• Anonym (Kvinna 35)

Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?

Förstår självfallet att det verkligen inte alltid är så, men har noterat och funderat efter att ha pratat med vänner, både kvinnliga och manliga, som dejtar och är kring min ålder (mellan 35 och 45 år) att det ofta verkar ligga lite på killen om det ska bli ett förhållande eller inte. 

Syftar nu på när personerna har dejtat ett tag och har regelbunden kontakt, varit intima och beter sig något som ett par osv. De har haft utgångspunkt att de ska dejta, alltså ej pratat om att vara KK.

I de fall som jag nu tänker på så har tjejerna fått förhoppning om att det ska bli mer och när dom efter ett tag tagit upp det med killen var dom står så har intresset dalat, alternativt att dom har fortsatt träffas med svar om att "vet inte, inte riktigt redo för relation just nu" och senare så kanske killen istället blivit tillsammans med någon annan. 

Känner även killar som dejtar, dom träffar någon tjej ett tag och de beter sig som par men han har inget intresse av att bli tillsammans med tjejen. Jag har då frågat om tjejen är medveten om detta och om hon inte är det så är det ju inte särskilt schysst att "hålla kvar" henne så att säga.. Killarna i detta fallet har då fortsatt träffa tjejen, utan vilja att bli seriösa, utan är nöjd med det som är och om hon vill mer så är det inte aktuellt. 

Är inga problem för tjejerna att få till kontakt, träffar och fortsatta möten med någon. Men får uppfattningen av att det är killen som "avgör" om det verkligen kommer bli något seriöst? 

Förstår som sagt att detta inte är någon form av sanning eller ens applicerbart på alla och att det kan vara tillfälliga omständigheter just kring min bekantskapskrets just nu, men tänkte att det kunde vara lite intressant att läsa hur andra ser oh upplever det. 

• Svar på tråden Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?
  • Anonym (!!!)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-17 15:49:41 följande:
    Det handlar väl om att man inte vill bli sedd som en slampa eller som nån som är dum, korkad, lättlurad, har dåligt självförtroende, låter sig utnyttjas, inte har nåt annat än sex att erbjuda och inte duger till nåt annat än sex. 

Kan du inte tänka själv? kommer nån skriva nu. Jo jag kämpade emot i många år och gick min egen väg. Men till slut blev jag påverkad omedvetet. Nu skulle jag aldrig ha ett ONS för det är bara förknippat med negativa känslor för mig. Jag skulle ha ångest redan innan och det skulle inte va värt det. 

Män som klagar på att de har svårt att få ligga samtidigt som de kallar kvinnor för slampor - hur går det ihop? Jag tror att kvinnor skulle ha mer sex om de inte hade så mycket att förlora på det. Ingen vill känna sig äcklig och förbrukad, då är vi många som hellre är utan. Om ni män gillar sex så mycket så får ni väk börja hylla kvinnor som också gör det? 

Fast du är ju inte påverkad omedvetet när du är så medveten om detta. Gå inte på skitsnacket. Säg ifrån när någon snackar skit.

Rök ihop med sambons kompis när han klagade på sin tjejkompis som låtit sig ?utnyttjas? av nån Tinderdejt. Ifrågasatte honom om hur han reagerat om min sambo fått napp och fått ligga (om han varit singel) och då sken han upp och skrävlade om hur han hade gratulerat honom. Hans försvar var att killar dissar tjejer som ligger direkt (som om de själva inte gjort det). Jag svarade att såna killar vill man inte ha ändå.

Sen när jag träffar tjejkompisen mumlar hon något om att hon inte är ?den sortens kvinna? när ämnet togs upp. Suck..

• Anonym (!!!)

Btw så låg jag och sambon första dejten :D vi har varit tillsammans i flera år nu. Han är ingen jävla dinosaurie.

• ClumsySmurf
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-16 20:38:51 följande: #258
    ClumsySmurf skrev 2022-10-15 18:45:29 följande:
    "Det finns en vanföreställning om att en kvinna som har sex har förlorat något medan en man har ?vunnit? något."

Det kan ju ligga något i det.

En svår vanföreställning är att tro att man kan hålla rövhål borta genom att ge rövhål vad de vill ha i en tråd om rövhål som stannar kvar så länge de får vad de vill ha.

"En man som har sex med en kvinna han är seriös med som sedan blir ghostad ser sig fortfarande som en vinnare då han åtminstone fick ligga medan en kvinna som fått samma behandling känner sig lurad och använd."

Kan tänka mej att kvinnor som ghostar tänker så.
    Syftade mer på killar som ghostar direkt efter sex eller ser ner på kvinnor som inte ?håller på sig? som någon tog upp. Att slösa längre tid på en sån för att som kvinna föröka framstå som präktig är bara löjligt. Kvinnor vill också ha sex till skillnad från vad många tror.
    vet inte om jag förstått dej rätt.

du kan ju skynda dej att ha sex så snabbt som möjligt om det känns rätt för dej och om du fortfarande ser dej som en vinnare då du ändå fick ligga om du blir ghostad så blir det roligare för dej men om du anser att alla kvinnor hade tänkt lika om det inte vore för gamla förlegade könsnormer är det du som har en vanföreställning.

"Kvinnor vill också ha sex till skillnad från vad många tror."
    Till skillnad från vad vissa hävdar är det inte så många som inte tror att kvinnor också vill knulla men de som tror att män och kvinnors sexualitet är lika lider av vanföreställningar.
  • ClumsySmurf
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-17 20:08:47 följande: #261
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-17 15:49:41 följande:
    Det handlar väl om att man inte vill bli sedd som en slampa eller som nån som är dum, korkad, lättlurad, har dåligt självförtroende, låter sig utnyttjas, inte har nåt annat än sex att erbjuda och inte duger till nåt annat än sex. 

Kan du inte tänka själv? kommer nån skriva nu. Jo jag kämpade emot i många år och gick min egen väg. Men till slut blev jag påverkad omedvetet. Nu skulle jag aldrig ha ett ONS för det är bara förknippat med negativa känslor för mig. Jag skulle ha ångest redan innan och det skulle inte va värt det. 

Män som klagar på att de har svårt att få ligga samtidigt som de kallar kvinnor för slampor - hur går det ihop? Jag tror att kvinnor skulle ha mer sex om de inte hade så mycket att förlora på det. Ingen vill känna sig äcklig och förbrukad, då är vi många som hellre är utan. Om ni män gillar sex så mycket så får ni väk börja hylla kvinnor som också gör det? 

Fast du är ju inte påverkad omedvetet när du är så medveten om detta. Gå inte på skitsnacket. Säg ifrån när någon snackar skit.

Rök ihop med sambons kompis när han klagade på sin tjejkompis som låtit sig ?utnyttjas? av nån Tinderdejt. Ifrågasatte honom om hur han reagerat om min sambo fått napp och fått ligga (om han varit singel) och då sken han upp och skrävlade om hur han hade gratulerat honom. Hans försvar var att killar dissar tjejer som ligger direkt (som om de själva inte gjort det). Jag svarade att såna killar vill man inte ha ändå.

Sen när jag träffar tjejkompisen mumlar hon något om att hon inte är ?den sortens kvinna? när ämnet togs upp. Suck..

Har jag förstått dej rätt:
    Du vill inte ha män som inte ser kvinnor som ligger direkt som partnermaterial men du ligger gärna med dem?
  • Anonym (!!!)
    ClumsySmurf skrev 2022-10-17 22:57:37 följande:

Du vill inte ha män som inte ser kvinnor som ligger direkt som partnermaterial men du ligger gärna med dem?
    Jag ligger när jag känner för det även om det är någon jag inte riktigt känner. Klarnar det nu?
  • Anonym (!!!)
    ClumsySmurf skrev 2022-10-17 22:06:24 följande:

du kan ju skynda dej att ha sex så snabbt som möjligt om det känns rätt för dej och om du fortfarande ser dej som en vinnare då du ändå fick ligga om du blir ghostad så blir det roligare för dej men om du anser att alla kvinnor hade tänkt lika om det inte vore för gamla förlegade könsnormer är det du som har en vanföreställning.

Till skillnad från vad vissa hävdar är det inte så många som inte tror att kvinnor också vill knulla men de som tror att män och kvinnors sexualitet är lika lider av vanföreställningar.
    Det är nog du som lider av vanföreställningar som hittar på en massa jag aldrig påstått..
  • ClumsySmurf
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-18 00:09:32 följande: #266
    ClumsySmurf skrev 2022-10-17 22:06:24 följande:

Det är nog du som lider av vanföreställningar som hittar på en massa jag aldrig påstått..
    mitt inlägg börjar med "vet inte om jag förstått dej rätt"
    är du seriös?
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-18 00:02:51 följande: #265

Jag ligger när jag känner för det även om det är någon jag inte riktigt känner. Klarnar det nu?
     det var inget svar på min fråga
    formulerar om den
    ligger du gärna med män som ser dej som en slampa?
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-17 20:08:47 följande:

Klart jag har försökt att "inte gå på skitsnacket" men jag KÄNNER som jag känner. Jag vill inte längre ha sex annat än i ett förhållande. Jag ser inget positivt med ONS utan känner starkt obehag. Jag har börjat tycka och känna så på riktigt och jag kan inte ändra på mina känslor genom att peppa mig själv lite käckt. Och "säga ifrån" tycker jag arr jag gör - i den här tråden bland annat (ja i verkligheten också).

Du har en sambo och behöver inte bry dig om killarna som snackar sådär. Det var ju bra att du sa ifrån mwn det är ju inte du som dejtar dessa män. Då är det lite lättare att säga att man inte ska bry sig om skitsnacket. 
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Anonym (!!!)
    ClumsySmurf skrev 2022-10-18 00:37:14 följande:
    mitt inlägg börjar med "vet inte om jag förstått dej rätt"
    är du seriös?
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-18 00:02:51 följande: #265

det var inget svar på min fråga
    formulerar om den
    ligger du gärna med män som ser dej som en slampa?
    Så du är har både vanföreställningar och en viss grad av förvirring.

Hur ska jag kunna veta deras kvinnosyn om det är någon jag just träffat?
  • Anonym (!!!)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-18 08:03:48 följande:
    Klart jag har försökt att "inte gå på skitsnacket" men jag KÄNNER som jag känner. Jag vill inte längre ha sex annat än i ett förhållande. Jag ser inget positivt med ONS utan känner starkt obehag. Jag har börjat tycka och känna så på riktigt och jag kan inte ändra på mina känslor genom att peppa mig själv lite käckt. Och "säga ifrån" tycker jag arr jag gör - i den här tråden bland annat (ja i verkligheten också).

Du har en sambo och behöver inte bry dig om killarna som snackar sådär. Det var ju bra att du sa ifrån mwn det är ju inte du som dejtar dessa män. Då är det lite lättare att säga att man inte ska bry sig om skitsnacket. 
    Fast jag har ju haft andra män innan honom. Flera av mina förhållanden har börjat på samma sätt. Sen har jag givetvis stött på rövhål också men som sagt deras skitsnack bet inte. Jag hörde mest hur glashusen kraschade. 
  • Anonym (Kvinna 35)
    CyniskOptimist skrev 2022-10-16 12:27:35 följande:

Tänkte flika in med lite input från ett helt annat perspektiv än vad som hittills diskuterats.

Det pratas mycket om hur killar låtsas vara seriöst intresserade för att få sex, ofta som mål att ha sex med så många som möjligt etc etc. Och det förekommer absolut frekvent. Men ska vi nu kolla på den stora massan av killar/män, så vill faktiskt de flesta ha något djupare än bara "bam bam, thank you ma'am".

Och till alla er kvinnor som verkar ha en bild av att merparten av killar bara vill ligga.. När en kille/man verkligen kärar ner sig så tenderar vi verkligen att idealisera kvinnan ifråga, och vi tenderar även att ta längre tid att komma över henne när en relation tagit slut än vice versa (och visst, många använder rebound-sex för att dämpa sorgen i dessa lägen). Det kanske kommer som en chock men vi är faktiskt mänskliga (ok inte jag då, jag är hjärtlös, men jag pratar om de flesta andra män :P) och de flesta av oss vill faktiskt inget hellre än att få en relation där vi blir uppskattade för den vi är. Många män upplever nog att de bara blir uppskattade efter hur de presterar.

Jag vill nog t.o.m gå så långt som att säga att män är mer romantiskt lagda än kvinnor, men vi täcker det ofta med en rationell fasad.

Sen det där med sex är nog en ingrediens som de flesta män vill ha genom hela relationen och inte bara i början. Medans kvinnor ofta är mer okej att ge avkall på den biten längre in i relationen, speciellt när barn och så kommer in i bilden. Män i relationer knyter ihop sex och kärlek, medans kvinnor verkar se sex mer som ett steg i relationen samt en metod för att reproducera, men ingen nödvändig ingrediens för att känna kärlek till sin partner. (jag säger -verkar-, för jag vet inte säkert, detta är bara vad jag spekulerat mig fram till av egna observationer, kvinnor får gärna rätta mig). Detta är faktiskt åtminstone lite vetenskapligt styrkt då man vet att män får en oxytocin-boost (även kallat kärlekshormonet) direkt efter sex, medans kvinnor mer konstant har högre nivåer av detta ämne.

Denna novell ämnar inte att förklara varför vissa män luras för att få ligga, utan den ämnar mer ge ett annat perspektiv som faktiskt stämmer in på MAJORITETEN av män (precis som att jag utgår från att majoriteten av kvinnor inte är "golddiggers" eller lurar män att bli ofrivilliga pappor, även om båda dessa också förekommer alltför frekvent).

Vi kanske helt enkelt ska enas om att "rövhål" finns inom båda könen?

Är beredd att hålla med i vissa delar här, tror också att de flesta faktiskt gärna vill ha en seriös relation och har också uppfattningen av att vissa karlar tar ett uppbrott "hårdare" och när dom väl går in i en relation så är det alla in som gäller. Med betoning på när dom väl har bestämt sig..

Håller även med om att det definitivt förekommer rövhål inom båda könen, och som har diskuterats fram och tillbaka i denna tråden så tror jag att det är ju lite så att kvinnor och män i regel helt enkelt fungerar och resonerar olika.

Tror att det kan vara så att inledningsfasen ter sig olika, män uppskattar hela förhållandepaketet med närhet, intimitet, prata, umgås osv för att kunna klura ut om detta är en person som man vill fortsätta göra detta med, och kör dessa delarna direkt medan en kvinna i regel känner att sådant delger man först efter att man är ett par. Därav stora misstolkning. Kvinnorna uppfattar det som att dom har eller är på väg in i en seriös relation medan killarna beter sig så oavsett om det är tillfälligt eller på väg till mer, killarna kör lika beteende oavsett, men om det blir mer eller ej beror ej på hur tät kontakt, hur ofta man träffas osv utan det känner dom eventuellt av senare. 

Tjejerna har i regel redan bestämt sig innan dom inleder något att detta är en potentiell partner, medan killarna kan ha lika trevligt oavsett om dom har djupare intresse eller ej. Killarna kan helt enkelt ha sex och bete sig "gosiga" med någon dom inte har romantiskt intresse av, medan tjejerna här inte gör det och därför utgår från att killarna gör samma, därav krock i hur man uppfattar situationen. 

Tjejerna blir besvikna och känner sig även lurade, medan killarna tycker tjejerna är konstiga då dom faktiskt inte uttalat något annat då dom faktiskt inte lovat något. 

Kvinnorna har förväntningar utefter handling medan killarna går efter vad som sagts eller inte sagts? 
  • Anonym (naturligt)
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-17 20:08:47 följande:

Tja, du kan väl slåss mot väderkvarnar bäst du vill det kommer inte förändra det faktum att många killar undviker tjejer som legat runt mycket. Precis som du kan välja vem du blir ihop med så kan ju killar oxå göra det. Sen kan man tycka vad man vill om andras val men det är ändå deras val att göra.
  • Anonym (naturligt)
    Anonym (!!!) skrev 2022-10-18 10:13:13 följande:
    Fast jag har ju haft andra män innan honom. Flera av mina förhållanden har börjat på samma sätt. Sen har jag givetvis stött på rövhål också men som sagt deras skitsnack bet inte. Jag hörde mest hur glashusen kraschade. 
    Vilket glashus var det, ditt eller deras?
  • Anonym (naturligt)
    Anonym (Kvinna 35) skrev 2022-10-18 10:35:55 följande:
    Är beredd att hålla med i vissa delar här, tror också att de flesta faktiskt gärna vill ha en seriös relation och har också uppfattningen av att vissa karlar tar ett uppbrott "hårdare" och när dom väl går in i en relation så är det alla in som gäller. Med betoning på när dom väl har bestämt sig..

Håller även med om att det definitivt förekommer rövhål inom båda könen, och som har diskuterats fram och tillbaka i denna tråden så tror jag att det är ju lite så att kvinnor och män i regel helt enkelt fungerar och resonerar olika.

Tror att det kan vara så att inledningsfasen ter sig olika, män uppskattar hela förhållandepaketet med närhet, intimitet, prata, umgås osv för att kunna klura ut om detta är en person som man vill fortsätta göra detta med, och kör dessa delarna direkt medan en kvinna i regel känner att sådant delger man först efter att man är ett par. Därav stora misstolkning. Kvinnorna uppfattar det som att dom har eller är på väg in i en seriös relation medan killarna beter sig så oavsett om det är tillfälligt eller på väg till mer, killarna kör lika beteende oavsett, men om det blir mer eller ej beror ej på hur tät kontakt, hur ofta man träffas osv utan det känner dom eventuellt av senare. 

Tjejerna har i regel redan bestämt sig innan dom inleder något att detta är en potentiell partner, medan killarna kan ha lika trevligt oavsett om dom har djupare intresse eller ej. Killarna kan helt enkelt ha sex och bete sig "gosiga" med någon dom inte har romantiskt intresse av, medan tjejerna här inte gör det och därför utgår från att killarna gör samma, därav krock i hur man uppfattar situationen. 

Tjejerna blir besvikna och känner sig även lurade, medan killarna tycker tjejerna är konstiga då dom faktiskt inte uttalat något annat då dom faktiskt inte lovat något. 

Kvinnorna har förväntningar utefter handling medan killarna går efter vad som sagts eller inte sagts? 
    Angående det understrukna.... 

När en kompis och hans sambo var på parterapi så hade deras terapeut sagt något om att det finns skillnader på hur kvinnor och män ser på kärlek. Hon uttryckte det som att män GÖR kärlek och kvinnor PRATAR kärlek. Dvs män uttrycker kärlek genom att göra saker för sin partner medan kvinnor vill ha det mer verbal vilket ofta leder till missförstånd där hon tex kan känna sig obekräftad och oälskad för att han aldrig SÄGER att han älskar henne men missar att han kanske uttryck det genom att göra massor för henne.

Jag tror att det kan vara något liknande vad gäller sex. Jag tror att för män ÄR sex bekräftelse och ett sätt att uttrycka kärlek, dvs vi behöver inte kärleksförklaringar för att känna oss bekräftade, att hon vill ha sex räcker som bekräftelse, för kvinnor verkar det vara två skilda saker, där det är gos och mys som tolkas som kärleks bekräftelse inte sex vilket kanske kan förklara varför många par senare får problem med sexlivet då hon är nöjd med lite sex men mycket gos och bekräftelse och han missnöjd för att det är för lite sex.
  • Anonym (Jag)

Kvinnor är inte en homogen grupp, inte heller så är män det.  

Svar på tråden Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?