• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • Anonym (Biobonus)
    Västsverige78 skrev 2022-11-14 10:29:16 följande:
    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?


    Var har du fått detta ifrån? Jag är 50+ och har inte sett detta i min generation. och de som bildar familj idag (25-35 år) verkar dessutom ännu mer jämställda, tex när det gäller föräldraledighe, hushållsatbetd etc?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:48:10 följande:
    Fortfarande har många av de resursstarka männen som tagit sig hit sina familjer i hemländerna och skall alltså borträknas ur statistiken för singelmän.
    Fiffla med statistiken gör man nog åt båda hållen för SD tomtar älskar ju att generalisera grovt om invandrare som någon homogen grupp där alla såklart är muslimer och enbart gifter sig med andra muslimer.

    Men invandrare är ju inte en homogen grupp. invandrare är ett väldigt brett begrepp som innefattar i stort sett alla människor från något annat land än Sverige men helt olika kulturer och religioner. En tjej från tex Latinamerika eller Asien kommer förmodligen inte vilja leva med en muslim och många invandrartjejer blir ihop med Svenska män.

    Och på tal "anhörig invandring" hur många Svenska män med uppenbara issues drar inte hit en kvinna från tex Thailand för att han vet att hon måste stå ut med saker Svenska kvinnor aldrig skulle göra för att få uppehållstillstånd?

    Det är ju inte så att invandrar kvinnor lever med en alkoholiserad Svensk gubbe dubbelt så gammal som hon bara för kul, eller hur?
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-15 16:47:00 följande:
    Självklart är ingen perfekt, men varför ska man stanna hos en våldsam alkoholist t ex? Oavsett om det är en kvinna eller man?
    Precis. Alkoholisten är inte heller kapabel till att vara en bra partner. Jag har själv separerat från en sån (våldsam var han inte dock, men alkoholist). 

    Jag är ganska "hårt" eller krävande när det gäller egenskaper som är nödvändiga för att kunna ha en bra relation. Numera skulle jag aldrig ge andra chanser om mannen visar brist på respekt (t.ex. genom att förolämpa, eller att kasta saker och liknande), eller om han får utbrott, eller om det inte går att prata om saker och ting.

    Allt annat - jobb, inkomst, utseende, vikt, kan diskuteras. 
  • Anonym (xxx)
    Västsverige78 skrev 2022-11-14 10:29:16 följande:
    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?



    Varför är det jämställt om alla har samma krav på sin partner? Och varför är det kvinnorna som ska ändra på sina krav och inte männen? 
    Är det inte bättre att folk faktiskt har högre krav och inte lägre?
  • AndreaBD
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:05:41 följande:
    Att mannen satt själv i salongen är ditt påstående och ingen allmän sanning.
    Vet du inte att det var så förr i tiden??? Det var lite så fortfarande när jag var barn. 
  • AndreaBD
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:07:58 följande:
    USA är ju ett sådant uland där männen förväntas försörja familjen.
    Och där är det säkert viktigare att mannen har bra inkomst än vad det är i Sverige. Så, på vilket sätt stödjer det dina argument? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:48:10 följande:
    Fortfarande har många av de resursstarka männen som tagit sig hit sina familjer i hemländerna och skall alltså borträknas ur statistiken för singelmän.
    Jag syftade på de som faktiskt är singlar, inte gräsänklingar. Ensamkommande ungdomar t ex. Även om en del av dem förmodligen var över 18 när de kom, har de knappast fru och barn i hemlandet. Många vuxna invandrarmän har det ja, men långt ifrån alla.

    Bland unga ensamkommande afghaner t ex, går det ca 10 unga män på varje ung kvinna. Bland invandrare i stort är ca 70 procent män. Undersökningar har visat att denna skevhet bara delvis jämnas ut av anhöriginvandring, särskilt som kraven för anhöriginvandring har skärpts.

    Så nej, invandrarmän långt ner i hierarkin, har det inte lättare än svenska män längt ner i hierarkin, snarare svårare. Svenska män kan åtminstone språket, kulturen, har kanske ett etablerat nätverk här, plus att kvinnounderskottet inte är lika stort bland svenskar.
  • elin1989
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:16:28 följande:

    Eftersom du måste förtydliga ett ni är tvärtom så medger du ju indirekt att kvinnor oftast gifter sig uppåt.


    Nationalekonomen Anne Boschini och Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap, pekar i studien på att utbildning och inkomst spelar en avgörande roll för mäns möjligheter att bli fäder. Plånbokens tjocklek blir allt viktigare för mäns utsikter att reproducera sig. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått vare sig söner eller döttrar. På 2010-talet har andelen vuxit till 41 procent. 


    www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867


    Jag tror att det är allmänt känt att kvinnor gifter sig uppåt i högre utsträckning. De flesta av mina vänner har män som tjänar bättre än dem. Men det handlar ofta om kvinnor som jobbar inom typ utbildning eller akademi med män som jobbar inom finanssektorn. Fortfarande så är det inte så att det vimlar av kvinnor med socialbidrag och gymnasieutbildning som har lätt att hitta rika välanpassade män. 
  • AndreaBD
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:18:13 följande:
    Oerhört nedtonat och överslätande inlägg...
    Ja, tyvärr så är saker och ting ju sällan extrema, utan det mesta har sina för och nackdelar. Men min huvudpoäng var att man inte bara kan bestämma sig: Nu ändrar vi på allt det där! För det första - hur gör man? Det är inte så enkelt att förutse vad exakt man behöver göra. Det blir ofta inte den effekten som man hade förväntat sig. 

    Plus att det påverkar en massa annat. Plus att man kanske inte är säker vad det beror på..... Jag säger bara - vissa här låtsas att man vet allt detta. Knappast!
  • AndreaBD
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 17:49:06 följande:
    En trött överslätning...
    Det finns inget trött med det, jag är hur pigg som helst. Och det misstaget som vissa här gör är att de inte kollar grundförutsättningarna. TÄNK om det är frivilligt att färre män skaffar barn! Har man jämfört med kvinnorna? Det behövs ju båda. Kanske får svenska folket färre barn av någon anledning. Hur många KAN inte få barn? Har det kanske också ökat? 

    Det finns säkert ännu fler frågor som man borde kolla först, för att säkerställa att det inte beror på det. Det är ingen överslätning utan snarare ett akademiskt sätt att undersöka ett problem. Jag tar inte för givet att alla andra faktorer inte är med om jag inte har kollat det. 
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?