• Rotfrukt

    Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

    Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • KillBill
    Anonvm skrev 2022-10-23 08:58:24 följande:
    Jag tror att en ganska stor del av befolkningen ger blanka faan i vad några miljöextremister lyckats tvinga in för formuleringar och mål i nått avtal som de allra flesta sunt resonerande människor inser inte går att driva igenom i praktiken...

    Det som i praktiken faktiskt gör nytta och skillnad är att vi globalt minskar användandet av fossila bränslen och drar ner på utsläppen av koldioxid.

    Att vi i lilla landet här uppe i norr blandar i några % mer sprit i soppan ger inte ens mätbar skillnad på utsläppen globalt, men det ökar en utgifterna för en genomsnittlig svensk familj otroligt mycket mer....

    Lösningen på "omställnigen" är självklart att elektrifiera det som idag får sin energi ifrån fossila bränslen. Så långt är jag med på tåget.

    Tankevurpan klimatextremisterna gör är ju att inte samtidigt förstå att detta kommer kräva att vi kraftigt ÖKAR framställningen av el. Då behöver detta göras på ett sätt som INTE släpper ut koldioxid.
    Det finns idag enbart 2 sätt att framställa el utan att det genererar koldioxidutsläpp och samtidigt är plannerbart, dvs att elen levereras just i den stund när den behövs 24 tim om dygnet, 365 dagar om året.
    Det är då endast vattenkraft och kärnkraft som är de enda praktiskt fungerande teknikerna, vattenkraften går inte att bygga ut mera i nån större utsträckning, då återstår endast kärnkraften.

    Man kan tycka vad man vill om det, men så ÄR det.

    Vill man leva ett liv utan kärnkraft så måste man också vara villig att acceptera att det inte finns el att tillgå när väder och vind inte levererar... Jag är personligen inte villig att göra det.
    Högersidan har varit kritisk till att Karlshamnsverket varit igång några timmar då och då de senaste åren.  När tidölaget sänker reduktionsplikten så motsvarar det en ökning av utsläppen som motsvarar 67 Karlshamnsverk (räknat på år 2021 års produktion). Till och med oljeindustrin är starkt kritisk mot beslutet att minska reduktionsplikten.



     
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 09:05:13 följande:
    Tidöavtalet är ett desperat försök att kränga in partier som inte har så mycket gemensamt med SD för att uppdraget att bilda regering inte skulle gå till andra sidan. SD får ju inte vara med och bestämma för att man vill ha med dem utan för att de har plockat så många röster att de borgerliga partierna inte får ihop mandaten till en majoritetsregering själva, inte ens med Centern så man känner sig tvungen att förhandla med Brune Petter. Tidöavtalet är priset Kristersson får betala för att hålla SD ute ur regeringen. Ingen vill som vanligt regera med SD.

    Kan du ge ett enda exempel på när Lööf talade om att Centern förnedrade S i det röd-gröna samarbetet?

    Jag skulle utesluta ordet desperat. Det är ett försök att bilda en majoritetsregering, och det har man inom avtalet. Jag tror säkert att partierna kommer stöta på problem framöver, men risken är mindre med detta avtal.

    Januariavtalet hade inte egen majoritet, vilket är en väsentlig skillnad(även om det handlar om en procent). Dessutom var inte heller vänsterpartiet speciellt intresserade att göra det lätt för övriga partier då. 


    Socialdemokraterna försökte även dom att bilda regering 2019 och lyckades, men det haltade rejält. Tiden kommer utvisa om Tidö-avtalet kommer vara en framgång. Såklart kommer dom stöta på problem, det gör alla allianser. Det är ytterst sällan ett parti fått över 50% och kan regera själva.

    Jag tror att Tidö-avtalet har klart bättre förutsättningar att lyckas om man nu jämför med Januariavtalet.

  • nihka
    Hangout91 skrev 2022-10-23 10:42:27 följande:

    Jag skulle utesluta ordet desperat. Det är ett försök att bilda en majoritetsregering, och det har man inom avtalet. Jag tror säkert att partierna kommer stöta på problem framöver, men risken är mindre med detta avtal.

    Januariavtalet hade inte egen majoritet, vilket är en väsentlig skillnad(även om det handlar om en procent). Dessutom var inte heller vänsterpartiet speciellt intresserade att göra det lätt för övriga partier då. 


    Socialdemokraterna försökte även dom att bilda regering 2019 och lyckades, men det haltade rejält. Tiden kommer utvisa om Tidö-avtalet kommer vara en framgång. Såklart kommer dom stöta på problem, det gör alla allianser. Det är ytterst sällan ett parti fått över 50% och kan regera själva.

    Jag tror att Tidö-avtalet har klart bättre förutsättningar att lyckas om man nu jämför med Januariavtalet.


    Kristerssons regering är en minoritetsregering med stöd av SD som det så vackert heter.

    Desperat med tanke på att avtalet ger SD veto i stort sett alla frågor och man avtalat bort möjligheten för de borgerliga partierna att samarbeta i enskilda frågar med partier utanför avtalet. Plus att SD trots att de inte formellt ingår i regeringen måste godkänna alla val till alla poster, ja rätt och slätt ALLT väsentligt. 

    Vi har ett 20-procentsparti som bestämmer i Sverige nu och de övriga 80% får bara rätta sig vare sig de håller med eller inte. SD har inte bara fått igenom punkter som ska uppfyllas under mandatperioden utan har fått kontinuerligt inflytande i alla väsentliga frågor och kan således härja fritt. Tills avtalet spricker.

    "Samarbetsparti som inte sitter i regeringen har fullt och lika inflytande över frågor i samarbetsprojekten på samma sätt som partierna i regeringen. Det innebär medverkan fullt ut i beredningsprocesserna avseende exempelvis utredningsdirektiv, propositioner till riksdagen, förordningsändringar som följer av ny lagstiftning, EU-ärenden som påverkar de frågor som samarbetsprojektet omfattar, samt i förekommande fall också uppdrag, utredare eller regleringsbrev till myndigheter i samarbetsprojekten. Samarbetsprojekten bedrivs med fasta former för avstämning, information och beslut. I ärenden som faller inom ramen för samarbetsprojekten ska formell samordning i Regeringskansliet ske på samma sätt mellan alla samarbetspartier. Samarbetet innebär också att de ingående partierna inte ensidigt samverkar med andra partier i riksdagen i de frågor som direktiven till samarbetsprojekten omfattar."
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill

    Det är rätt skrämmande att det är foliehattar som Widding (SD) och Kronlid (SD) som nuförtiden indirekt styr Sveriges miljöpolitik.



    - - - 

    Uttalande av Julia Kronlid (SD)


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    KillBill skrev 2022-10-23 11:29:41 följande:

    Det är rätt skrämmande att det är foliehattar som Widding (SD) och Kronlid (SD) som nuförtiden indirekt styr Sveriges miljöpolitik.

    - - - 

    Uttalande av Julia Kronlid (SD)


    Halleluja! Då kanske hon kunde träda ner för att lämna plats till denna "högre makt"
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-10-18 05:48:37 följande:

    Bra förstås.

    MP gick upp i talarstolen och sa att denna regering kommer att göra precis allt tvärtemot MP:s politik. Jo tack, det rä liksom lite av poängen det!

    De punkter som presenterats är precis det Sverige behöver för att ha en chans att börja minska på problemen.

    Den som tycker annorlunda kan fundera på vilka av punkterna i Tidöavtalet som S kommer att gå till val på att riva upp 2026. Ska S då gå till val på mer invandring? Lägre straff? Mer nedlagd kärnkraft? Införa mindre fokus på kunskap i skolan?


    Minskad invandring, skärpta straff, bygga ut kärnkraft och ökad kunskap i skolan fanns redan från den förra regeringen.

    Det man i så fall bör riva upp är om SD får igenom sina planer på att införa kollektiv bestraffning som innebär att du blir utvisad om din bror rånar en bank och att du inte får studera ditt modersmål i skolan trots att all forskning visar att  goda kunskaper i modersmålet underlättar vid andraspråksinlärning.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    nihka skrev 2022-10-23 11:53:42 följande:
    Minskad invandring, skärpta straff, bygga ut kärnkraft och ökad kunskap i skolan fanns redan från den förra regeringen..
    Bra, då borde det ju finnas en bred enighet i dessa frågor och (sd) har inget veto eftersom jag antar att du menar att (s) kommer att stödja regeringen i förslag som går i denna riktning. Då är det ju inget problem och (sd) kan inte ens försöka utöva någon utpressning mot regeringen.
  • nihka
    Mentat skrev 2022-10-23 12:07:27 följande:
    Bra, då borde det ju finnas en bred enighet i dessa frågor och (sd) har inget veto eftersom jag antar att du menar att (s) kommer att stödja regeringen i förslag som går i denna riktning. Då är det ju inget problem och (sd) kan inte ens försöka utöva någon utpressning mot regeringen.
    Jo egentligen, men SD har ju en massa galna planer som sträcker sig längre än så som till exempel och tidigare nämnt utvisa hela familjer om en begår brott och ta bort modersmålsundervisningen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonvm
    KillBill skrev 2022-10-23 10:37:27 följande:
    Högersidan har varit kritisk till att Karlshamnsverket varit igång några timmar då och då de senaste åren.  När tidölaget sänker reduktionsplikten så motsvarar det en ökning av utsläppen som motsvarar 67 Karlshamnsverk (räknat på år 2021 års produktion). Till och med oljeindustrin är starkt kritisk mot beslutet att minska reduktionsplikten.
    Det ÄR sund politik att avveckla reduktionsplikten, som den är utformad idag är det fullständigt hål i huvudet.

    Det är inte en framkomlig väg att lägga dessa kostnadsökningar direkt på medborgarna på individnivå.
    Ska det blandas in "förnybart" i soppan så får staten ta den kostnaden, om fungerande kärnkraft läggs ner av ideologiska skäl så får staten ta konsekvenserna av detta, sen får vi ALLA vara med och betala detta via skatten.

    Som det fungerar idag så vinner de som sitter i storstäderna och trycker igenom politiska beslut, sen får alla andra betala notan....

    Man kan ju bara hoppas att SL nu höjer månadskorten till 10.000:- för att kompensera för det skenande elpriset, då vore det nån rättvisa i det hela....
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?