• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Junija

    TS:

    Hur kan du _veta_ att de är sura?? Har du frågat dem allihop? Eller tror du bara?

    Hur tror du att du själv skulle se ut om du hade ont i höfter och rygg så att tårarna var nära, svårigheter att andas, halsbränna som nästan får dig att kräkas, yrsel, sammandragningar etc. Seriöst - hur tror du att du skulle se ut? Glad och nöjd eller trött och grinig?

    Du skriver att du irriterar dig på ungar som sitter i handikappstolarna - hur kan du veta att de inte har något handikapp som inte syns på en gång? Har du frågat eller förutsätter du att du är den enda med rent mjöl i påsen när det kommer till om man har rätt att sitta på handikapplatser?
    Varför ska du irritera dig på barnen medan andra inte får irritera sig på dig om du ser fullt frisk ut?

    Kan säga att jag ser sällan glad ut om jag har smärtor - men du gör tydligen det? Hur ont har du då egentligen?

  • idiblon

    Vissa verkar ju tro att gravida inte kan vara sura och arga. Vad är det för en knepig glorifiering av gravida? Det är väl bara att titta runt på detta forum för att se att det där låter bisarrt.

  • Apif la deuxième

    Junija, om barnen hoppar i sittplatserna där och glatt springer av och på bussen så har de ju knappast fysiska besvär som gör att de måste sitta på handikappplatserna, eller? Jag menar kan man springa så som de gör, och med våld tränga sig framför alla andra som står i kön, så har man kanske inga fysiska problem.

    De flesta skolbarn slutar ungefär 13-14-tiden där jag bor, och har varit med om det många gånger.

  • Apif la deuxième

    Junija, sitter jag ner så behöver jag oftast inte belasta knät eller hur? SMärtan kommer såfort jag står eller går, istället.

  • Apif la deuxième

    Och så kan jag säga att jag aldrig suttit på en handikappplats.
    Förutom en gång då min skolklass hade hyrt in en vanlig buss för att ta oss till simhallen, och de enda passagerarna på bussen var 20st fullt friska barn, och inga andra passagerare togs på bussen.

    Nu ska jag ut i vårsolen.

  • Man80

    StrawberryGirl: vad är en riktig man?

    smultronbubbla; jag är gravallvarlig när det gäller att ge upp en sittplats.

    Som sagt, förstår inte alls varför jag ska resa på mig om det kommer på en kvinna på bussen. Men, blickarna från mina medpassagerare säger det.. Glöm att det är en skadad person, pensionär eller liknande. Jag pratar om en 25-årig tjej som ser fullt frisk ut (kanske till och med har en träningsväska på ryggen!)

  • Pyff

    TS: Flytta från storstan till en mindre ort så har du råd att skaffa dig en bil så slipper du "problemet"!!! Du slipper ju träffa andra människor du uppenbarligen stör dig på överhuvudtaget om du flyttar ut i en stuga i skogen..........

  • Pyff

    Man80: Jag förstår heller inte varför du som man skulle ge din plats till en frisk kvinna???? (Om hon ej är gravid förstås.....)

  • Mandi74

    För att vara snäll helt enkelt, det är inte alltid lätt med en tung mage att bära på. Den dag du själv blir gravid, kanske du själv förstår varför.

    Tänk dig att både ha ont i knät och vänta barn..

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?