• theotherone

    Bör Sverige gå Erdogan till mötes?

    Trots att Sverige redan gjort ett flertal eftergifter till Turkiet för att få deras godkännande på vår NATO-ansökan, fortsätter Erdogan att kräva allt mer. Nu senast, efter att Ulf Kristersson varit i Ankara på besök, nämnde Erdogan ett antal personer vid namn som han vill ha utlämnade. Personer vars enda "brott" är att de kritiserat Erdogan offentligt i sitt journalistiska utövande.

    Erdogan var också tydlig med att godkännandet av Sveriges NATO-ansökan är en inrikespolitisk fråga för honom, då han vill visa sina väljare inför valet sommaren 2023 att han är en tuff förhandlare och handlingskraftig mot terrorism. Allt tyder nu alltså på att Erdogan inte har någon som helst avsikt att godkänna Sveriges ansökan innan det turkiska valet, såvida vi inte godkänner varenda ett av hans krav innan dess.

    Så frågan är nu - hur långt bör Kristersson och den svenska regeringen gå för att få Turkiets godkännande? Ska vi lämna ut journalister som kritiserar honom trots att detta inte är ett brott i Sverige (och vilket i så fall troligen skulle innebära ett brott mot folkrätten)? Är NATO-medlemskapet viktigare än några exil-turkiska journalisters liv? Eller bör vi svara Erdogan att så långt kan vi tyvärr inte gå, och hoppas på att övriga NATO-länder sätter press på honom?

    www.dn.se/ledare/erik-helmerson-detta-var-ju-kul-sa-den-turkiske-natoforhandlaren/

  • Svar på tråden Bör Sverige gå Erdogan till mötes?
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-09 15:36:49 följande:
    Nej såklart - it takes two to tango. Journalisten hävdar givetvis sin oskuld, det innebär inte för den sakens skull att han är vit som snö.

    Anser du att Sverige borde tillgodose alla Erogans krav?
    Har jag skrivit om i Natotråden. De individer som kan lämnas ut enligt svensk lag ska lämnas ut.

    Vad gäller YPG/PYD så ägnar de sig åt etnisk rensning, kidnappningar, mord och tortyr. Bland annat. Och det är inte jag som säger det utan grupper som FN och Human Rights Watch. Det finns ingen anledning att gråta över att Sverige klipper banden med dem.

    Ska Sverige och Turkiet ingå i en militärallians bör Turkiet kunna få köpa vapen av Sverige. 

    Resten av Turkiets krav kommer jag inte ihåg.
    Blå och gul
  • theotherone

    Hur många på Erdogans lista är det egentligen som kan lämnas ut enligt svensk lag? Jag har rätt dålig koll på detta. Det enda jag vet är att svenska medborgare inte får utlämnas, och brottet de misstänks för måste vara straffbart i Sverige. Enligt regeringen.se får Sverige inte utlämna personer som misstänks för politiska brott - vilket jag misstänker att flertalet personer på Erdogans "lista" egentligen misstänks för (fast det maskeras som "terrorism", "kuppförsök", osv).

  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-10 22:24:49 följande:
    Hur många på Erdogans lista är det egentligen som kan lämnas ut enligt svensk lag? Jag har rätt dålig koll på detta. Det enda jag vet är att svenska medborgare inte får utlämnas, och brottet de misstänks för måste vara straffbart i Sverige. Enligt regeringen.se får Sverige inte utlämna personer som misstänks för politiska brott - vilket jag misstänker att flertalet personer på Erdogans "lista" egentligen misstänks för (fast det maskeras som "terrorism", "kuppförsök", osv).
    Ett antal och man har gjort det förut så det är inget nytt och chockerande men bara för att det handlar om Nato nu och en massa annat känslosamt så är det plötsligt ondskan själv att lämna ut dessa individer.
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-14 07:10:16 följande:

    Ett exempel på hur en av individerna på listan redan ska ha utlämnats.

    www.expressen.se/nyheter/regeringen-lamnar-ut-man-till-turkiet/

    Så det är ju inget märkligt, egentligen.


    Om HD bedömer att det inte finns några hinder, så är det ju lugnt, ja.

    Men jag misstänker att vissa av de personer som Erdogan kräver ska utlämnas är betydligt vanskligare.
  • theotherone
    fornminne skrev 2022-11-16 15:22:46 följande:

    Varför krävs inte detta av Finland? Har inte de några obekväma kurder? 


    Troligen inte. Erdogan behöver bara ett land som syndabock för att ge sig själv bättre utgångsläge inför valet nästa år och han valde Sverige. Vårt stöd till kurderna har varit en tagg i sidan på Turkiet ganska länge.
  • Mentat
    theotherone skrev 2022-11-08 21:37:32 följande:
    Bör Sverige gå Erdogan till mötes?

    Trots att Sverige redan gjort ett flertal eftergifter till Turkiet för att få deras godkännande på vår NATO-ansökan, fortsätter Erdogan att kräva allt mer. Nu senast, efter att Ulf Kristersson varit i Ankara på besök, nämnde Erdogan ett antal personer vid namn som han vill ha utlämnade. Personer vars enda "brott" är att de kritiserat Erdogan offentligt i sitt journalistiska utövande.

    Erdogan var också tydlig med att godkännandet av Sveriges NATO-ansökan är en inrikespolitisk fråga för honom, då han vill visa sina väljare inför valet sommaren 2023 att han är en tuff förhandlare och handlingskraftig mot terrorism. Allt tyder nu alltså på att Erdogan inte har någon som helst avsikt att godkänna Sveriges ansökan innan det turkiska valet, såvida vi inte godkänner varenda ett av hans krav innan dess.

    Så frågan är nu - hur långt bör Kristersson och den svenska regeringen gå för att få Turkiets godkännande? Ska vi lämna ut journalister som kritiserar honom trots att detta inte är ett brott i Sverige (och vilket i så fall troligen skulle innebära ett brott mot folkrätten)? Är NATO-medlemskapet viktigare än några exil-turkiska journalisters liv? Eller bör vi svara Erdogan att så långt kan vi tyvärr inte gå, och hoppas på att övriga NATO-länder sätter press på honom?

    www.dn.se/ledare/erik-helmerson-detta-var-ju-kul-sa-den-turkiske-natoforhandlaren/


    Till mötes, ja. Helt acceptera allt från Turkiet, nej. Det finns väldigt mycket spelrum däremellan
  • Xenia
    Flash Gordon skrev 2022-11-09 15:09:04 följande:
    Sure, oskyldig till bevisat. Då akn han ju bevisa det i turkeisk domstol.

    Journalistiken ifråga var chefredaktör för tidningen som i praktiken fungerade som Rörelsen organ och han har i svenska intervjuer erkänt att han var med i rörelsen. Han agerade för Rörelsen dagarna innan kuppförsöket. En Rörelse som alltså ägnat sig åt mord och terrordåd genom tiderna.

    Det är inte direkt demokratins förkämpar vi talar om, även om det är Erdogan som pekar ut dem.
    Nu glömmer du att turkiska domstolar inte är fria och självständiga som i en riktig demokrati.

    Sverige har redan lämnat ut en turkisk medborgare som var anklagade för ett vanlligt brott (rån tror jag). Vi ska inte lämna ut några som anklagas för politiska brott.

    Det är löjligt av Magdalena Andersson och Ulf Kristersson att öht gå Erdogan till mötes. Ger man djävulen ett finger så tar han hela handen. De har redan krupit nog.

    Varför kan inte regeringen ha lite mera is i magen och vänta ut Erdogan? Innan det blivit val i Turkiet nästa år så kommer han bara att kräva mer och mer.

    Det är faktiskt inte bara Sverige som vill bli med i Nato utan Nato som vill ha med Sverige också. Utom Turkiet då men Erdogan tänker bara på sig själv, inte på Nato.
Svar på tråden Bör Sverige gå Erdogan till mötes?