• Anonym (Hanna)

    Blir inte bokad för jobb längre

    Varit timvikarie på ett äldreboende i 1,5 år nu och har tyckt att det funkat bra. Fått hyffsat mycket jobb fram tills för några veckor sedan.

    Var en dag då jag tog bort kvällens tillgänglighet eftersom det började bli sent och jag inte skulle hinna dit i tid om jag skulle få en sen bokning, jag brukar göra så. En halvtimme efter att jag tog bort min tillgänglighet så blev jag bokad just den kvällen ändå! SMSade direkt till poolen och bad dem att inte boka när jag inte är tillgänglig, i vänlig ton. De svarade att jag måste ha glömt att trycka på "spara" när jag tog bort tillgängligheten (vilket jag tvivlar på då jag alltid dubbelkollar). Jag svarade inte på det då jag trodde saken var ur världen.

    Men efter det så har jag inte fått en enda bokning. På flera veckor. Det har inte hänt innan så har fått en växande dålig magkänsla pga detta då det känns som om jag inte kommer få fler jobb där. Mitt kontrakt skulle även förlängas i januari och jag sitter nu och undrar om det kanske inte blir tal om förlängning då jag inte jobbar för tillfället.

    Är det allt som krävs för att man inte längre ska få jobba kvar? Är det kört för mig att få fler bokningar där tror ni? Har inget annat jobb så hade verkligen behövt detta jobbet just nu. Vad är bäst att göra just nu?

  • Svar på tråden Blir inte bokad för jobb längre
  • Citronella

    Sen förstår jag inte varför det är relevant om du hinner dit i tid. De förstår att det tar tid att åka det är bättre att komma 30 minuter försent än inte alls. 

  • Anonym (Tim)

    Känns som väldigt märkliga svar i denna tråd, antagligen från folk som aldrig gått på timmar en längre tid. 


    Här kommer ett svar från en som både jobbat på timmar och bokat in folk på timmar: 

    har man en pool så går man på säkra kort då det nästan alltid är bråttom att boka in folk. Tackar en person nej och en annan ja blir det ofta så att man nästa gång väljer den som tackat ja. Inte för att den andre är mindre lämplig utan för att det går snabbare (tänker man iaf). 


    Mitt råd: ring poolen och säg att du inte blivit bokad på ett tag och att du är tillgänglig. Påminn om din existens alltså. Det brukar räcka. Vården behöver alltid timmisar och man blir inte av med förlängt kontrakt för att man tackar nej en gång. 


    Bortse från övriga konstiga svar i denna tråd. Det är som det alltid är på familjeliv massa spekulationer och ilska som jag inte riktigt fattar vad det handlar om. :D 

  • Anonym (Tim)
    Citronella skrev 2022-12-07 06:51:00 följande:

    Sen förstår jag inte varför det är relevant om du hinner dit i tid. De förstår att det tar tid att åka det är bättre att komma 30 minuter försent än inte alls. 


    Så funkar det inte i vården. Vid passets början ska ett antal personer vara på plats och kan en person inte vara det bokar man in någon annan. De första 30 minuterna är lika viktiga som alla andra minuter på passet, det är inte ett kontorsjobb där man kan jobba ikapp. Ska Greta 87 ha sin medicin 7:15 så kan hon inte få den 7:45. 
  • Citronella
    Anonym (Tim) skrev 2022-12-07 07:03:18 följande:
    Så funkar det inte i vården. Vid passets början ska ett antal personer vara på plats och kan en person inte vara det bokar man in någon annan. De första 30 minuterna är lika viktiga som alla andra minuter på passet, det är inte ett kontorsjobb där man kan jobba ikapp. Ska Greta 87 ha sin medicin 7:15 så kan hon inte få den 7:45. 

    Är det så nära inpå kanske det inte finns någon som kan komma dit i tid det förstår alla vuxna människor, valet står alltså mellan att inte ta in någon alls och att ta en som blir 30 minuter sen min erfarenhet är att de flesta väljer den som blir sen. Sen är det långtifrån säkert att vikarier från en pool har delegering. 


    Ingen jag känner som jobbar på timmar inom vården går in och avbokar pass som ts gör, de informerar bara om hur långt det är att åka så får arbetsgivaren fatta ett beslut om de ska ringa någon annan. 

  • EpicF

    Anonym (tim): Jo, det fungerar så även i vården. Om någon vikarie kan komma 30min senare så får den göra det om alternativet är att man står utan. Behöver en patient sitt läkemedel en viss tid så får en person som redan är.på plats ge den. 

  • Anonym (Reality check)
    Citronella skrev 2022-12-07 08:40:59 följande:

    Är det så nära inpå kanske det inte finns någon som kan komma dit i tid det förstår alla vuxna människor, valet står alltså mellan att inte ta in någon alls och att ta en som blir 30 minuter sen min erfarenhet är att de flesta väljer den som blir sen. Sen är det långtifrån säkert att vikarier från en pool har delegering. 


    Ingen jag känner som jobbar på timmar inom vården går in och avbokar pass som ts gör, de informerar bara om hur långt det är att åka så får arbetsgivaren fatta ett beslut om de ska ringa någon annan. 


    Ts hade inte ställt in ett pass. Ts hade blivit inkallad trots att hen inte stod som tillgänglig i listan, det är inte ts fel att poolen ändå satte in hen på ett pass. När ts förklarade att hen inte hade anmält sig tillgänglig avbokades passet så klart. Det är inte samma sak som att skita i att dyka upp till ett pass som du vill få det till.
  • Citronella
    Anonym (Reality check) skrev 2022-12-07 17:28:43 följande:
    Ts hade inte ställt in ett pass. Ts hade blivit inkallad trots att hen inte stod som tillgänglig i listan, det är inte ts fel att poolen ändå satte in hen på ett pass. När ts förklarade att hen inte hade anmält sig tillgänglig avbokades passet så klart. Det är inte samma sak som att skita i att dyka upp till ett pass som du vill få det till.
    Att avboka så nära inpå är ett märkligt beteende jag förstår att de reagerade på det. Oftast vill företaget att man ska kunna om man skrivit upp sig, de satt i skiten, ts tackade nej sådant får konsekvenser även om hon inte gjort något formellt fel.  
  • Anonym (Reality check)
    Citronella skrev 2022-12-07 21:58:59 följande:
    Att avboka så nära inpå är ett märkligt beteende jag förstår att de reagerade på det. Oftast vill företaget att man ska kunna om man skrivit upp sig, de satt i skiten, ts tackade nej sådant får konsekvenser även om hon inte gjort något formellt fel.  
    Som sagt, ts hade inte avbokat för hen skulle aldrig ha blivit bokad från första början. Det är inte konstigt att säga nej när man fyllt i systemet att man inte är tillgänglig. Du tycks ha missat detta: ts hade INTE skrivit upp sig.
  • EpicF
    Anonym (Reality check) skrev 2022-12-07 23:09:11 följande:
    Som sagt, ts hade inte avbokat för hen skulle aldrig ha blivit bokad från första början. Det är inte konstigt att säga nej när man fyllt i systemet att man inte är tillgänglig. Du tycks ha missat detta: ts hade INTE skrivit upp sig.
    Hon stod tillgänglig först. Kan mycket väl vara så att systemet har hängt lite och stt från poolens sida så stod ts fortfarande tillgänglig. 
Svar på tråden Blir inte bokad för jobb längre