• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12034 visningar
    122 svar
    122
    12034

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Anonym (Lärar­e själv)
    Wed 25 Jan 2023 16:11
    +1

    Om dottern gått en (1) dag med gympadojjor i skolan så hade jag inte ringt föräldrarna …jag hade pratat med barnet o frågad det varför de hade dessa ( olämpliga) skor på sig , 98% av alla barn 5 år och äldre hade då kunnat tala om för mig att mina vinterskor gick sönder i går =  jag hade fått svaret från barnet…om jag misstänkte att föräldern missat att vi skulle ut i skogen inom de närmsta dagarna så hade jag skickat ett mail ..om jag såg att X hade gympadojor på sig i dag hen berättade att vintersporta gått sönder, jag hoppas ni hinner lösa det innan x-dag då vi har utedag i skogen 

    Jag hade inte förutsatt eller begärt att barnet skulle ha dubbla uppsättningar !
    Mina egna barn ( o då gillar vi att vara ute) hade inte i den åldern mer än 1 par vinterskor ..upp till 8-9 hade de oftast ett par vinterskor/ kängor och ett par fodrade gummistövlar men inte efter den åldern ..fanns det några extra att ta till var det i så fall ett par urvuxna gamla från ett äldre syskon som inte blivit slängda eftersom de var i så pass gott skick att de kunde duga till reservskor i en nödsituation 

  • Wed 25 Jan 2023 17:20

    Jag har flera par, men mina barn har bara haft ett par åt gången, så länge fötterna vuxit.

  • Wed 25 Jan 2023 18:24
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 06:19:39 följande:
    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.


    Extra bara för att tycker jag inte, men givetvis måste man då köpa nya direkt och inte låta barnet vara blöt och kall eller avstå undervisningen. Då ingår att köpa på annan affär än man kanske helst vill, om det löser det.
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 18:40
    Jemp skrev 2023-01-25 18:24:01 följande:
    Extra bara för att tycker jag inte, men givetvis måste man då köpa nya direkt och inte låta barnet vara blöt och kall eller avstå undervisningen. Då ingår att köpa på annan affär än man kanske helst vill, om det löser det.

    Det var som sagt inte möjligt att köpa nya. 

  • Wed 25 Jan 2023 21:38
    +1

    Nej, men givetvis sticker man omedelbart och köper något om det går sönder.  Kan man inte det måste man givetvis ha extra par i reserv. 

  • Anonym (Jo)
    Wed 25 Jan 2023 21:39
    lövet2 skrev 2023-01-25 17:20:45 följande:
    Jag har flera par, men mina barn har bara haft ett par åt gången, så länge fötterna vuxit.
    Samma här
  • Anonym (Jenny­)
    Wed 25 Jan 2023 21:46

    Jag tror nog många har fler par skor för årstiden faktiskt. Min dotter, hon har nu två par vinterskor och två par fodrade gummistövlar. två par är nya från kavat (vinterskor och stövlar) de övriga ärvda från en av kusinerna. Tycker att bra passande skor är jätteviktigt, liksom all annan klädsel på barnet. Hon är 3 år

  • Anonym (Märkl­ig lärare­)
    Wed 25 Jan 2023 21:53
    -1

    Varför tittar de på hennes fötter? Verkar vara en skum typ till lärare, är det en manlig?

  • Wed 25 Jan 2023 22:01

    Beror nog på var man bor också men mina har i yngre ålder haft både stövlar, fodrade gummistövlar och vinterskor och ja, då har man ju lite möjlighet att laborera med alterntiv om något plötsligt går sönder.

    nu är barnen större och tre av fyra har samma storlek som dessutom återfinns i hos förälder så där finns hur mycket att välja på som helst om det krisar. Alla ska inte på polarexpedition samtidigt. Den enda som fått stora (störst fötter) är jag lite noga med att kolla så han faktiskt har vettiga grejor just för att han inte har någon att låna av. 

  • Wed 25 Jan 2023 22:59

    Kul att läsa, här är en salig blandning mellan patrask som tycker att barn ska kunna klara en vinter i sneakers, och präktiga föräldrar som minsann klär ungen så att det inte finns nån möjlighet att andas, så klart med fyra skor att byta mellan

Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?