• Tue 10 Jan 2023 16:37
    6565 visningar
    31 svar
    31
    6565

    Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?

    Har en liten fundering som troligen kommer vara känsligt att ta upp med sambon. Det gäller ekonomin med bonus och bio-barn.


    Vi är äntligen spontant gravida i vecka 7+5 efter 2,5år och misslyckade IVFer. Så detta barn är så efterlängtat. 


    Min sambo har 2 barn sedan innan vv och det funkar bra, jag och sambon har delad ekonomi och jag betalar även för barnen när dom är här och allt som rör dem. Det enda som är separat från ?mig? är deras sparkonton. 

    Jag och sambon sparar både gemensamt och separat, men lika mycket varje månad och han sparar då 500kr/månad per barn på sitt egna spar. 
    Även barnens mamma sparar till dem varje månad, inte säker på hur mycket. 


    Nu när vi är gravida så slog mig tanken att om vi sparar 500kr per månad till vårat barn så kommer ju ändå hens syskon att få mer pengar vid 20 år eftersom de även får från sin mamma. Det känns ju orättvist och kommer bli krångligt att göra rättvist! 


    Hur gör ni andra som är i liknande situationer egentligen? 


    En annan grej jag funderade på var med julklappar. Bonusbarnen får julklappar för 2-3000kr var hos oss. Då ska det ju stå för ?hälften? av deras klappar eftersom de har en mamma. Då borde vårat gemensamma barn få för 4-6000kr vilket jag tycker är alldeles för mycket. Jag tycker egentligen max 2000kr för julklappar men har inte vågat säga detta till min sambo för att jag varit rädd att han ska tro att jag inte tyckt mer för att det inte är mina biobarn eller så.

    Vad tänker alla familjelivare om detta?😅🤷🏼?♀️

  • Svar på tråden Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?
  • Anonym (Märkl­igt)
    Tue 10 Jan 2023 16:49
    #1

    Jag tycker du resonerar väldigt konstigt. Strunta i vad bonusarna får från sin mamma! Det har ju faktiskt inget med er att göra.
    Verkligheten är att bonusarna har två familjer som de får sparande och presenter ifrån och ditt biobarn bara ha en familj.
    Så länge som ni ger alla barnen lika från ert håll är det rättvist om ni frågar mig. Det blir ju väldigt märkligt om ni ska kompensera ert gemensamma barn för att bonusarna även får från sin biomamma.

    Livet är orättvist och ert biobarn slipper ju förhoppningsvis vara med om att dess föräldrar separerar, vilket i så fall skulle kunna ses som en orättvisa mot bonusarna eftersom deras biologiska mamma och pappa separerade. 

  • Anonym (Hej)
    Tue 10 Jan 2023 16:56
    #2

    Håller med märlkig. 
    Så länge ni har samma summor till de barn som bor hos er så....
    Men tycker du det känns för taskigt så får du väl spara en summa till kommande barn utöver erat gemensamma sparande

  • Tue 10 Jan 2023 17:02
    #3
    Anonym (Märkligt) skrev 2023-01-10 16:49:35 följande:

    Jag tycker du resonerar väldigt konstigt. Strunta i vad bonusarna får från sin mamma! Det har ju faktiskt inget med er att göra.
    Verkligheten är att bonusarna har två familjer som de får sparande och presenter ifrån och ditt biobarn bara ha en familj.
    Så länge som ni ger alla barnen lika från ert håll är det rättvist om ni frågar mig. Det blir ju väldigt märkligt om ni ska kompensera ert gemensamma barn för att bonusarna även får från sin biomamma.

    Livet är orättvist och ert biobarn slipper ju förhoppningsvis vara med om att dess föräldrar separerar, vilket i så fall skulle kunna ses som en orättvisa mot bonusarna eftersom deras biologiska mamma och pappa separerade. 


    Men då har ju plötsligt bonusbarnen en klar fördel i livet med att ha separerade föräldrar. Känns som det kommer kännas orättvist att deras barn får köpa lgh för 500k men vårat gemensamma ska få för 250k till exempel. Hade jag varit det barnet hade jag känt mig väldigt missunnad. 


     

  • Anonym (Myran­)
    Tue 10 Jan 2023 17:02
    #4

    Han spar 500 kr var till sina barn(alla tre), två av barnen har en annan mamma som svarar till dom, då får väll du spara till ditt barn också? 

    Allting går inte att få milimeterrättvist hela tiden. Ni ger lika mycket till samtliga av barnen som finns i eran familj. Två av barnen kanske får flera paket men de behöver också flänga runt för att få träffa båda föräldrarna. 

    Ska ni isåfall även kompensera för hur många andra som ger presenter? Det kanske skiljer hur många mostrar/morbröder barnen har, eller morföräldrar, andra vuxna som ger presenter till bara ena barnet.

  • Tue 10 Jan 2023 17:05
    #5
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-10 16:56:19 följande:

    Håller med märlkig. 
    Så länge ni har samma summor till de barn som bor hos er så....
    Men tycker du det känns för taskigt så får du väl spara en summa till kommande barn utöver erat gemensamma sparande


    Hmm, jaa alltså det är ju väldigt svårt och krångligt. Men tänker att barnen kommer ju säkert i vuxen ålder veta vad de andra barnen fick för peng till lgh osv.
  • Anonym (U)
    Tue 10 Jan 2023 17:09
    #6

    Du får ju också spara till ditt barn!

    Orka räkna på julklappar, man ger väl efter behov?

  • Tue 10 Jan 2023 17:17
    #7
    Anonym (Myran) skrev 2023-01-10 17:02:58 följande:

    Han spar 500 kr var till sina barn(alla tre), två av barnen har en annan mamma som svarar till dom, då får väll du spara till ditt barn också? 

    Allting går inte att få milimeterrättvist hela tiden. Ni ger lika mycket till samtliga av barnen som finns i eran familj. Två av barnen kanske får flera paket men de behöver också flänga runt för att få träffa båda föräldrarna. 

    Ska ni isåfall även kompensera för hur många andra som ger presenter? Det kanske skiljer hur många mostrar/morbröder barnen har, eller morföräldrar, andra vuxna som ger presenter till bara ena barnet.


     


    Nej millimeter-rättvist är svårt men med lgh-spar kan det ju bli 100-200k skillnad mellan barnen och det känns inte rätt. 

    Klart man inte kan kompensera för allas julklappar men jag anser när barnet har en mamma och en pappa så ska jag och barnens pappa väl bara stå för ?pappa-delen?. Och jag tycker inte att något barn ska få mer presenter/julklappar osv bara för att deras föräldrar är separerade och dom får dubbelt firande. Till exempel  tycker jag 2000kr är rimligt per barn med julklappar. Så jag hade väl tyckt att vi då handlar för 1000kr och barnens mamma 1000kr. För mig handlar det också lite om att jag vill inte att mitt barn ska bli bortskämd med för mycket materiella saker, lära sig pengars värde och uppskatta mer upplevelser och bli bortskämt med kärlek istället  

    Är du i samma situation som mig? 

  • Anonym (Märkl­igt)
    Tue 10 Jan 2023 17:18
    #8
    Memestar skrev 2023-01-10 17:02:34 följande:

    Men då har ju plötsligt bonusbarnen en klar fördel i livet med att ha separerade föräldrar. Känns som det kommer kännas orättvist att deras barn får köpa lgh för 500k men vårat gemensamma ska få för 250k till exempel. Hade jag varit det barnet hade jag känt mig väldigt missunnad. 


     


    So what?

    Verkligheten ser ut som den gör och det får ni lära barnen att hantera. Livet är som sagt inte rättvist och om ni inte klarar av att lära barnen det har ni en del att fundera över.

    Ert gemensamma barn har förhoppningsvis intellektuell kapacitet att förstå varför dess halvsyskon får mer pengar eftersom de även har en mamman utanför familjen som sparat åt dem. Vad hon väljer att göra för sina barn har inget med ert barn att göra överhuvudtaget.
  • Anonym (olika­)
    Tue 10 Jan 2023 17:18
    #9
    +1

    Det är ofta olika även för helsyskon. Jag är äldst och när jag var barn studerade mina föräldrar flera år och hade sämre betalda jobb. Det fanns inte på kartan att de skulle kunna spara till mig. När min bror föddes 7 år senare hade de en annan ekonomisk situation - han har därför fått mer sparade pengar än jag. 

    Å andra sidan flyttade jag hemifrån långt före honom och fick hjälp på olika sätt då, medan han flyttade in hos mig först när han flyttade hemifrån och inte behövde pengar eller annan hjälp från våra föräldrar.

    Det blir aldrig millimeterrättvisa och det är inte nödvändigt, det viktiga är att man inte är uppenbart orättvis så som man kan se i en del familjer.

    I min närhet har jag en familj med fyra barn. Föräldrarna har gett bort delar av sommarstugan till två av barnen. Det tredje barnet skulle gärna vilja vara delägare också, men föräldrarna säger nej för då blir det jobbigt med så många delägare. (Det fjärde barnet är ointresserat.) En annan familj köpte lägenhet till dottern när hon ville det, medan sönerna inte fick någon hjälp alls med bostad utan har fått hanka sig fram (i Sthlm).

    Sådana orättvisor är hemska! Men att inte spara exakt på kronan lika till varje barn är typ normalt i mina ögon.

  • Tue 10 Jan 2023 17:21
    #10
    Anonym (U) skrev 2023-01-10 17:09:50 följande:

    Du får ju också spara till ditt barn!

    Orka räkna på julklappar, man ger väl efter behov?


    Vi har gemensam ekonomi så vi kommer spara tillsammans till vårt barn. Jag bara funderar på hur det ska bli rättvist för alla 3 barnen när dom flyttar hemifrån 😅

    Vi ger julklappar efter barnens önskelistor. Dom är ju ganska stora så. Skulle vi ge sådant dom behöver vore ju skandal för dom😂
Svar på tråden Angående rättvis fördelning av presenter/klappar/sparande för bonus- och biobarn?