Anonym (Förstår inte) skrev 2023-02-15 22:44:00 följande:
Tack alla för era utförliga svar! Men om man då sammanfattar så när är det egentligen personligt? För om en kollega undviker dig på jobbet och lämnar rummet när du kommer in, säger aldrig hej, byter till och med arbetsuppgift för att slippa arbeta med dig, trots att det står på schemat att vi ska arbeta ihop. Då har ju denna kollega en anledning ogilla mig, personen gör ju detta personligt och anpassat mot mig, eller hur? Även om jag inte gjort något så tycker väl denna person ändå ha nån form av anledning till dennas beteende, kanske att jag varit för trevlig och verkar för på? Jag vet inte? Men är det inte personligt? Jag förstår inte när saker är personligt och inte, enligt mig är detta högst personligt!
Det kan vara personligt, om kollegan gör så enbart mot dig, och varje gång. Då skulle man behöva reda ut vad som ligger bakom.
Däremot finns det givetvis kollegor som är dåliga på att säga hej och som kanske "alltid" lämnar olika rum oavsett vilken kollega som dyker upp för att de tycker det är lite jobbigt att vara nära andra etc. Du kanske då inte vet detta för du ser ju bara det som sker när du själv är med.
Jag vet en person för många år sen, som var förtjust i en annan kollega. Kollega nr 2 var inte alls intresserad och började då dra sig undan, inte hälsa, inte sitta vid samma bord och fika osv, för att få kollega nr 1 att fatta att det var lönlöst att ge fler inviter. Det tog ett par veckor, men då kunde det här få ett slut och de fick en mer normal arbetsrelation till varann igen, utan inviter/flirtiga leenden osv.
På mitt eget jobb har jag under ett par år haft en kollega som är sur och tvär (inte bara mot mig), som i princip kräver saker av en som inte ingår i arbetsuppgifter osv. Försöker lägga arbetsuppgifter på tex mig som hen ska göra själv. Det har varit många samtal med chefen, eftersom vi andra sagt till flera gånger. Nu ca ett halvår tillbaka är hen annorlunda. Är inte sur, hälsar, och har slutat "kräva" saker, tar själv itu med egna uppgifter och emellanåt ber om hjälp möjligen, men kräver inte längre. Nu är hen som vilken kollega som helst. Orsak? Ändrade familjeförhållanden, som gjort att personen verkar må mycket bättre nu.
Ibland är det saker bakom någons beteende på jobbet. som man inte vet om.