• Anonym (Noway)

    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

     


    Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

  • Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-02-13 12:17:18 följande:
    Men vad är det du inte förstår?

    Om inte föräldern medverkar till att tillgodose barnets av ungänge med den andra föräldern så är det ungängessabotage. Man har då brutit mot Föräldrabalk (1949:381) Kap6 §15-15c, som faktiskt är en lag. Nej, man blir inte åtalad eller dömd för ungängessabotage men det ligger en i fatet vid en vårdnadstvist. 

    Så nej, det är ingen falsk dynga som sprids utan sannerligen information som står i lagen, Föräldrabalk (1949:381). Som är en lag för att barnet bla ska få umgänge med båda sina föräldrar. Den paragrafen är till för barnets bästa. 
    Ligga en i fatet jaha, men mamman är ju fortfarande barnets nr 1 anknytningsperson och trygghet, det tar man inte ifrån ett barn i första taget, pappan skulle ju vid det laget vara en total främling för barnet, oavsett de orättvisa orsakerna till det, och det är barnets bästa som främst är i fokus inte att straffa någon umgängessabotage eller få till rättvisa för föräldrar. Jag förstår inte hur pappan skulle kunna vinna en sån vårdnadstvist du nämner, det handlar ju om en person som barnet inte har någon relation till eller är trygg med.

    Så jag förstår helt vilken poäng den där användaren vill få fram. Men man kan ju inte bara förutsätta att den här mamman kommer att vara sådan, hon kanske ändrar sig och mjuknar och samarbetar med TS.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-13 13:07:26 följande:
    Jasså så lägga fram fakta är samma sak som att sprida dynga nu också, enligt dig? 
    Jag tänker aldrig sluta att sprida fakta, bara för att DU väljer att anse att det är dynga.

    Sedan så sitter du medvetet och direkt LJUGER med,
    jag har aldrig, och kommer aldrig, att hävda att systemet toppen. 
    Du anser ju att folk inte skall sprida dynga,. Men uppenbarligen är det helt okey med att sitta och direkt ljuga om vad folk skriver.

    Jag bryr mig inte om att du har "kämpat" i några år med detta.
    Jag har själv 18års erfarenhet, med just umgängessabotage, fast på ett annorlunda sätt än det du tar upp om och driver i denna tråd.

    Så jag har 18års erfarenhet av just umgängessabotage. Men det var från pappans sida då pappan inte ville träffa sonen. Sonens pappa gjorde således brott mot lagen Kap 6 §15-15c, med sitt umgängessabotage. 
    Man kan sabotera umgänge med ett barn på flera olika sätt. Jag hoppas att de inte blev för svårt för dig nu att inse att umgänges sabotage kan se olika ut.

    Så jag kan säga redan nu att du kan spola ditt patetiska snack, om att du kan plocka ned mig på alla plan.

    Och vill du fortsätta med att diskutera umgänge och umgängessabotage, så kan du väl för fan starta en egen tråd om det i stället för att kapa TS tråd och driva den till OT till varje pris. Är det så svårt för dug att göra detta?

    Men men som sagt. Jag har lovat TS att inte går mer OT.
    Slut ljuga menar du.
    Som jag tog upp med mitt barn, andra gången soc fråga ut henne, vägra hen o samarbeta, hen svara inte på en enda fråga soc ställde, varav jag böna och bad rätten att få med denna 8 åring till rätten. men jag vägrades. även barnet försökte få tillbaka kontakten med mig.
    Rätten dömde istället samarbetsproblem, att detta är inte för barnets bästa, en konflikt som pågått länge nu, barnet har rätt till en trygg uppväxt.

    Soc skrev mig som en psykopat istället. som med fler pappor jag berättat om även Danne som berättat sin historia.
  • Anonym (Noway)

    Ja man blir ju lätt avskräckt här att ens försöka få träffa barnet sen. När jag läser alla skräckhistorier här. Orka! Jag kommer  inte att strida om nåt när det gäller ett barn som jag faktiskt inte ville ha från första början men har väl med kuratorn hjälp kommit fram till att jag ändå vill försöka ge det en chans. Ska mamman sen förhindra mig och strida en massa ja då väljer ju hon på så sätt också bort att ha en pappa till barnet. Vilket hon kanske vill? Men det kan ju vara mot barnets vilja i framtiden? Så vilken rätt har hon i det? Orkar inte riktigt med alla dessa superlånga inlägg med massa paragrafer. Ni tappar mig då tyvär. 

  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-13 13:44:33 följande:
    Slut ljuga menar du.
    Som jag tog upp med mitt barn, andra gången soc fråga ut henne, vägra hen o samarbeta, hen svara inte på en enda fråga soc ställde, varav jag böna och bad rätten att få med denna 8 åring till rätten. men jag vägrades. även barnet försökte få tillbaka kontakten med mig.
    Rätten dömde istället samarbetsproblem, att detta är inte för barnets bästa, en konflikt som pågått länge nu, barnet har rätt till en trygg uppväxt.

    Soc skrev mig som en psykopat istället. som med fler pappor jag berättat om även Danne som berättat sin historia.
    Vad har din episode med att du hade ett helvete med dit EX och hennes umgängessabotage med din direkta lögn om vad jag hade skrivity och även ansåg enligt dig?

    Inte ett skit faktiskt.

    Men bara för att dit EX ljög och betedde sig som ett första klassens svin och saboterade umgänge för barnet med dig, så är det aldrig okey för dig att sprida lögner om vad folk skriver i sina texter, och anklaga dem för saker de aldrig skrivit för den saken skull.

    Din direkta lögn, om mig i ditt svar till mig, blir inte mer okey för att du hade ett helvete med ditt EX. Lär dig att inse detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-13 13:07:26 följande:
    Jag bryr mig inte om att du har "kämpat" i några år med detta.
    Jag har själv 18års erfarenhet, med just umgängessabotage, fast på ett annorlunda sätt än det du tar upp om och driver i denna tråd.

    Så jag har 18års erfarenhet av just umgängessabotage. Men det var från pappans sida då pappan inte ville träffa sonen. Sonens pappa gjorde således brott mot lagen Kap 6 §15-15c, med sitt umgängessabotage. 
    Men det finns ingen lag som tvingar en pappa/mamma att ha umgänge med sina barn.
    Sköter man inte om sina barn kommer soc o hämta dom.

    Du måste slut ljuga om hur allt fungera, det blir bara pinsamt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 13:53:41 följande:

    Ja man blir ju lätt avskräckt här att ens försöka få träffa barnet sen. När jag läser alla skräckhistorier här. Orka! Jag kommer  inte att strida om nåt när det gäller ett barn som jag faktiskt inte ville ha från första början men har väl med kuratorn hjälp kommit fram till att jag ändå vill försöka ge det en chans. Ska mamman sen förhindra mig och strida en massa ja då väljer ju hon på så sätt också bort att ha en pappa till barnet. Vilket hon kanske vill? Men det kan ju vara mot barnets vilja i framtiden? Så vilken rätt har hon i det? Orkar inte riktigt med alla dessa superlånga inlägg med massa paragrafer. Ni tappar mig då tyvär. 


    Det gör du hel rätt i att strunta i de inläggen som du nämner här, då det är inte riktade till dig direkt heller utan mer replik på den andra som dömer ut ditt EX baserat på noll (0) grunder, då ingen av oss känner ju henne (kvinnan du hade sexuell förbindelse med) som skriver här. 

    Men som svar på din fråga, med en liten tvist.
    Ingen kvinna (eller man) har någon rätt att hindra barnet att umgås med sin andra förälder pappan (mamman).
    Det många glömmer bort är att barnet kan faktiskt polisanmäla sin mamma (pappa)  för att det begår lagbrott mot umgänge. Jag kommer inte i håg namnet på brottsrubriceringen, det blir då. Nu vet jag inte om det har hänt, men det är barnets rätt att kunna stämma sina föräldrar om de bryter emot någon lag. Självklart så måste  u barnet nå en viss ålder för att kunna göra detta av hm..., naturliga skäl (som ålder för exempel).

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-13 14:01:43 följande:
    Men det finns ingen lag som tvingar en pappa/mamma att ha umgänge med sina barn.
    Sköter man inte om sina barn kommer soc o hämta dom.
    Ja och då är det ju perfekt att jag aldrig har hävdat att man kan tvinga mamman/pappan att ha umgänge med sina barn. 

    Vad har detta med sabotage att göra?
    Jag skrev om sabotage inte om "tvångs umgänge".
    Jag skrev i klartext att "umgängessabotage" kan se lite olika ut.

    Min sons far saboterade ju för sonen genom sin vägran att ha umgänge med honom.

    Så varför svamlar du om att det inte "finns någon lag" som tvingar en mamma och/eller pappa att umgås med sitt barn? Jag har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan.
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-13 14:01:43 följande:
    Du måste slut ljuga om hur allt fungera, det blir bara pinsamt.
    Upprepat lögn kommer aldrig att bli sanning bara för att den upprepas.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)

    Det är ju skillnad på faktiskt fakta om vilka lagar vi har, och vad de kan få för faktisk effekt i praktiken, beroende på hur olika aktörer i historien spelar sina kort och förhållanden runt om. Det har alltid funnits det problemet med juridik, att lagar lyckas inte alltid täcka för alla situationer och det blir inte rättvis i praktiken.

  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-13 14:05:59 följande:
    Det gör du hel rätt i att strunta i de inläggen som du nämner här, då det är inte riktade till dig direkt heller utan mer replik på den andra som dömer ut ditt EX baserat på noll (0) grunder, då ingen av oss känner ju henne (kvinnan du hade sexuell förbindelse med) som skriver här. 

    Men som svar på din fråga, med en liten tvist.
    Ingen kvinna (eller man) har någon rätt att hindra barnet att umgås med sin andra förälder pappan (mamman).
    Det många glömmer bort är att barnet kan faktiskt polisanmäla sin mamma (pappa)  för att det begår lagbrott mot umgänge. Jag kommer inte i håg namnet på brottsrubriceringen, det blir då. Nu vet jag inte om det har hänt, men det är barnets rätt att kunna stämma sina föräldrar om de bryter emot någon lag. Självklart så måste  u barnet nå en viss ålder för att kunna göra detta av hm..., naturliga skäl (som ålder för exempel).
    Polisen har inga kunskaper om barn, man kopplar in soc, dvs förstalinjen som tar emot anmälan från Polisen.

    Soc utreder vad som är för barnets bästa, finns samarbetsproblem, konflikter osv, detta är inte till barnets bästa, det är även en rättighet att barnet får en trygg uppväxt.
    En väg om det är en långdragen konflikt är att ta bort både vårdnad och umgänge från ena förälder för att barnet har rätt till en trygg o bra uppväxt. sedan görs ingen bedömning vem som orsakar konflikten, när dom är utdragna följer man kontinuitetsprincipen där barnet oftast bor hos förövaren, dvs personen som ställer till bråket, men pågrund av att barnet redan bor och levt länge med mamman bedöms det efter kontinuitet att det är fortsatt bäst för barnet att bo kvar.
    Om nu du behöver lite djupare juridik hur allt fungerar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 13:53:41 följande:

    Ja man blir ju lätt avskräckt här att ens försöka få träffa barnet sen. När jag läser alla skräckhistorier här. Orka! Jag kommer  inte att strida om nåt när det gäller ett barn som jag faktiskt inte ville ha från första början men har väl med kuratorn hjälp kommit fram till att jag ändå vill försöka ge det en chans. Ska mamman sen förhindra mig och strida en massa ja då väljer ju hon på så sätt också bort att ha en pappa till barnet. Vilket hon kanske vill? Men det kan ju vara mot barnets vilja i framtiden? Så vilken rätt har hon i det? Orkar inte riktigt med alla dessa superlånga inlägg med massa paragrafer. Ni tappar mig då tyvär. 


    Du kanske kommer att orka mer än du tror idag? Och du kommer blir äldre, klokare, mer erfaren, information som verkar svår och förvirrande just i början, kommer att smälta in och du lär dig, får mer koll allt eftersom.


    Men måla inte fan på väggen nu, du har ingen aning hur hon kommer agera eller hur det kommer bli, ta en dag i taget och gör ditt allra bästa!

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?