anonym (Osocialt)

    Vi stör oss på våran jobbkollega

    Han hälsar inte och håller sig mest för sig själv. På rasterna sitter han med hörlurar och lyssnar på någon podd eller liknande. Han säger inte många ord på en arbetsdag. Vi är flera som stör oss på detta. Vi har även slutat hälsa på honom eftersom han aldrig tar initiativ till att hälsa. 

    Vi ser endast 3 lösningar på detta.

    1. Ta upp detta med chefen 

    2. Konfrontera honom

    3. Låta det vara som det är.

    Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Vi stör oss på våran jobbkollega
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ohlala) skrev 2022-08-18 22:04:37 följande:


    Vad menar du? Jag har inte påstått att det står i trådstarten. 

    Jag pratar utav egen erfarenhet eftersom jag också har en kollega som betett sig likt den som trådstartaren beskriver. 

    En kollega som inte hälsar och inte ens kan hälsa tillbaka sprider dålig stämning och är otrevlig. Någon som är otrevlig ger dålig arbetsmiljö. Är det dålig arbetsmiljö tar HR tag i det.

    På vettiga arbetsplatser har man medarbetarsamtal och då kommer sånt här fram. Tex att det är dålig stämning för att någon inte ens hälsar på tilltal. Och en seriös arbetsplats försöker också göra något åt det. Tex att prata med personen som är otrevlig och inte hälsar. 

    Absolut ingen kan skylla på social fobi i detta läge. För personen i fråga har ju lyckats få jobbet. Så hälsa borde den jubha förmåga att göra. Den som faktiskt har så pass allvarlig social fobi att man inte kan hälsa; ja den har antagligen inte ens kunnat kamma hem något jobb över huvud taget. 

    Så den enda anledningen till att man inte hälsar är att man inte har lust, inte orkar,  är otrevlig. Har man på riktigt ett så pass stort socialt handikapp har man antagligen inte ens hittat till den arbetsplatsen. 
    Du skrev att vederbörande är otrevlig, självklart undrar jag var du fick det ifrån. 
    Att du inte själv förstår att det är skillnad på att vara tillbakadragen och introvert i förhållande till att vara otrevlig är din brist, inte min. Och tro mig, en brist är det. 
  • Anonym (Osocialt)
    Spigger86 skrev 2022-08-18 22:18:41 följande:
    Jag är lite som jobbkollegan som beskrivs av ts. Jag har autism och har ofta svårt att vara den som tar initativet till att säga hej. Om det inte är en person som jag känner bra eller som jag har mycket att göra med på jobbet. Men det är många jag inte hälsar på. Jag fastnar för mycket i mitt huvud att bör jag hälsa på denne nu i den här situationen? Eller bör den andra ta initativ till att hälsa nu? Det sociala spelet är svårt att förstå. Jag har svårt att bara "go with the flow."

    Anledningen till att jag ändå lyckades att få jobbet är att jag varit på många arbetsintervjuer och lärt mig hur man säljer in sig och snackar in sig. För paradoxalt nog kan jag prata inför en större grupp utan problem om allt är uppstyrt och jag vet exakt vad jag ska säga. Men blir nästan stel av skräck när jag ska vara social rent spontan som att spontant hälsa på någon, eller kallprata i fikarummet. Misstänker att flera av mina kollegor tycker jag är otrevlig, men det är som en mental blockering. Jag klarar bara inte av att hälsa på alla.
    Du har inte funderat på om Samhall skulle passa dig bättre?
  • Kockobello

    Troligen har killen dubbelt iså hög q jämfört med ts och hennes kakätande skvallerkärringar.

  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-08-19 06:53:33 följande:

    Troligen har killen dubbelt iså hög q jämfört med ts och hennes kakätande skvallerkärringar.


    Iq
  • Kockobello

    Man hör dem tissla och tassla i sin självgodhet och dumhet. Typiskt kränkta skvallertanter, haha.

  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-08-19 06:55:55 följande:

    Man hör dem tissla och tassla i sin självgodhet och dumhet. Typiskt kränkta skvallertanter, haha.


    Sura för att han inte har intresse av deras ointressanta dravel.
  • sextiotalist
    Anonym (Osocialt) skrev 2022-08-19 06:40:44 följande:
    Du har inte funderat på om Samhall skulle passa dig bättre?
    Men snälla nån. Han fungerar ju på arbetsmarknaden, gör uppenbarligen ett bra arbete och arbetsgivarna är nöjda.
    Jag har haft ett par kollegor som har diagnostiserat autism. De har varit väldigt kompetenta och faktiskt, till likhet som han, som du vill ha på Samhall, var de man haft som frontperson mot beställaren, just för att de har varit kompetenta och väldigt fokuserade. Likheten med den du gnällde på, var att de ofta drog sig undan det sociala och inte alltid hälsade. 
    De som är på Samhall är de personerna som inte kan vara på den vanliga arbetsmarknaden av olika orsaker.
  • sextiotalist
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-08-19 06:27:12 följande:
    Du skrev att vederbörande är otrevlig, självklart undrar jag var du fick det ifrån. 
    Att du inte själv förstår att det är skillnad på att vara tillbakadragen och introvert i förhållande till att vara otrevlig är din brist, inte min. Och tro mig, en brist är det. 
    Det intressanta är att om man få kontakt med en introvert nörd och personen känner sig bekväm med en. Då kan man ha väldigt roliga och intressanta samtal. Men de fixar inte kallpratet och behöver vila sig från många intryck
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Osocialt) skrev 2022-08-19 06:40:44 följande:
    Du har inte funderat på om Samhall skulle passa dig bättre?
    Du verkar synnerligen ha någon form av funktions variation, talar du av egen erfarenhet? 
  • Anonym (Hin håle)
    sextiotalist skrev 2022-08-19 07:55:42 följande:
    Det intressanta är att om man få kontakt med en introvert nörd och personen känner sig bekväm med en. Då kan man ha väldigt roliga och intressanta samtal. Men de fixar inte kallpratet och behöver vila sig från många intryck
    Jag är själv lite sådan, dock inte på jobb. Har lärt mig de sociala koderna på arbetsplatserna men privat har jag en nära vän och sedan är det familjen. 
    Jag har inga som helst problem med att i sociala sammanhang sitta tyst och lyssna, analysera och lära mig hur mina medmänniskor funkar. Blir dock fortfarande förvånad över att folk som känner mig undrar om något är fel om jag i ett större sammanhang är mer en betraktare. 

    Ofta har jag märkt att de som stör sig på mig faktiskt är ganska så tomma i sin personlighet, det är ytan som gäller och när man börjar prata om annat än materiella ting så sitter de som fågelholkar utan någon åsikt eller reflekterande tanke. 
  • Anonym (Stör mig lite)

    Har läst denna tråd och retar mig lite på att vissa tycker det är "barnsligt" att OP och andra på jobbet slutat hälsa. Typ att hälsa på en person som inte hälsar tillbaka känns inte bra. Sen om personen vägrar hälsa tillbaka oavsett många försök är det verkligen lönt att fortsätta?

    Eftersom folk kan må dåligt att utsätta sig för att hälsa på någon som inte svarar, så finns väl legitimt anledning att sluta hälsa? Dessutom så om försök har gjorts är det väl inte arbetskamrater som behöver dalta med en mindre social person som en bebis?

    Personen är kanske mindre trevlig, vägrar hälsa och då kanske bäst personen lämnas i fred? Sen att gå till chefen är överdrivet. Bättre att kanske strunta i personen men vill han ha gemenskap så låta honom få det? 

    Sen att yra om diagnos... Att bete sig illa är väl ingen någon har absolut rätt att göra pga diagnos. Att reagera negativt eller något på kasst beteende är väl ganska normalt?

  • Ester69
    Anonym (Stör mig lite) skrev 2022-08-19 10:28:21 följande:

    Har läst denna tråd och retar mig lite på att vissa tycker det är "barnsligt" att OP och andra på jobbet slutat hälsa. Typ att hälsa på en person som inte hälsar tillbaka känns inte bra. Sen om personen vägrar hälsa tillbaka oavsett många försök är det verkligen lönt att fortsätta?

    Eftersom folk kan må dåligt att utsätta sig för att hälsa på någon som inte svarar, så finns väl legitimt anledning att sluta hälsa? Dessutom så om försök har gjorts är det väl inte arbetskamrater som behöver dalta med en mindre social person som en bebis?

    Personen är kanske mindre trevlig, vägrar hälsa och då kanske bäst personen lämnas i fred? Sen att gå till chefen är överdrivet. Bättre att kanske strunta i personen men vill han ha gemenskap så låta honom få det? 

    Sen att yra om diagnos... Att bete sig illa är väl ingen någon har absolut rätt att göra pga diagnos. Att reagera negativt eller något på kasst beteende är väl ganska normalt?


    Fast som jag fattade trådstarten så hälsar personen om nån hälsar på honom. Men han tar inte initiativ till att hälsa först.
    . Vi har även slutat hälsa på honom eftersom han aldrig tar initiativ till att hälsa. 
  • Anonym (Stör mig lite)
    Ester69 skrev 2022-08-19 11:22:55 följande:
    Fast som jag fattade trådstarten så hälsar personen om nån hälsar på honom. Men han tar inte initiativ till att hälsa först.
    . Vi har även slutat hälsa på honom eftersom han aldrig tar initiativ till att hälsa. 
    Ok, det ändrar ju det lite om det är så. Fast ändå indikerar väl mannens brist på intiativ att initiera hälsning, att han kanske ogillar vare sig att hälsa eller bli hälsad på?
  • Ester69
    Ester69 skrev 2022-08-19 11:22:55 följande:
    Fast som jag fattade trådstarten så hälsar personen om nån hälsar på honom. Men han tar inte initiativ till att hälsa först.
    . Vi har även slutat hälsa på honom eftersom han aldrig tar initiativ till att hälsa. 
    Jo man vet inte hur personen tänker. Men visst hälsa kan man göra. 
Svar på tråden Vi stör oss på våran jobbkollega