• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Apif la deuxième

    Gislöv, nej jag har inget emot gravida, och det är löjligt att påstå det. Det handlar för tusan bara om att stiga eller inte stiga upp på bussen. Varför skulle jag hata gravida? De är ingen särskild folkgrupp, jag kommer själv antagligen vara gravid nångång, några släktingar och vänner till mig är gravida just nu, min mamma har varit det, osv. Graviditeten är inte nåt som gör att jag tycker illa om person, det vore ju helt löjligt.

    MEN, om man vill ha min plats får man faktiskt fråga.

  • Apif la deuxième

    Jessyelina, jag är van vid att folk på FL älskar att hata mig
    Det är måpnga här som känner mig från tidigare som VILL tro att jag är en hemsk egoist. Även om de kanske förnekar det

  • Haga

    Jag hade högt blodtryck under de 3 sista månaderna av min graviditet. Det medförde att jag behövde vara så "orörlig" som möjligt för att hålla blodtrycket nere. Jag har haft förmånen att möta människor som erbjudit sig att resa sig upp på bussen för att jag ska kunna få sitta ned. Jag har alltså inte behövt fråga. Jag har blivit lärd att göra detsamma.

    Likadant gör jag för gamla (även om de ser friska och nytra ut), männsikor som jag tycker ser trötta eller på annat sätt slitna ut (jag inkluderar människor som luktar alkohol etc). Om vi av välvilja för andra kan erbjuda vår ghälp på ngt sätt utan att andra ska behöva be oss så tror jag att världen skulle vara en attans mycket bättre plats. En utopisk tanke javisst, men tänk om...

  • Jessyelina

    Ts jätte OT men jag känner igen symptomen. Om man skrivit något som inte "passar" allas tänkande får man genast invasion av "Gäst"er på sin sida... eller folk me nick utan presentation som uttalar sig en massa och inte står för vem dom är...

  • Apif la deuxième

    Jessy, ja det är ingen ovanlighet på denna sida.. Tyvärr.

  • AHöst

    Men tycker inte du sjalv att det hade varit battre om nagon som kunde ge upp sin plats gjorde det istallet for att personen ifraga behover fraga och da kanske fragar dig som inte kan ge upp sin plats? For att sedan behova ga vidare och fraga en massa manniskor tills man hittar nagon utan krampor.

    Da hade ju bade personen som behover fraga, och du som maste saga nej besparats den kanslan och en potenitellt lang procedur.

    Det ar jusom att spela "go fish"!!

  • Jessyelina

    Haga: vilken tur att det finns människor som tänker på andra utan att tänka på sig själv i första hand. Det är fint!

  • Depsin1

    Du beter dig som en dålig människa som dömer människor efter deras utseenden. Om det är det du gör (jag hoppas att du inte gör det).

    Ställ upp på andra så ställer andra upp på dig!

    Har du ont i knät behöver du inte resa dig upp, men mår du bra så tycker jag att du ska ställa upp på våra medmänniskor som behöver vila en stund.

    Oavsett färg, ålder, kön, handikapp, gravida, sexualitet eller något annat!

  • Tant Green

    Om alla som KAN stå på bussen/tåget reste sig upp för de som verkar behöva platsen bättre så skulle det räcka. Då kan de som har ont i knäna få sitta kvar. Precis som att om alla som KAN lämna blod skulle göra det, så skulle det också räcka gott för Sveriges behov. ALLA måste inte göra allt.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?