• Anonym (Språk­fråga)
    Sun 22 Jan 2023 00:23
    2171 visningar
    28 svar
    28
    2171

    Är detta verkligen språkligt korrekt?

    Jag läste precis följande mening:

    De som berörs av detta kommer att få ett meddelande att deras beställning inte har gått igenom.

    Nu undrar jag om det verkligen är språkligt korrekt att säga ...ett meddelande att deras... - borde det inte vara ...ett meddelande om att deras..?

  • Svar på tråden Är detta verkligen språkligt korrekt?
  • Anonym (Cliff­)
    Sun 22 Jan 2023 00:32
    #1

    Tycker det första låter grammatiskt korrekt, men jag kan inte svara på varför. Kanske har att göra med att om egentligen betecknar meddelandet och att det då blir en upprepning? Följer tråden med intresse, någon kanske har en bra förklaring :)

  • Anonym (Rea)
    Sun 22 Jan 2023 00:37
    #2

    Man kan nog skriva på båda sätten. 

  • Anonym (Tjoho­)
    Sun 22 Jan 2023 07:22
    #3

    Jag tycker ändå det första låter rätt. Meddelandet ÄR ju att beställningen inte gått igenom. Alltså, att beställningen inte gått igenom är meddelandet. Om man kan tänka så. 

  • Sun 22 Jan 2023 07:44
    #4

    Jag tror att om ursprungligen är det korrekta om man ska vara petig men att båda accepteras idag. I båda fallen förstår man ju vad de menar.

  • Anonym (språk­männis­ka)
    Sun 22 Jan 2023 08:07
    #5

    Jo du har helt rätt TS.

    "om" borde vara med. 

    Jag skulle ha skrivit så här: "De som berörs av  detta kommer att få ett meddelande om att beställningen inte har gått igenom"
    (Det går helt ok att skriva "deras" två gånger, men man brukar sträva efter att få ett bättre flyt i text, så därför skulle jag skrivit som ovan).

    Du som ovan kommenterar med att båda sätten nog går - du gissade bara va? 

    Visst förstår man ändå men det är sådant här som utarmar språket: små felaktigheter, okunskap om korrekt formulering, och vips, så har man skrivit skojiga meningar som blir tvetydiga, otydliga och i värsta fall kan missförstås. 

  • Anonym (Cliff­)
    Sun 22 Jan 2023 09:13
    #6
    Anonym (språkmänniska) skrev 2023-01-22 08:07:03 följande:

    Jo du har helt rätt TS.

    "om" borde vara med. 

    Jag skulle ha skrivit så här: "De som berörs av  detta kommer att få ett meddelande om att beställningen inte har gått igenom"
    (Det går helt ok att skriva "deras" två gånger, men man brukar sträva efter att få ett bättre flyt i text, så därför skulle jag skrivit som ovan).

    Du som ovan kommenterar med att båda sätten nog går - du gissade bara va? 

    Visst förstår man ändå men det är sådant här som utarmar språket: små felaktigheter, okunskap om korrekt formulering, och vips, så har man skrivit skojiga meningar som blir tvetydiga, otydliga och i värsta fall kan missförstås. 


    Tror ändock att första exemplet är rätt. ?Ett meddelande? betecknar ju ett substantiv. I det här fallet så används ?om? som en omskrivning av substantivet, inte som ett adverb. det blir därför två substantiv efter varandra som hänvisar till samma sak.

    men skulle gärna vilja höra någon som är bättre bevandrad än jag beskriva från ett grammatiskt perspektiv. Intressant, helt klart!
  • Sun 22 Jan 2023 09:19
    #7
    +1
    Anonym (Språkfråga) skrev 2023-01-22 00:23:10 följande:
    Är detta verkligen språkligt korrekt?

    Jag läste precis följande mening:

    De som berörs av detta kommer att få ett meddelande att deras beställning inte har gått igenom.

    Nu undrar jag om det verkligen är språkligt korrekt att säga ...ett meddelande att deras... - borde det inte vara ...ett meddelande om att deras..?


    Det är talspråk att skriva så. I tal utesluter vi ibland "småord" som prepositioner och konjunktioner, men i korrekt skrift ska de vara med.
  • Sun 22 Jan 2023 11:13
    #8

    Intressant fråga. På liknande vis kan man fråga sig huruvida det ska stå kommer "att" eller om det räcker med bara "kommer", till exempel. För egen del tycker jag att det viktigaste är att man gör sig förstådd eller inte. I ditt exempel tycker jag att man gör det, med eller utan "om". Skriver jag "det kom ett meddelande att bussen var försenad" är det ju inga tvivel om innebörden. Annat hade det däremot varit om man skrivit "från mig" eller "till mig". Det hade kunnat bli missvisade.

  • Anonym (Korre­kt)
    Sun 22 Jan 2023 11:42
    #9
    Lynx123 skrev 2023-01-22 11:13:56 följande:

    Intressant fråga. På liknande vis kan man fråga sig huruvida det ska stå kommer "att" eller om det räcker med bara "kommer", till exempel. För egen del tycker jag att det viktigaste är att man gör sig förstådd eller inte. I ditt exempel tycker jag att man gör det, med eller utan "om". Skriver jag "det kom ett meddelande att bussen var försenad" är det ju inga tvivel om innebörden. Annat hade det däremot varit om man skrivit "från mig" eller "till mig". Det hade kunnat bli missvisade.


    Det som Lynx123 skriver är precis det språkvetare kommit fram till. Det vill säga, i allmänhet ses det inte längre som ett språkligt fel att utelämna infinitivmärket (att) efter "kommer" eller att utelämna prepositionen (t.ex. "om") i vissa fall. Däremot är det ofta lite mer konservativt när det rör språklig stil i tryckt text. Så i en bok, broschyr eller liknande är det inte riktigt lika accepterat.

    Kortfattat: båda alternativen är korrekta. 
  • Anonym (anony­mmm)
    Sun 22 Jan 2023 11:43
    #10

    Den första låter spontant mer korrekt. 

    Den andra meningen låter mer som man säger men inte skriver.

Svar på tråden Är detta verkligen språkligt korrekt?