• Um Hamza
    Sat 18 Mar 2023 12:22
    4458 visningar
    30 svar
    -1
    30
    4458

    Klä sig efter sin ålder?

    Just fyllt 40 och undrar om jag fortfarande kan handla det jag gillar bland trenderna, brukar handla på typ Nelly och Zalando. Eller är det nu man ska gå till Kappahl? Jag har så dålig koll, vill inte se ut som nån ängslig medelålders som försöker hänga med men hamnar fel. Samtidigt är inte det damiga riktigt min stil, jag kan gilla detaljer men har svårt för det hela vägen ut. Tänker mig att det mer handlar om stil än ålder, att vissa blir damer redan när de är 20. Men vad menas när man säger klä sig efter ålder? Stilen? Eller hur mycket hud man visar? 

  • Svar på tråden Klä sig efter sin ålder?
  • Sat 18 Mar 2023 12:37
    #1
    Um Hamza skrev 2023-03-18 12:22:43 följande:
    Klä sig efter sin ålder?

    Just fyllt 40 och undrar om jag fortfarande kan handla det jag gillar bland trenderna, brukar handla på typ Nelly och Zalando. Eller är det nu man ska gå till Kappahl? Jag har så dålig koll, vill inte se ut som nån ängslig medelålders som försöker hänga med men hamnar fel. Samtidigt är inte det damiga riktigt min stil, jag kan gilla detaljer men har svårt för det hela vägen ut. Tänker mig att det mer handlar om stil än ålder, att vissa blir damer redan när de är 20. Men vad menas när man säger klä sig efter ålder? Stilen? Eller hur mycket hud man visar? 


    Nej varför skall du sluta och handla på Nelley och/eller Zalando?
    Dumt ju, då båda ställena har ju kläder för alla åldrar faktiskt. Eller många kläder som passar för alla åldrar.

    Är själv äldre och klan ju ärlig säga att klädtrender aldrig har varit något för mig, inte ens när jag var i tonåren. Ändå hittar en sådan som jag  kläder på Zalando. Så Zalando har ju  även kläder för dem som inte vill vara "trendiga" med kläder.

    Oftast när man snackar om "klä dig efter ålder" så är det mycket riktigt "hur mycket hud man visar".

    Strunta i vads andra tycker, och fortsätt att välja kläder efter vad du själv tycker är fint och du trivs i.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sat 18 Mar 2023 12:42
    #2
    +2

    Det är väl så att med åren skapar man sin egen stil, att slaviskt följa trenderna hör ungdomen till. 
    Bättre att välja det som passar en själv, och lite beror det väl på vad man jobbar med, men för mycket hud t ex som 40-åring känns inte helt rätt.

  • Sat 18 Mar 2023 12:57
    #3

    Hel, ren och anständig tycker jag väl är grunden. Det innebär tex inte så korta shorts att man ser skinkorna eller så urringat att brösten trillar ur när man böjer sig framåt. I övrigt får man klä sig som man vill. Jag har absolut noll koll på vad som är modernt och inne. Köper allt på secondhand och klär mig som jag vill.

  • Sat 18 Mar 2023 12:59
    #4

    Uttrycket att klä sig efter sin ålder känns ganska daterat. Tvärtom lever vi i en era där det är helt okej att fortsätta klä sig så som man önskar. 40 år inte särskilt gammalt heller, tror det är ganska ovanligt med 40-åringar som börjar handla blommiga löst sittande tunikor bara för att.

    Sen faller det sig - åtminstone för mig - ganska naturligt att jag inte längre dras till de allra ungdomligaste kläderna. Tycker sällan att HMs Divided eller Nellys egna märke har utseende eller kvalitet som tilltalar mig. Och jag har inte längre lust att bära minikorta shorts eller tighta magtröjor (och då är jag både slank och tränad). Men det betyder absolut inte att jag har en "damig" stil. 

  • Fröken Allvar
    Sat 18 Mar 2023 15:30
    #5

    Det finns de som är snygga i second hand och de som är snygga i Kappahl. Det finns de som har hur dyra kläder som helst och ändå inte har stil, och det finns de som både har råd med dyrt och har stil. 
    Den vanliga stilen nu 2023 för 40+ upp till 50 är långt färgat hår, gelenaglar, fillers, salongsögonbryn och lätt make up. Stark färg på läpparna är ute igen för kvinnor. Om du vill ta ut svängarna kommer människor att tänka på en dragqueen. Vad gäller kläder så är du ganska fri så länge det är feminint. Feminint är vad som de flesta 40+ satsar på, alltså klack, kjol/klänning och sådant som män gillar.

  • Sat 18 Mar 2023 16:28
    #6
    +1
    Um Hamza skrev 2023-03-18 12:22:43 följande:
    Klä sig efter sin ålder?

    Just fyllt 40 och undrar om jag fortfarande kan handla det jag gillar bland trenderna, brukar handla på typ Nelly och Zalando. Eller är det nu man ska gå till Kappahl? Jag har så dålig koll, vill inte se ut som nån ängslig medelålders som försöker hänga med men hamnar fel. Samtidigt är inte det damiga riktigt min stil, jag kan gilla detaljer men har svårt för det hela vägen ut. Tänker mig att det mer handlar om stil än ålder, att vissa blir damer redan när de är 20. Men vad menas när man säger klä sig efter ålder? Stilen? Eller hur mycket hud man visar? 


    Klä dig i det du gillar och trivs i 
    Allt annat känns ängsligt 
  • Sat 18 Mar 2023 16:32
    #7
    +1
    Fröken Allvar skrev 2023-03-18 15:30:48 följande:

    . Vad gäller kläder så är du ganska fri så länge det är feminint. Feminint är vad som de flesta 40+ satsar på, alltså klack, kjol/klänning och sådant som män gillar.


    I dina drömmar kanske. I min verklighet så har de flesta 40+ för länge sedan slutat behaga någon annan, och klär sig bekvämt i sånt de trivs i. Inklusive skor. Livet är för kort för att gå runt och ha ont i fötterna. Med det inte sagt att man inte kan se snygg och prydlig ut ändå. 
  • PrinsC­aspian
    Sat 18 Mar 2023 16:35
    #8
    Fröken Allvar skrev 2023-03-18 15:30:48 följande:

    Det finns de som är snygga i second hand och de som är snygga i Kappahl. Det finns de som har hur dyra kläder som helst och ändå inte har stil, och det finns de som både har råd med dyrt och har stil. 
    Den vanliga stilen nu 2023 för 40+ upp till 50 är långt färgat hår, gelenaglar, fillers, salongsögonbryn och lätt make up. Stark färg på läpparna är ute igen för kvinnor. Om du vill ta ut svängarna kommer människor att tänka på en dragqueen. Vad gäller kläder så är du ganska fri så länge det är feminint. Feminint är vad som de flesta 40+ satsar på, alltså klack, kjol/klänning och sådant som män gillar.


    Som män gillar? Män är väl individer som alla andra. Varför vill du klä dig i det som attraherar män och inte det du gillar?
  • Sat 18 Mar 2023 16:37
    #9
    +1
    Fröken Allvar skrev 2023-03-18 15:30:48 följande:

    Det finns de som är snygga i second hand och de som är snygga i Kappahl. Det finns de som har hur dyra kläder som helst och ändå inte har stil, och det finns de som både har råd med dyrt och har stil. 
    Den vanliga stilen nu 2023 för 40+ upp till 50 är långt färgat hår, gelenaglar, fillers, salongsögonbryn och lätt make up. Stark färg på läpparna är ute igen för kvinnor. Om du vill ta ut svängarna kommer människor att tänka på en dragqueen. Vad gäller kläder så är du ganska fri så länge det är feminint. Feminint är vad som de flesta 40+ satsar på, alltså klack, kjol/klänning och sådant som män gillar.


    Varför ska man klä sig som män gillar? 


     

  • Fröken Allvar
    Sat 18 Mar 2023 16:39
    #10
    -1

    Jag hade ett sjå med att byta stil runt din ålder. Nu har jag en stil som jag håller mig till och som jag känner passar mig. Tänk på att färger på hud och hår ändras i den ålder du är i, så plötsligt är man kanske inte fin i samma färger som tidigare. Även kroppsformen kan ändras och göra att kläder hänger eller sitter åt. Håll lite koll på det och försök vara objektiv så kan du hålla dig fin i många år till. Alla tycker om olika stil, men jag kan tycka att det är lika snyggt med en som åldrats i sin stil och bär upp den som det kan se patetiskt och tillkämpat ut. Det beror mycket på attityd och hur man trivs med sig själv också. 

Svar på tråden Klä sig efter sin ålder?