• Anonym (Ts)

    Någon som lyckats sluta med Venlafaxin? Och faktiskt mått bra utan.

    Som rubriken lyder så undar jag om någon lyckats sluta med Venlafaxin och faktiskt mått bra till slut?
    Utan att börja med den eller någon annan antidepressiv igen.

    Läser och hör hur svårt det är att sluta med den och hur dåligt många mår efter, och ofta står dom ej ut så dom börjar med den igen.

    Jag har varit utan snart 3 månader men tycker inte utsättningssymtomen vill ge sig. 

  • Svar på tråden Någon som lyckats sluta med Venlafaxin? Och faktiskt mått bra utan.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner inte igen mig) skrev 2022-11-23 22:24:05 följande:

    Ätit Venlafaxin av och till sen 2014. Får återkommande vinter depressioner. Brukar trappa ut den själv när jag inte längre känner behov. Ibland kan det gå 1-2 år utan. Aldrig upplevt större utsättningssymtom mer än kanske några dagar. Har du trappat ut? Eller bara slutat tvärt? Du kanske helt enkelt behöver fortsätta med antidepp? Provat annan typ?


    Hej. Jag trappade ner från 75 - 37,5 under 8 dagar. Sen började jag med en ny medicin direkt. 
    Kanske är så att denna medicinen inte fungerar för just mig? Är så svårt när man byter så, att veta vad som är utsättning/insättning symtom. 
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-23 22:48:03 följande:
    Hej. Jag trappade ner från 75 - 37,5 under 8 dagar. Sen började jag med en ny medicin direkt. 
    Kanske är så att denna medicinen inte fungerar för just mig? Är så svårt när man byter så, att veta vad som är utsättning/insättning symtom. 
    Olika typer av SSRI ger olika effekt och biverkningar, det kan skilja en del. Så ja, jag skulle säga att det skulle kunna vara den nya medicinen som ger problem. Får jag fråga vilken du bytt till?
  • Anonym (Känner inte igen mig)

    Kan inte citera igen...

    TS jag tycker 8 dagar verkar väldigt kort tid för att trappa ut en medicin du haft i 9 år. Kanske blev så pga av att du bytte till annat preparat? Aldrig bytt från Venlafaxin till något annat så svårt för mig att svara på om vad som är vad. Bytte mellan olika SSRI precis i början men då hann jag ju bara stå på preparaten några veckor.
    Slutade Venlafaxin fungera eller hur kommer det sig att du bytte?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-23 22:53:42 följande:
    Olika typer av SSRI ger olika effekt och biverkningar, det kan skilja en del. Så ja, jag skulle säga att det skulle kunna vara den nya medicinen som ger problem. Får jag fråga vilken du bytt till?
    Den länken du skickade är exakt den jag följde vid byte av medicin. 
    Jag bytte till Escitalopram. Ska vara något snällare i biverkningar. Men såhär med facit så vet i fan. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner inte igen mig) skrev 2022-11-23 23:13:27 följande:

    Kan inte citera igen...

    TS jag tycker 8 dagar verkar väldigt kort tid för att trappa ut en medicin du haft i 9 år. Kanske blev så pga av att du bytte till annat preparat? Aldrig bytt från Venlafaxin till något annat så svårt för mig att svara på om vad som är vad. Bytte mellan olika SSRI precis i början men då hann jag ju bara stå på preparaten några veckor.
    Slutade Venlafaxin fungera eller hur kommer det sig att du bytte?


    Precis. Jag åt en låg dos redan samt skulle byta, därför kunde man göra så enligt läkaren. Och som länken någon skickade här, var det exakt så jag gjorde i min nedtrappning. 
    Jag började få återkommande panikattacker, samt led av biverkningar som tinnitus. Därför skulle jag testa en ny med färre biverkningar som också kan bita på min GAD. Har något färre panikattacker men biverkningarna jag har är mycket jobbiga. Vänta och väntar vecka efter vecka på att det ska lätta. 
    Har tom sänkt nuvarande medicin dos för 3 v sedan för att se om det hjälper minska biverkningarna.
  • Anonym (Känner inte igen mig)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-24 09:56:19 följande:
    Precis. Jag åt en låg dos redan samt skulle byta, därför kunde man göra så enligt läkaren. Och som länken någon skickade här, var det exakt så jag gjorde i min nedtrappning. 
    Jag började få återkommande panikattacker, samt led av biverkningar som tinnitus. Därför skulle jag testa en ny med färre biverkningar som också kan bita på min GAD. Har något färre panikattacker men biverkningarna jag har är mycket jobbiga. Vänta och väntar vecka efter vecka på att det ska lätta. 
    Har tom sänkt nuvarande medicin dos för 3 v sedan för att se om det hjälper minska biverkningarna.
    Kan jag ju vara så att du behöver byta igen? Jag testade både Citalopram och Sertralin innan jag slutligen hittade Venlafaxin som funkade bra. Lite nattsvettningar bara när jag åt hög dos. Fick hemska biverkningar av både Citalopram och Sertralin, därför byte.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner inte igen mig) skrev 2022-11-24 11:14:49 följande:
    Kan jag ju vara så att du behöver byta igen? Jag testade både Citalopram och Sertralin innan jag slutligen hittade Venlafaxin som funkade bra. Lite nattsvettningar bara när jag åt hög dos. Fick hemska biverkningar av både Citalopram och Sertralin, därför byte.
    Ja jag tror tyvärr jag måste det. Funderar på gå tillbaka. Venlafaxin. Den funkade bra under många år. Och dom biverkningarna jag kände av kom långt senare. Och är i jämförelse med vad jag har lättare att hantera. 
    Ska prata med läkaren nästa vecka på återbesöket. 

    Så du står på venlafaxin nu? Vilken dos?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-24 09:50:46 följande:
    Den länken du skickade är exakt den jag följde vid byte av medicin. 
    Jag bytte till Escitalopram. Ska vara något snällare i biverkningar. Men såhär med facit så vet i fan. 
    Ja, Escitalopram har en snällare biverkansprofil jämfört med t ex Sertralin, den är bra. Man blir något mer avslappnad av Escitalopram med, den funkar bättre vid GAD enligt undersökningar än just Sertralin.

    Sen verkar det bero på genetik vilket preparat som passar olika individer.

    Frågan är om det inte är något mer troligt att du har efterverkningar av Venlafaxinet...men det är ju svårt att veta.
  • Anonym (Känner inte igen mig)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-24 11:44:09 följande:
    Ja jag tror tyvärr jag måste det. Funderar på gå tillbaka. Venlafaxin. Den funkade bra under många år. Och dom biverkningarna jag kände av kom långt senare. Och är i jämförelse med vad jag har lättare att hantera. 
    Ska prata med läkaren nästa vecka på återbesöket. 

    Så du står på venlafaxin nu? Vilken dos?
    Nej jag hade det en kort period förra året. Behöver det inte jämt då det främst är vintertid/framåt våren jag mår dåligt.  De senaste gångerna har jag klarat mig på 75 mg och inte ens behövt varje år. De första åren åt jag det kontinuerligt och hade som högst 225 mg.
Svar på tråden Någon som lyckats sluta med Venlafaxin? Och faktiskt mått bra utan.