• MHe86

    Bf Oktober 2024

    Hejsan!

    Såg att det inte fanns någon tråd för de med bf i Oktober.
    Tänkte att jag gör en så kan vi följas åt de som vill. Skrattande

    Nu är det 10 år sen sist jag var gravid och råkar visst fått samma bf datum som då också.

  • Svar på tråden Bf Oktober 2024
  • Cececilia
    Anonym (Bebis2024) skrev 2024-02-26 15:18:20 följande:
    Ja jag har alltid hört 10+0 men nu blev jag bokad 9+6 men de sa de skulle gå bra.. dock är jag osäker om de kommer få tillräckligt med DNA. Så tänkte om någon gjort tidigare än 10+0 o de lyckats.. 

    Har ej gjort nipt med dom andra 2 barnen men ska göra denna gången pga risker mm 
    Det värsta som kan hända måste ju vara att de får boka om dig. Men det kan säkert funka någon dag innan v10, finns säkert lite marginal 😊
  • Flowerpower33
    Anonym (Bebis2024) skrev 2024-02-26 15:18:20 följande:
    Ja jag har alltid hört 10+0 men nu blev jag bokad 9+6 men de sa de skulle gå bra.. dock är jag osäker om de kommer få tillräckligt med DNA. Så tänkte om någon gjort tidigare än 10+0 o de lyckats.. 

    Har ej gjort nipt med dom andra 2 barnen men ska göra denna gången pga risker mm 
    Jag ska göra 10+0. 9+6 är ju bara en dag innan så tror inte att det på en dag bara helt plötsligt ska gå eller inte. Felmarginalen är nog snarare en vecka eller så, kommer nog funka bra 😊👍🏼
  • MHe86

    Ni som ska göra nipt, har ni blivit erbjudna och fått remiss eller går ni privat? Ska göra Kub v 13+2 den 3:e april. Frågade om nipt iom att det kan göras tidigare men det alternativet erbjuds inte i Norrbotten. För Kub måste jag till Västerbotten då inte det heller görs i Norrbotten. Alltså en enkel resa på 4.5 timmar och man får heller ingen reseersättning för detta, är 37 år. Ska jag göra Nipt provat så kostar det runt 6000 av det jag kunnat hitta på privatkliniker och känner att det inte riktigt är pengar man kan avvara då vi måste bygga om lite i sommar.

  • Cececilia
    MHe86 skrev 2024-02-26 22:16:34 följande:

    Ni som ska göra nipt, har ni blivit erbjudna och fått remiss eller går ni privat? Ska göra Kub v 13+2 den 3:e april. Frågade om nipt iom att det kan göras tidigare men det alternativet erbjuds inte i Norrbotten. För Kub måste jag till Västerbotten då inte det heller görs i Norrbotten. Alltså en enkel resa på 4.5 timmar och man får heller ingen reseersättning för detta, är 37 år. Ska jag göra Nipt provat så kostar det runt 6000 av det jag kunnat hitta på privatkliniker och känner att det inte riktigt är pengar man kan avvara då vi måste bygga om lite i sommar.


    Vi kommer göra nipt privat, för att undvika orolig väntan i onödan. Men det är ju en del pengar. 


    Det är galet att ni inte ska kunna ha vård tillgänglig på rimliga avstånd i norr! 

  • Smörblomman24

    Nu hoppas jag in i denna tråd. Kom precis från första VUL där de såg ett litet hjärta picka. Vi är i vecka 7+6 efter en resa genom IVF. Så pirrig men även väldigt rädd för att gå igenom en graviditet med alla orosmoln och allt som händer kroppsligt! 


    Det ska bli så spännande att följa alla er! Hjärta

  • fs456

    Håller på bli knäpp! :) Har gjort 3 UL sedan positivt 25/1. Allt har sett bra ut och följt mönstret. Senaste var fostret 1,4cm. Är nu 8+4 och försöker hantera allt fram till kub 26/3. Ser videos på tiktok och insta där folk lägger ut videos på v5,6,7 ? ?jag är nu gravid i v6? och allt jag tänker är. HUR kan du veta det?? Har alltså sett mitt foster 3ggr och känner mig osäker varje dag att det är kvar. Varje gång jag måste berätta för sjukvården att jag är gravid känns det som jag ljuger. Huuuuur hittar ni lugnet och glädjen i att känna att ni är gravida? Jag är nog för medveten om mina dåliga odds att detta går vägen att jag försöker skydda mig själv på alla sätt. 


    hur står ni ut?

  • fs456
    Cececilia skrev 2024-02-27 11:25:43 följande:

    Vi kommer göra nipt privat, för att undvika orolig väntan i onödan. Men det är ju en del pengar.


    MHe86 skrev 2024-02-26 22:16:34 följande:

    Ni som ska göra nipt, har ni blivit erbjudna och fått remiss eller går ni privat? Ska göra Kub v 13+2 den 3:e april. Frågade om nipt iom att det kan göras tidigare men det alternativet erbjuds inte i Norrbotten. För Kub måste jag till Västerbotten då inte det heller görs i Norrbotten. Alltså en enkel resa på 4.5 timmar och man får heller ingen reseersättning för detta, är 37 år. Ska jag göra Nipt provat så kostar det runt 6000 av det jag kunnat hitta på privatkliniker och känner att det inte riktigt är pengar man kan avvara då vi måste bygga om lite i sommar.



    Bor i Västerbotten. Kör KUB via remiss. Visar det låg risk nöjer vi nog oss med det. Är det hög risk tror jag vi erbjuds vidare utredning tex nipt, fostervatten etc. Annars får man göra nipt privat här, 5700kr. Det blir inte ekonomiskt billigare för er då med privat nipt? Tänkte på resa, ev övernattning, mat och inkomstförlust. 
  • MHe86
    fs456 skrev 2024-02-27 15:58:01 följande:
    MHe86 skrev 2024-02-26 22:16:34 följande:

    Ni som ska göra nipt, har ni blivit erbjudna och fått remiss eller går ni privat? Ska göra Kub v 13+2 den 3:e april. Frågade om nipt iom att det kan göras tidigare men det alternativet erbjuds inte i Norrbotten. För Kub måste jag till Västerbotten då inte det heller görs i Norrbotten. Alltså en enkel resa på 4.5 timmar och man får heller ingen reseersättning för detta, är 37 år. Ska jag göra Nipt provat så kostar det runt 6000 av det jag kunnat hitta på privatkliniker och känner att det inte riktigt är pengar man kan avvara då vi måste bygga om lite i sommar.



    Bor i Västerbotten. Kör KUB via remiss. Visar det låg risk nöjer vi nog oss med det. Är det hög risk tror jag vi erbjuds vidare utredning tex nipt, fostervatten etc. Annars får man göra nipt privat här, 5700kr. Det blir inte ekonomiskt billigare för er då med privat nipt? Tänkte på resa, ev övernattning, mat och inkomstförlust. 
    Just med resan och allt det gör inte så mycket just det datumet då vi ska göra kub. Det är under påsklovet och vi skulle till Nordmaling då. Karln är från Nordmaling och det är 30 min från Umeå. Planerar flytt dit i juli så just nu är vi min hem kommun där han fick ett säsongsjobb under vintern för att vara nära. Han tog tjänstledigt från sitt fasta jobb. Har också just nu bara ett säsongsjobb som tar slut sista mars. Sen blir det plugga innan bebis kommer.

    Men det känns ju inte riktigt bra när kub inte finns att göra i Norrbotten. 
  • Vickevire93

    Smörblomman24: Va också på mitt första ultraljud idag. Är i vecka 8+2. Har själv blivit gravid genom insemination, så va skönt att få se den lilla och få de bekräftat att man faktiskt är gravid 🥰

Svar på tråden Bf Oktober 2024