• 2barnsmoder

    Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?

    Är det någon som har erfarenhet av hur era kommuner agerar i den frågan? Har någon fått med sig 1 eller 2 personal för att kunna åka på en veckas semester utomlands?
    I mitt fall gäller det min dotter som jag skulle vilja få med på en semestervecka med personal från hennes boende, samt att jag "jobbar" natten och vi typ delar ansvaret under dagarna, alltså inte håller jättestrikt på vem som jobbar och hur mycket. Dottern är lättskött, endast en intellektuell funktionsnedsättning, så inga tunga lyft etc. Bara tillsyn och på-pushning  i stort sett.
    Resan och uppehälle skulle vi bekosta, även för personalen, kommunen behöver endast bistå med löner och ev försäkring för sin personal. Vill höra om det finns riktlinjer eller prejudikat i frågan, kommunen har inte gett besked så jag befarar att det lutar åt ett nej, och jag kommer överklaga i så fall så det får prövas.
    Enligt LSS ska hon ha samma rättigheter som andra, och att få åka på semester  nån gång tycker jag borde ingå i detta, speciellt om vi betalar allt själva, inga krav på bidrag till resekostnader. 

  • Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?
  • Anonym (E)

    Blir du sjuk är det en väldigt krånglig sits för medföljande personal. Det finns inget avbyte.

  • 2barnsmoder
    Anonym (E) skrev 2022-09-23 19:15:58 följande:

    Blir du sjuk är det en väldigt krånglig sits för medföljande personal. Det finns inget avbyte.


    Det är sant. Den aspekten har jag inte tänkt på. 
    Anonym (Ingen bra idé) skrev 2022-09-23 19:10:11 följande:
    Det blir inte en gratis semester för den som följer med personen är där för att jobba.  Du skrev i trådstarten att du ville att någon från boendet skulle följa med, då får de på boendet personal de kanske inte träffat innan vilket inte är schyst. Det vettiga ändå att en vikarie (alltså inte ordinarie personal från boendet) följer med er.
    Svårt att ta med en personal som inte känner dottern, då hon inte har ett tal, utan kommunicerar med ljud/gester och att man måste känna henne för att förstå henne. De kan däremot fungera som personal på boendet då de alltid har minst 1 erfaren personal som jobbar på plats, som kan ge stöd och handledning om det behövs.
  • Anonym (Ingen bra idé)
    2barnsmoder skrev 2022-09-23 19:22:07 följande:
    Det är sant. Den aspekten har jag inte tänkt på. 
    Anonym (Ingen bra idé) skrev 2022-09-23 19:10:11 följande:
    Det blir inte en gratis semester för den som följer med personen är där för att jobba.  Du skrev i trådstarten att du ville att någon från boendet skulle följa med, då får de på boendet personal de kanske inte träffat innan vilket inte är schyst. Det vettiga ändå att en vikarie (alltså inte ordinarie personal från boendet) följer med er.
    Svårt att ta med en personal som inte känner dottern, då hon inte har ett tal, utan kommunicerar med ljud/gester och att man måste känna henne för att förstå henne. De kan däremot fungera som personal på boendet då de alltid har minst 1 erfaren personal som jobbar på plats, som kan ge stöd och handledning om det behövs.
    De andra boendes rutiner ska inte störas för att ni åker på semester, det blir dessutom extrajobb för den ordinarie personalen på boendet att ge stöd och handledning.
  • 2barnsmoder

    Jag får helt enkelt avvakta och se vad kommunen ger för besked. Hade kanske inte förväntat mig en massa hejja-rop för mina tankar och önskemål, så jag är inte förvånad över den något negativa responsen.
    Vissa delar av den har jag förståelse för, men den/de personal som frivilligt skulle följa med är i såfall fullt införstådda i hur dagarna skulle gestalta sig såvida vi alla håller oss någorlunda friska.
    Vill ingen så är det så det är. Jag tackar för allas tankar och inputs, och som sagt, först o främst avvakta besked från kommun innan vi kan planera vidare.

  • Anonym (Säbo)

    Jag vet ett kommunalt gruppboende som åkte på semester i en vecka till Medelhavet. Jag tror de flesta som bor på boendet åkte med. Det var i alla fall två rullstolsbussar som körde upp dom till Arlanda kvällen innan flyget skulle gå så tog dom in på hotell natten innan.


    Lär ju vara en hyfsad apparat att ro runt men på något sätt fick dom till det.

  • 2barnsmoder
    Anonym (Säbo) skrev 2022-09-23 21:29:43 följande:

    Jag vet ett kommunalt gruppboende som åkte på semester i en vecka till Medelhavet. Jag tror de flesta som bor på boendet åkte med. Det var i alla fall två rullstolsbussar som körde upp dom till Arlanda kvällen innan flyget skulle gå så tog dom in på hotell natten innan.


    Lär ju vara en hyfsad apparat att ro runt men på något sätt fick dom till det.


    Låter ju lovande om det stämmer. Har något minne av något liknande, såg på tv, men har för mig att det gällde ett äldreboende. Oavsett så verkar det gå bra om bara viljan finns.
  • Tow2Mater
    2barnsmoder skrev 2022-09-23 18:05:05 följande:
    Jag kan förstå att det kanske låter som slavgöra, vara tillgänglig hela tiden osv.  Jag skulle absolut kunna åka ensam med henne, gör kanske det om det behövs. Jag har pratat med hennes kontaktperson på boendet, vi klickar bra och hon skulle gärna följa med om det skulle bli aktuellt. Det skulle vara en all inclusive resa, så mat o boende ingår såklart. Eget rum också.
    Skulle personalen bli sjuk så tar jag självklart själv hand om dottern, det får man räkna med.
    Det är inte "jag och min familj" utan endast jag, mamman alltså, och dottern. Hon behöver tillsyn på nätterna, kanske toalettbesök eller allmän oro i nya miljöer. 
    Hade tänkt mig att vi som umgås om dagarna och turas om att hjälpa/ se till dottern, äter måltider tillsammans, nästan som en vanlig familj skulle gjort. Inte så betungande, och var och en skulle ha möjlighet till enskild tid om man önskar. Gratis sol o bad mitt i vintern, har man möjlighet så är det väl inte fy skam. Inte alla vill eller kan, det har jag full förståelse för.
    Istället för en skattebetald hjälp så du kan sola ostört, kanske du kan bjuda med flickans pappa. Så kan ni turas om att umgås med flickan och ha egentid om vartannat. Ni behöver ju inte ens prata med varann.
  • pralin

    Din dotter har rätt att ansöka om ledsagning/assistans för sin semesterresa. Ledsagaren ska då dygnsvila etc och du får själv hitta ledsagare. Din dotter har inte rätt att få med sig en boendepersonal, då denne har sin arbetstid på boendet. Skulle en boendepersonal vara intresserad av att följa med, beror det på chefens välvilja om det godkänns.
    Även om en boende är bortrest en vecka planeras en personal inte bort ur grundbemanningen utan det kan vara svårt för verksamheten att bara "avvara" en personal. Planeringen utgår ju från alla boendes behov, och din dotter ska få sin tid precis som hennes grannar. Grannen är ju kvar och behöver sin tid, medan Din dotter är med sin mamma. 

    Prata med handläggaren om hur ni ska ansöka, och om du vill ha specifikt personal från boendet så börja med att fråga vikarier då dessa ju kan välja att tacka nej till pass under en vecka utan att det stör verksamheten på boendet.

  • Anonym (Gammal vilsrie)

    Jag tror att Pralins svar är det mest rimliga. Att du ansöker om assistans/ledsagnibg via er handläggare och ger timmarna till någon. Har hon förresten redan assistanstimmar eftersom du skriver om att du ska jobba på natten? För övrigt tror jag ändå att upplägget kan funka. Vet många assistenter som följt med utomland, men ingen ordinarie boendepeesonal. Finns det ingen vikarie som hon känner sig trygg med som du kan fråga? Jag vikarierade själv inom LSS-boende och hade kunnat tänkt mig ett sånt upplägg som ung. Jag var på boendet mycket och brukarna var trygga med mig

  • Anonym (Nfnf)

    Så dryga svar du fått i tråden av en del. Fattar de inte att de krossar drömmar för den som vill göra något sådant. man kan ju skeiva lite schysstare.

    Undrar över liknande grej, men inom Sverige och för min pappa som är på äldreboende. Där boendet sagt att det går men folket på forumet säger att det inte går. Har en lillasyster på gruppvoende också. Vad jag vet så ska hon ha rätt till att göra allt annat som alla andra gör också.

    Men jag kan inte så mycket om sådant.


    Vill mest bara skriva att jag hoppas det ordnar sig! Håller tummarna verkligen för det. 

Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?