• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Femling
    Noelani skrev 2023-07-05 10:57:33 följande:

    Vart har alla tagit vägen? 😅


    Hehe ja blev tyst här.

    Själv gick jag in i vecka 7 (6+0) idag baserat på när ägglossningstestet visade positivt inför insättningen. Känner dock inte så många symptom vilket känns sådär, mest lite extra trött (vilket lika gärna kan bero på att jag dricker 0-1 kopp vanligt kaffe om dagen istället för 2 🤣), svullen och lite lätt molvärk ibland. Får se hur detta går, tar en dag i taget. En milstolpe hade varit att få passera vecka 7+4 för det är det längsta jag gått i tidigare graviditeter (alla naturliga) innan missfallen startat. Får hoppas att progesteronet jag nu tar kanske kan göra susen, men håller förhoppningarna låga och tänker på att något av de resterande 9 blastocysterna i frysen förhoppningsvis kan bli ett barn i slutändan om denna gång inte fungerar 🙂

    har det gått bra att komma igång med sprutorna? Jag körde också gonal-f, tyckte de var supersmidiga 👍
  • Humlaaan

    Och hej minimi! 


    Har tyvärr ingen erfarenhet av den typen av ägglossnin, men när det gäller ditt test så kan det såklart vara möjligt att det visar positivt en vecka efter insättning, men jag hade nog värnar om du orkar, du har så kort tid till testdag! 

    Jag skulle vänta 18 dagar men fick positivt idag på dag 15 hos läkaren 👍

  • Gvk

    Hej alla! 

    Då var jag tillbaka. Behövde logga ut i några dagar, slicka mina sår och besvikelse. :(
    Är igång igen med 3:e dagen med Gonal F och nu J*VLAR ska det funka har jag bestämt. ;)

    Femling: Ja! Håller med dig, sjukt med så tydliga streck. Så efter detta kommer jag inte använda mig av de testerna igen och inte heller smygtesta mig.
    Testade med RFSU:s "Testa ofta" istället och de fungerade betydligt bättre. De indikerade ingenting.

    Noelani: Tack fina för omtanken <3
    Ja! Nu kan vi heja på varandra under juli månad. Har du börjat med Gonal F ännu?

    Humlaan: Tack för att du hejar på oss, det betyder mycket att man har varandra här ute faktiskt och kan bolla denna pärs! 
    Ja du, det var mig en kort och intensiv glädje.

    Quinsey: Tack för även stöd från dig <3
    FET är det Färsk Embryo Transfer?
    Jag har både ägg och embryon i frys men ja, jag kommer göra ett äggplock till.
    Lika bra att ta färska medans de ännu inte surnat tänker jag, så jag hoppas att jag kan lyckas med mitt sista plock och att jag senare kan använda frysta ägg/embryon om jag skulle vilja skaffa ett syskon längre fram.

    Jag försöker tänka vad jag stoppar i mig. Börjar morgonen med en shot Blutsaft för att få i mig järn. Äter lite extra tillskott såsom Folsyra och Magnesium.
    Vad ska man undvika och äta du som läser boken?

    Apropå det ni skriver om träning och så. Jag tror inte man ska göra alltför stora livsomställningar när man håller på med detta faktiskt mer än att äta sunt.
    Jag började tokträna för en månad sedan innan mitt sista plock. Det resulterade i en sådan träningsvärk att jag knappt kunde röra mig.
    Man säger ju att träningsvärk är celler som bryts ner och jag tror att denna träningen på något sätt visade sig på kvaliteten på äggen. För första gången på 4 plock fick jag fragmenteringar på mina ägg och på många av dem. Kanske är det slumpen, jag har iaf inga vetenskapliga bevis för mitt påstående men jag tror att jag tränade för hårt faktiskt. Denna gången ska jag ta det betydligt lugnare så får vi se vad som händer då igen.

    Noelani: Wow! Att du gått ner 40 kg. Så grymt jobbat!
    Jag har 300IU på mina Gonal F och sprutorna är på totalt 900IU.

    Myran: Tack för omtanken! <3 Jodå! Jag har både embryon och ägg så helt rökt är jag inte. Surast är väl bara pengarna den här mentala rouletten och behandlingen kostar en. Hur mår din lilla mage? Märkt något illamående osv?
    Gjort UL ännu? SÅ spännande!

    MsMR: WIHO! Vilka underbara nyheter! Stort grattis. Precis lite positiva nyheter jag behövde höra nu. Hur mår du och lille magen? Några känningar än?
    Hoppas deppen släppt nu iaf? :)

    Aminabe: Stort grattis till ett frö i magen <3
    Hur långt gången är du?

    Miniimi: Hej där! Min menstruation kommer exakt på dagen så mitt största tecken på graviditet kommer bli när den uteblir. Så tyvärr har jag inga bra råd till dig i det avseendet. Däremot ska man kolla slemhinnan så den gått tillbaka till att var tunn innan man påbörjar behandlingen. Åh så spännande att du gjort en insättning. Blastocyst är ju alltid att föredra. Jag fick 2st, 3-dagars sist men det ville sig icke. Därför har jag pratat med mina äggledare och beställt 10 guldägg (minst) och massor av blastocyster denna gång.

    Humlaan: JAAAAA! Nu har jag scrollat till sista sidan och ser ditt inlägg! Underbara nyheter! Så glad för din skull! Hur mår du nu?
    Var det du som skrev något om äggledare på 6cm eller vad det var. Jisses! Det är stort! Hoppas du repat dig. Nu var det iaf mödan värd!

  • Orkidé8181

    Jag är kvar, är i vecka 8 och fick se ett litet pickande hjärta igår :)

    mår ganska illa, men hanterbart :)

  • Femling
    Orkidé8181 skrev 2023-07-06 07:42:42 följande:

    Jag är kvar, är i vecka 8 och fick se ett litet pickande hjärta igår :)

    mår ganska illa, men hanterbart :)


    Åh så underbart! :) 

    Min klinik (Sahlgrenska) stänger för sommaren nu så jag får inget ultraljud där förrän de öppnar igen i augusti och då är jag i slutet av vecka 11 om allt fortfarande fortlöper. Funderar på att boka in ett privat ultraljud innan dess i vecka 9 (så om två veckor) om jag inte kan hålla mig tills vecka 11. 
  • Noelani

    Här sitter jag och smågråter över att ni alla plötsligt dök upp igen! Känns så ensamt ibland och den här tråden hjälper så himla mycket ❤❤❤


    Humlaaan skrev 2023-07-05 20:47:32 följande:

    Hej! 


    Jag är tillbaka och är dessutom gravid! 🙂 Tydligt plus idag hos läkaren. Jag har varit så sjuk pga överstimulering så jag har åkt in och ut på akuten i en veckas tid. Men graviditeten bekräftar varför jag blivit så sjuk! 


    Går det för er andra? 🧡


    Åh grattis!! Vad fint att höra att du är gravid! Mår du något bättre nu?

    Jag har precis påbörjat nytt försök (men första riktiga IVF) och har första VUL imorgon så skall bli spännande och se hur jag reagerar på behandlingen...
    Femling skrev 2023-07-05 20:49:44 följande:
    Hehe ja blev tyst här.

    Själv gick jag in i vecka 7 (6+0) idag baserat på när ägglossningstestet visade positivt inför insättningen. Känner dock inte så många symptom vilket känns sådär, mest lite extra trött (vilket lika gärna kan bero på att jag dricker 0-1 kopp vanligt kaffe om dagen istället för 2 🤣), svullen och lite lätt molvärk ibland. Får se hur detta går, tar en dag i taget. En milstolpe hade varit att få passera vecka 7+4 för det är det längsta jag gått i tidigare graviditeter (alla naturliga) innan missfallen startat. Får hoppas att progesteronet jag nu tar kanske kan göra susen, men håller förhoppningarna låga och tänker på att något av de resterande 9 blastocysterna i frysen förhoppningsvis kan bli ett barn i slutändan om denna gång inte fungerar 🙂

    har det gått bra att komma igång med sprutorna? Jag körde också gonal-f, tyckte de var supersmidiga 👍
    Då får vi hålla tummarna nu för dig/er att den lilla rackaren håller sig kvar. Har du tagit progesteron innan ? 

    Ja 9 blaston låter ju annars som en bra backup plan eller syskon :) 

    Det går hyfsat bra med sprutorna, jag tog ju Gonal-F också förra månaden (dock lägre dos och varannan dag) så är ju lite van men tycker de är riktigt smidiga. Kommer nog få börja med fyremadel imorgon också och de har jag hört skall vara lite tjockare och svårare... Har du någon erfarenhet av dem också?
    Gvk skrev 2023-07-06 00:21:40 följande:

    Hej alla! 

    Då var jag tillbaka. Behövde logga ut i några dagar, slicka mina sår och besvikelse. :(
    Är igång igen med 3:e dagen med Gonal F och nu J*VLAR ska det funka har jag bestämt. ;)

    Noelani: Tack fina för omtanken <3
    Ja! Nu kan vi heja på varandra under juli månad. Har du börjat med Gonal F ännu?

    Noelani: Wow! Att du gått ner 40 kg. Så grymt jobbat!
    Jag har 300IU på mina Gonal F och sprutorna är på totalt 900IU.


    Så tråkigt att höra att det inte tog sig! Men så skönt att vår klinik har öppet hela sommaren så vi bara kan hoppa på tåget direkt igen :) 

    Verkar som vi är på samma sprutdag också.. jag tar fjärde sprutan ikväll :) 
    Imorgon skall vi på ultraljud och det ska bli riktigt spännande och se hur jag reagerar nu på "riktig" IVF. 

    Tack! Skönt att tappat en hel del men väger ca 90 nu så har minst 20 kg kvar. Lyckligtvis har ny forskning visat att man inte ökar sina chanser att lyckas med IVF genom att minska sitt BMI mellan 35-30 så försöker fortsätta neråt i normal takt.. 

    Tar du något annat än Gonal-F? Jag skall ju ta fyremadel också, troligen från imorgon... lite skraj för den efter vad man läst hehe
    Orkidé8181 skrev 2023-07-06 07:42:42 följande:

    Jag är kvar, är i vecka 8 och fick se ett litet pickande hjärta igår :)

    mår ganska illa, men hanterbart :)


    Vilken lycka!! Hoppas illamåendet släpper snart!  
    Femling skrev 2023-07-06 10:39:19 följande:
    Åh så underbart! :) 

    Min klinik (Sahlgrenska) stänger för sommaren nu så jag får inget ultraljud där förrän de öppnar igen i augusti och då är jag i slutet av vecka 11 om allt fortfarande fortlöper. Funderar på att boka in ett privat ultraljud innan dess i vecka 9 (så om två veckor) om jag inte kan hålla mig tills vecka 11. 
    Borde inte vårdcentralen kunna hjälpa dig med ett ultraljud? De har väl ofta barnmorska också. Jag hade själv aldrig kunnat vänta så länge :) 




  • Noelani

    Åh en annan fråga till er alla! 

    I måndags (innan sprutstart) såg man 8 folliklar på ena äggstocken och 4 på den andra. Är det då liksom det man kommer kunna ha som max eller kan det tillkomma fler efter sprutstart, någon som vet?

  • Orkidé8181
    Femling skrev 2023-07-06 10:39:19 följande:
    Åh så underbart! :) 

    Min klinik (Sahlgrenska) stänger för sommaren nu så jag får inget ultraljud där förrän de öppnar igen i augusti och då är jag i slutet av vecka 11 om allt fortfarande fortlöper. Funderar på att boka in ett privat ultraljud innan dess i vecka 9 (så om två veckor) om jag inte kan hålla mig tills vecka 11. 
    De stänger här också, men jag tror vi hann precis :) 

    Aldrig varit på så tidigt ultraljud, jätte häftigt :D 
  • Orkidé8181
    Noelani skrev 2023-07-06 14:03:16 följande:

    Åh en annan fråga till er alla! 

    I måndags (innan sprutstart) såg man 8 folliklar på ena äggstocken och 4 på den andra. Är det då liksom det man kommer kunna ha som max eller kan det tillkomma fler efter sprutstart, någon som vet?


    Tack, ja det har gått över i tidigare graviditeter så förhoppningsvis gör det de in denna också :)

    ang folliklar så borde det väl kunna ploppa upp fler?
    jag h iaf haft fler vid äggplock än vad de faktiskt sett vid ul inför äggplock om jag inte minns fel
  • Quincey

    Gvk, ja bra idé att plocka ägg medan du kan! FET står för Frozen Embryo Transfer. Ska du göra en ET eller FET denna gång? Enligt boken kan det ha en positiv effekt att äta medelhavskost så jag försöker nu undvika rött kött, socker, smör, pasta och äta mer fisk, ägg osv. Har också slutat dricka kaffe. Vet inte om det gör någon skillnad men har gått ner i vikt iaf 😆

    Humlaaan, wow det är helt fantastiskt, stort grattis!!! 🧡

    Noelani, Fyremadel är inget vidare men tror att alla behöver ta den? Inte gjort ett UL inför IVF så är inte säker men tror det kan tillkomma fler efter sprutstart, beroende på hur stark dos man tar, vore intressant att veta!

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023