• Anonym (Logis­kt)
    Wed 25 Jan 2023 15:46
    1145 visningar
    11 svar
    11
    1145

    Ökade huspriser på sikt?

    Med tanke på den höga inflationen, stigande priser på "allt" så lär även lönerna öka markant även de (trots att riksbanken, samhällsekonomier och andra experter varnar för en ond spiral.

    Pengar blir mindre värda helt enkelt. Både sparpengar på banken men även lån.

    Att huspriserna just nu dalar något (speciellt i Sverige kanske med tanke på det säkerhetspolitiska dåliga läget just här) och folk kämpar med höga räntor och elpriser är ju inte konstigt. Men någon gång vänder det ju. Och då pengar är mindre värda och lönerna högre bör ju även huspriserna skjuta i höjden igen. Ett hus är ju ett påtagligt värde i sig självt. Inte som aktier, fonder och valutor. 

    Så jag tycker man kan sitta ganska lugnt i båten. Och för de yngre som kanske haft svårt komma in på husmarknaden kan det snart vara värt att satsa. 

  • Svar på tråden Ökade huspriser på sikt?
  • Anonym (Yngve­)
    Wed 25 Jan 2023 16:08
    #1
    Anonym (Logiskt) skrev 2023-01-25 15:46:57 följande:
    Ökade huspriser på sikt?

    Med tanke på den höga inflationen, stigande priser på "allt" så lär även lönerna öka markant även de (trots att riksbanken, samhällsekonomier och andra experter varnar för en ond spiral.

    Pengar blir mindre värda helt enkelt. Både sparpengar på banken men även lån.

    Att huspriserna just nu dalar något (speciellt i Sverige kanske med tanke på det säkerhetspolitiska dåliga läget just här) och folk kämpar med höga räntor och elpriser är ju inte konstigt. Men någon gång vänder det ju. Och då pengar är mindre värda och lönerna högre bör ju även huspriserna skjuta i höjden igen. Ett hus är ju ett påtagligt värde i sig självt. Inte som aktier, fonder och valutor. 

    Så jag tycker man kan sitta ganska lugnt i båten. Och för de yngre som kanske haft svårt komma in på husmarknaden kan det snart vara värt att satsa. 


    Ökat i pris i förhållande till vad?

    Om huspriserna går upp 20% men löner 50% så ökar husen i pris om du bara tittar på krontalen men i förhållande till löner har de gått ner. 
  • Anonym (A)
    Wed 25 Jan 2023 16:09
    #2
    Anonym (Logiskt) skrev 2023-01-25 15:46:57 följande:
    Ökade huspriser på sikt?

    Med tanke på den höga inflationen, stigande priser på "allt" så lär även lönerna öka markant även de (trots att riksbanken, samhällsekonomier och andra experter varnar för en ond spiral.

    Pengar blir mindre värda helt enkelt. Både sparpengar på banken men även lån.

    Att huspriserna just nu dalar något (speciellt i Sverige kanske med tanke på det säkerhetspolitiska dåliga läget just här) och folk kämpar med höga räntor och elpriser är ju inte konstigt. Men någon gång vänder det ju. Och då pengar är mindre värda och lönerna högre bör ju även huspriserna skjuta i höjden igen. Ett hus är ju ett påtagligt värde i sig självt. Inte som aktier, fonder och valutor. 

    Så jag tycker man kan sitta ganska lugnt i båten. Och för de yngre som kanske haft svårt komma in på husmarknaden kan det snart vara värt att satsa. 


    Nja, jag är inte så säker. På lång sikt ja, men inte den skenande utvecklingen vi har haft de senaste 20 åren. Och det beror på räntorna, vi kommer nog inte tillbaka till 0-ränta, utan den kommer att pendla mellan 2-4%, dvs normalränta. Och det gör att kalkylen inte går ihop med dagens priser. 

    Och nej, lönerna ökar inte i takt med inflationen, och arbetslösheten lär öka. Hur länge lågkonjukturen håller i sig vet ingen. 

    Däremot finns ingen anledning att sälja om man inte måste, värdet på huset är ju bara en siffra, 
  • Anonym (Skena­r iväg)
    Wed 25 Jan 2023 16:17
    #3

    Jag tycker nog det vore sunt om huspriserna gick ner till en summa som folk faktiskt har möjlighet att betala genom sparande. En lägenhet för 10 miljoner eller en villa för 20 är orealistiskt i längden. 

    Alternativt borde fler hyresrätter och hyreshus byggas så att folk inte måste vara beroende av lån. Det är en sjuk situation att vara så extremt överbelånad när det i princip inte finns några alternativ på många orter. 

  • Anonym (Bitte­r)
    Wed 25 Jan 2023 16:40
    #4
    +1
    Anonym (Skenar iväg) skrev 2023-01-25 16:17:14 följande:

    Alternativt borde fler hyresrätter och hyreshus byggas så att folk inte måste vara beroende av lån. Det är en sjuk situation att vara så extremt överbelånad när det i princip inte finns några alternativ på många orter. 


    Precis, en nybyggd etta på 25 m2, med 8000 kr i hyra. Detta för folk som inte har råd.

    Det slutar ofta med att de som bor i nyproducerade hyresrätter är de som inte alls har råd, och inte betalar själva. Lyx-getton på skattebetalarnas bekostnad.
  • Wed 25 Jan 2023 17:29
    #5
    +1
    Anonym (Skenar iväg) skrev 2023-01-25 16:17:14 följande:

    Jag tycker nog det vore sunt om huspriserna gick ner till en summa som folk faktiskt har möjlighet att betala genom sparande. En lägenhet för 10 miljoner eller en villa för 20 är orealistiskt i längden. 

    Alternativt borde fler hyresrätter och hyreshus byggas så att folk inte måste vara beroende av lån. Det är en sjuk situation att vara så extremt överbelånad när det i princip inte finns några alternativ på många orter. 


    Att bygga fler lägenheter i form av hyresrätter står dig fritt att försöka om du får ihop kalkylen, jag och de flesta andra får det inte då det inte går att ta ut tillräckliga hyror. 
  • Anonym (Abc)
    Wed 25 Jan 2023 17:33
    #6

    Bostadspriserna behöver stå stilla bra länge för att harmonisera med lönerna.

  • Anonym (Elsa)
    Wed 25 Jan 2023 19:37
    #7

    Klart att huspriserna så småningom kommer att höjas men jag tror det kommer att ta många många år. Vi får vänta på nästa högkonjunktur. Att låneräntorna är uppemot 5 % kompenserar banken genom att ge oss lite inlåningsränta.

  • Wed 25 Jan 2023 22:59
    #8

    Jag är en nörd.... ursäkta lite statistik som jag finner intressant i sammanhanget.

    År 1985 kostade en snittvilla i Stockholms län 558 000kr, Göteborgs 457 000 kr, Västerbottens 322 000 kr, Kalmars 271 000 kr. I dåtidens penningvärde.

    En snittlön för en manlig byggnadsarbetare år 1985 var 9660 kr, en kvinnlig varuhusarbetare 7244 kr, en manlig gymnasielärare/adjunkt 11 880 kr, en kvinnlig sjuksköterska 8270.

    Riksnormen för ekonomiskt bistånd var 2089 kr för en ensamstående, för sammanboende 3452. Genomsnittlig månadshyra för en tvåa 1284 kr.

    Räntan på bolån var 14,5%

    Om vi låtsas att vi har ett par 1984. Han är byggnadsarbetare och hon är sjuksköterska. De är kära, beslutar sig för att bilda familj och köpa hus tillsammans. Vi applicerar dagens 15% kontantinsats, mest för att jag inte hittar regler från bolån från 1985, och det ska de nu spara till. De vill ha sitt hus så snart som möjligt och bestämmer sig för att hårdspara från och med januari 1985 genom att lägga sig på riksnormen i vardagen. Det gör att de, så länge båda jobbar heltid, kan spara ihop 13 194 kr per månad tillsammans. Det betyder att de har handpenningen till ett hus i Kalmars län efter 4 månader, i Västerbotten efter 4 månader, i Göteborg efter 5 månader, och i Stockholm efter 7 månader.

    Säg mig om ni vill att nästa inlägg jag skriver är samma fast för 2021.... (för all statistik för 2022 har inte kommit än)


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 25 Jan 2023 23:09
    #9
    +1

    Hmm, lönerna var visst innan skatt. Kollade på fel tabell... Vi får dra ner sparsumman till lite mindre än häldten och lite mer än dubbla spartiden. Paret kan spara 5264 kr och har därmed sparpengarna på mellan 8 och 16 månader.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Thu 26 Jan 2023 08:43
    #10
    +1
    Aniiee skrev 2023-01-25 23:09:46 följande:

    Hmm, lönerna var visst innan skatt. Kollade på fel tabell... Vi får dra ner sparsumman till lite mindre än häldten och lite mer än dubbla spartiden. Paret kan spara 5264 kr och har därmed sparpengarna på mellan 8 och 16 månader.


    Snälla, gör en jämförelse för 2021 för ditt exempel kunde ha varit min förra sambo och mig som just köpte ett hus dec 1984.
  • Anonym (Yngve­)
    Thu 26 Jan 2023 08:58
    #11
    Aniiee skrev 2023-01-25 22:59:10 följande:

    Jag är en nörd.... ursäkta lite statistik som jag finner intressant i sammanhanget.

    År 1985 kostade en snittvilla i Stockholms län 558 000kr, Göteborgs 457 000 kr, Västerbottens 322 000 kr, Kalmars 271 000 kr. I dåtidens penningvärde.

    En snittlön för en manlig byggnadsarbetare år 1985 var 9660 kr, en kvinnlig varuhusarbetare 7244 kr, en manlig gymnasielärare/adjunkt 11 880 kr, en kvinnlig sjuksköterska 8270.

    Riksnormen för ekonomiskt bistånd var 2089 kr för en ensamstående, för sammanboende 3452. Genomsnittlig månadshyra för en tvåa 1284 kr.

    Räntan på bolån var 14,5%

    Om vi låtsas att vi har ett par 1984. Han är byggnadsarbetare och hon är sjuksköterska. De är kära, beslutar sig för att bilda familj och köpa hus tillsammans. Vi applicerar dagens 15% kontantinsats, mest för att jag inte hittar regler från bolån från 1985, och det ska de nu spara till. De vill ha sitt hus så snart som möjligt och bestämmer sig för att hårdspara från och med januari 1985 genom att lägga sig på riksnormen i vardagen. Det gör att de, så länge båda jobbar heltid, kan spara ihop 13 194 kr per månad tillsammans. Det betyder att de har handpenningen till ett hus i Kalmars län efter 4 månader, i Västerbotten efter 4 månader, i Göteborg efter 5 månader, och i Stockholm efter 7 månader.

    Säg mig om ni vill att nästa inlägg jag skriver är samma fast för 2021.... (för all statistik för 2022 har inte kommit än)


    Väldigt svårt att göra denna typ av jämförelser då t ex regeler för kontantinsatts var annorlunda, inflationenen i kombination med hög marginalskatt och förmånliga vilkor för ränteavdrag påverkade också.

    Mer intressant vore att titta på boendestandard. Bor vi bättre, mer kvm per person odyl per person nu än för 40 år sedan?
Svar på tråden Ökade huspriser på sikt?