• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-14 17:28:24 följande:
    Vilket de inte heller gör när de skickar adresserat till klienten, även med vanlig post. 

    Men det har du svårt att förstå. Normala folk vet att man inte öppnar andras post. Får man fel så lägger man de i rätt brevlåda. Något du verkar ha väldigt svårt att förstå. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-14 13:51:34 följande:
    Givetvis. 

    Som EpicF resonerar skulle vi inte behöva några lås eller larm. Man får ju inte ta saker som inte tillhör en. Det är inte oansvarigt att inte låsa bostaden och nycklarna kan man låta sitta i bilen. Att man inte lär få ut något från försäkringsbolaget spelar ingen roll för det är ju tjuven som gjort fel.  // Glad

    I en ideal värld så ska inte det behövs nej, eftersom respekterar andras saker. 
    Du utgår från en utopisk drömvärld om hur saker och ting borde vara enligt dig. Där socialtjänsten inte behövs, om den ändå behövs finns inga anhöriga som öppnar andras post, eller undanhåller den. Där ingen brevbärare delar ut fel. Där ingen nyfiken granne behåller posten. 

    Jag å andra sidan utgår från hur verkligheten ser ut. Det är därför dessa säkrare postvägar finns. Varför då inte bara använda sig av dem? Sjukhusen gör ju det. Vad är problemet? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-15 10:18:25 följande:
    Du utgår från en utopisk drömvärld om hur saker och ting borde vara enligt dig. Där socialtjänsten inte behövs, om den ändå behövs finns inga anhöriga som öppnar andras post, eller undanhåller den. Där ingen brevbärare delar ut fel. Där ingen nyfiken granne behåller posten. 

    Jag å andra sidan utgår från hur verkligheten ser ut. Det är därför dessa säkrare postvägar finns. Varför då inte bara använda sig av dem? Sjukhusen gör ju det. Vad är problemet? 
     Nej, det gör jag inte. Jag utgår från verkligheten. Och socialtjänsten behövs i allra högsta grad. 

    Nu är det så att du påstår att socialtjänsten begår en olaglig handling genom att skicka sekretessbelagda information adresserad till sin klient med vanlig post. Vilket det inte är. Det är inte heller samma som att sprida posten till obehöriga, som du även påstår. 

    Nej, alla sjukhus gör inte det. Finns massor av sjukhus som skickar information med vanligt brev. 
  • EpicF

    Ts: Om du väljer att öppna din grannes post, som du felaktigt fått så begår DU en olaglig handling och kan dömas till böter eller fängelse i högst två år (BrB 4 kap 8 §)

    Den skickar brevet har inte begått en olaglig handling. Inte heller har brevbäraren begått en olaglighandling. Men den som öppnar andras post begår ett brott. 

  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-15 10:18:25 följande:
    Du utgår från en utopisk drömvärld om hur saker och ting borde vara enligt dig. Där socialtjänsten inte behövs, om den ändå behövs finns inga anhöriga som öppnar andras post, eller undanhåller den. Där ingen brevbärare delar ut fel. Där ingen nyfiken granne behåller posten. 

    Jag å andra sidan utgår från hur verkligheten ser ut. Det är därför dessa säkrare postvägar finns. Varför då inte bara använda sig av dem? Sjukhusen gör ju det. Vad är problemet? 
    Du är medveten om att det är du som ska ange på vilket sätt du vill kommunicera vilket du inte gjort. 
    Du börjar tråden med att det är olagligt att skicka personnummer i ett slutet kuvert, det är det inte eftersom personnummer i sig är allmän handling. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-14 17:28:24 följande:
    Vilket de inte heller gör när de skickar adresserat till klienten, även med vanlig post. 

    Men det har du svårt att förstå. Normala folk vet att man inte öppnar andras post. Får man fel så lägger man de i rätt brevlåda. Något du verkar ha väldigt svårt att förstå. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-14 13:51:34 följande:
    Givetvis. 

    Som EpicF resonerar skulle vi inte behöva några lås eller larm. Man får ju inte ta saker som inte tillhör en. Det är inte oansvarigt att inte låsa bostaden och nycklarna kan man låta sitta i bilen. Att man inte lär få ut något från försäkringsbolaget spelar ingen roll för det är ju tjuven som gjort fel.  // Glad

    I en ideal värld så ska inte det behövs nej, eftersom respekterar andras saker. 
    Det spelar ingen roll om de skrivit adressen rätt eller inte. Postar socialtjänsten sekretessklassad information till obehöriga begår de sekretessbrott. Klienten kan inte ta ansvar eller råda över om tredje part är "normal" eller inte. Då världen inte är ideal behöver sekretessklassad information skyddas. Här vilar ett stort ansvar på socialtjänsten.  
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-06-15 17:21:45 följande:
    Du är medveten om att det är du som ska ange på vilket sätt du vill kommunicera vilket du inte gjort. 
    Du börjar tråden med att det är olagligt att skicka personnummer i ett slutet kuvert, det är det inte eftersom personnummer i sig är allmän handling. 
    Nej, det är inte mitt ansvar att tala om för socialtjänsten hur de ska sköta sitt jobb. Jag har inte känt till vad de postat, när de gjort det, eller hur de gjort det.

    Personnummer är offentligt. Kan de peta dit mitt nummer kan jag peta dit deras 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-16 00:37:21 följande:
    Det spelar ingen roll om de skrivit adressen rätt eller inte. Postar socialtjänsten sekretessklassad information till obehöriga begår de sekretessbrott. Klienten kan inte ta ansvar eller råda över om tredje part är "normal" eller inte. Då världen inte är ideal behöver sekretessklassad information skyddas. Här vilar ett stort ansvar på socialtjänsten.  
    Du har fortfarande inte påvisat vilka instruktioner som socialtjänsten bryter emot när de postar material med normal post. Feladresseringar, adressera till obehöriga etc är naturligtvis fel. Men att du likställer normal postgång med spridning av information (skicka = sprida) är ju bara så komiskt. 

    Det allra underligaste är ju att kontakt med socialtjänsten diskuteras här, men anledningen till denna kontakt (vilket de flesta människor inte har) är helt ovidkommande men däremot denna detalj, hur kommunikationen postas, är i fokus. 
  • Anonym (M)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-16 00:49:49 följande:
    Du har fortfarande inte påvisat vilka instruktioner som socialtjänsten bryter emot när de postar material med normal post. Feladresseringar, adressera till obehöriga etc är naturligtvis fel. Men att du likställer normal postgång med spridning av information (skicka = sprida) är ju bara så komiskt. 

    Det allra underligaste är ju att kontakt med socialtjänsten diskuteras här, men anledningen till denna kontakt (vilket de flesta människor inte har) är helt ovidkommande men däremot denna detalj, hur kommunikationen postas, är i fokus. 
    På vilket sätt är anledningen vidkommande då? Behöver du veta anledningen till kontakten för att kunna svara på om TS ska ange deras personnummer i kommunikationen?
  • EpicF

    Ts: Om socialen skickar brevet till Pelle Karlsson på Kogatan 13 istället för Kalle Andersson på Enbärsgatan 3 så har de gjort sekretessbrott eftersom de då skickat till helt fel person, en obehörig. 

    Men de har inte per automatik gjort sekretessbrott om brevbäraren lägger Pelles post i Andreas brevlåda och Andreas öppnar Pelles post. Då har Abdreas begått ett brott. 

  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-16 10:02:32 följande:

    Ts: Om socialen skickar brevet till Pelle Karlsson på Kogatan 13 istället för Kalle Andersson på Enbärsgatan 3 så har de gjort sekretessbrott eftersom de då skickat till helt fel person, en obehörig. 

    Men de har inte per automatik gjort sekretessbrott om brevbäraren lägger Pelles post i Andreas brevlåda och Andreas öppnar Pelles post. Då har Abdreas begått ett brott. 


    Det spelar ingen roll vad de skrivit på kuvertet. Når kuvertet av någon anledning fel mottagare är det socialtjänsten som begått sekretessbrottet.

    Socialtjänsten lyder under sekretesslagstiftningen och med den följer ett ansvar. Visste du bara det minsta om myndighetsutövning hade du känt till att arbetsuppgifter kan delegeras, aldrig ansvar. Pelle, Andreas eller brevbäraren kan aldrig överta socialtjänstens sekretessansvar. Därmed kan de aldrig fällas för sekretessbrott. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?