• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Apif la deuxième

    Depsin... VA? Jag dömer folk efter deras utseende? Ursäkta men var har du fått det ifrån? Nu fattar jag nämligen ingenting.

  • Jessyelina

    Ahöst:

    om vi tar mig och min kollegas sambo igen som exempel
    Hon har inte mått illa, hon jobbar helt som vanligt och har inge komplikationer ALLS, hon fungerar som vanligt men har gravidmage, thats it.
    jag har diverse krämpor och har mått illa som sa*an och nu ska jag på undersökning på tisdag för att dom ska se varför jga har smärtor under "kulan" och om de går att ha mig kvar på jobbet.
    vi är båda nästan lika långt gångna.

    SER du skillnad vem av oss som behöver sitta mera än den andra?

    hon har som sagt inga bekymmer o stå upp alls, hons kulle nog bli förnärmad men jag skulle behöva sitta för att inte få kramper om bussen svänger.

    Visst är det en hederssak att resa sig upp , har jag aldrig ifrågasatt. Och förresten har någon verkligen blivit NEKAD sittplats om den frågat och sagt att den har problem?

  • Depsin1

    Du dömer ju efter utseendet om du inte reser dig upp för gravida men däremot för gamlingar.
    Men som jag sa, hoppas jag att det inte är så.
    Då har jag missuppfattat dig och ber om ursäkt.

  • Apif la deuxième

    Jag tror det är mycket ovanligt att man får ett nej till svar om man frågar.. Man behöver ju inte fråga damen på 90år kanske, men det tror jag nog alla fattar.

  • Apif la deuxième

    Depsin det har väl inte direkt med utseende att göra eller? Visst man ser på en människas utseende att denne är gammal, men det är inte så att jag låter snygga människor sitta och fula människor stå? För så får du det att låta...

  • Salt Groda

    Ibland kan det dock bli lite fel om man ställer sig upp för en "gamling":

    Min faster blev jätteledsen när någon ställde sig upp för henne. Hon var väl 50 år då eller så, och blev förtvivlad "ser jag så gammal ut?" Stackarn!

    När det gäller gravida så ser man väl om de ser ytterst obekväma ut, och då bör man resa sig tycker jag. Men om de på lätta fötter trippar in i bussen skulle jag nog inte tänka på det. Kanske man tänker mer på det om man själv varit gravid och tyckte det var jobbigt.

    Men vissa säger ju att de så gärna står (gäller både gamla o gravid), och ibland blir det så löjligt när man rest sig och det blir en tom plats som alla vägrar sitta på, hihi

  • Apif la deuxième

    Salt katt, jo den risken finns ju att nån blir sårad.. Hur man än gör kan det bli fel

  • rebeckaa

    det kan vara svårt och jobbigt också att stå även om man har "mage", jag har t e x ont i rygg och ben, ibland blir jag så yr och då kan det vara skönt att få sitta. Men skulle det sitta en som har ont och har verkligen svårt att stå t e x stukat eller brötit benet, då skulle jag ju inte begära att personen skulle ställa sig upp. men jag säger inte till ngn att de ska ställa sig upp för mig nu iheller, men skulle någon göra det så skulle jag vara tacksam och tycka att det var snällt att personen tänkte på mig. Visst man är inte sjuk när man är gravid, men det finns många som har ont och det finns faktiskt de som är sjuka också.

  • Haga

    Jessyelina, AHöst - Ja visst är det! Men, vi är ju alla människor och då är det lätt att göra "fel" eller tänka egoistiskt. Jag vet för det gör jag själv. Men, bara man/vi försöker så gott man kan/orkar så blir det kanske lite bättre iaf!

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?