• ninen och J

    Detta med EC

    Jag är gravid och vi planerar att försöka med blöjfritt. jag håller gärna tyst om det då omgivningen verkar tycka att det är en fruktansvärt lustig ide och dömd att misslyckas. Min man däremot (som kom på iden först) pratar gärna om våra planer

    Är det verkligen så konstigt och omöjligt? Det verkar ju rätt logiskt tycker jag. Vad ska man säga till dom som inte tror det kommer funka? Inte för att det spelar så stor roll kanske vad andra tycker, jag vill väl mest har bekräftelse på att det går.

    Vad säger ni som planerade EC när ni var gravida. Gick det som ni hade tänkt er? Någon som misslyckats?

  • Svar på tråden Detta med EC
  • Tonx

    Sarita; *Pepp pepp* :)
    Ska också EC:a nästa barn från dag 1.
    Nova är EC:ad från 2 månader, men både jag och min pojkvän är överens om att det skulle kännas väldigt dumt att inte köra från början med nästa barn!

  • Italosvedesi

    Vad är "vitsen" med EC? Kanske en dum fråga, men jag kan inte se någon mening med det och det måste det ju finnas annars skulle ni ju inte välja att ECa.

  • kixan

    Jag började ECa eftersom jag kände att jag inte ville ha på mitt samvete att ignorera mitt barns signaler när jag fick reda på att bebisar också kunde kommunicera om att dom behöver gå på toa.
    Nu ECar vi eftersom det funkar och vi trivs med det och det känns främmande för mig att ta på min tjej en blöja när jag vet att vi klarar oss minst lika bra utan.

  • ninen och J

    Hmm - ni som EC:ar, hur bemöter ni alla idiotiska åsikter och frågor som folk har? Kommer inte ihåg om det var i denna tråden eller någon annan som någon skrev "stackars barn" tex, appropå EC.
    Måste man bemöta sånt i "verkligheten" eller är det bara på FL? Bara undrar...

  • SkogsKajsa

    docC: I verkligeheten har jag aldrig fått nån kommentar som antyder att det skulle vara synd om mitt barn som slipper blöja. Men ibland har det verkligen känts som att folk har tyckt det ändå. Det känns jobbigt eftersom man inte kan försvara sig då, men jag försöker ändå vara tydlig med vad EC är och varför vi tycker det är bra.

    På nätet gäller det ju att förklara mer om EC och kanske ifrågasätta varför personen tycker att det skulle vara synd om ett barn som slipper blöja.

    Jag har väldigt svårt att förstå den kommentaren alls. Att folk däremot tror att det inte funkar eller att det är skitjobbigt det kan man ju förstå kanske, det är ju bara okunnskap...men hur får man till det när man tror att det är synd om barnet?

  • solobad

    docC kul att se att du har startat denna tråd. Vi har ju liksom träffats förut ;) och jag har faktiskt funderat på detta med EC även om jag inte har provat på det...men funderar på om man skulle börja lite smått när man är hemma.
    HAde tänkt skriva i din gästbok men den var inte tillgänglig... Kommer vi att ses på M&S här framöver ;) ?

  • kixan

    I verkligheten har jag sluppit höra åsikter som att det är synd om min unge, men en del är ju nyfikna och undrar hur det funkar och om det inte är jobbigt och då försöker jag berätta hur det är.

  • ninen och J

    hej solobad!
    nångång framöver kommer vi nog att ses, vet inte riktigt när jag ska tillbaks bara - om ca ett halvår kanske?

    Vad skönt att man verkar slippa den typen av kommentarer i verkligheten i alla fall

  • Linastrumpan

    Jag håller med de andra. Det är faktiskt BARA här som jag har mött dessa kommentarer. Kanske har folk åsikter irl som de inte "vågar" argumentera för, inte vet jag vad de tänker när jag berättar att min dotter gör sina behov på potta och inte i blöjan. Har i alla fall inte mött några negativa åsikter utan mest nyfikenhet och några som beundrat att jag "orkat". Jag tycker inte att det är jobbigare att sätta dottern på pottan än att byta blöja.

Svar på tråden Detta med EC