• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Junija

    TS:

    Jag tror att du har svar på precis alla argument och du tänker inte ge dig en tum. Synd att du har så hård attityd för jag tror att det gör att du kanske ofta misstänker och anser folk vara saker de inte är.

    Men en ödmjukare attityd skulle du nog irritera dig mindre på saker. För nog irriterar du dig onödigt mycket... Det har nog inte undgått någon här

    Att irritera sig, vara så lättretlig och ofta tycka illa om saker brukar i längden göra en människa bitter, det är ingen trevlig framtidsutsikt för någon tror jag. Så tänk nästa gång du klagar på nåt; är detta verkligen något att hetsa upp sig över, att ge luft åt? Eller kan jag ha överseende med att alla inte är som jag? Finns det inget jag kan glädja mig åt istället så att jag glömmer denna incident?

  • smultronbubbla

    Man80

    Inte till en frisk kvinna, men det är väl ingen som begärt heller?
    Jag menade en gravid kvínna. Trodde att du benämnde dem som friska, eftersom graviditet inte är en sjukdom. man kan ju ha ont för det.
    Fast jag missförstod dig säkert.

  • wronca

    Vilken fråga..Häpnar!

    Ont i knät är inte mkt genemot hur en graviditet kan kännas. Jag tex har varit sjukskriven sen i november, går med kryckor o på kvällarna lyder inte benen över huvudtaget. Dessutom bära på en mage vilket leder till att man blir extremt trött, andfådd m.m. Det är sådana som du som kan göra mig helt galen. För mig är det en självklarhet att lämna plats till de som behöver denna sittstund bättre än mig. Har i vanliga fall ryggproblem, men självklart flyttar jag mig GÄRNA för dem som behöver detta.

    Hoppas att du inser detta ngn dag. Säkert inser du det om du ngn gång blir gravid!

  • Mandi74

    Man80: Det kanske är något som lever kvar från gamla tider, när männen var gentlemen.

    Men vill vi ha jämlikhet, så får vi även räkna med att stå på bussen. Eller??

  • Heli77

    Man80; 
    Jisses...jag måste ha missat väldigt mycket när jag åker kommunalt.
    Jag har då ALDRIG varit medveten om att folk slänger blickar på alla män så fort jag eller någon annan (frisk) kvinna kliver på.

    Om det är som du säger så bör alla män få blickar konstant, med tanke på att drygt 50% av befolkningen består utav kvinnor och därav utgör en ganska stor del i det kommunala nätet.

    Slänger de bara blickar på dig eller varenda man som finns på plats?
    Och VILKA är det som slänger dessa blickar?
    Män eller kvinnor?

    Jag är väldigt nyfiken på detta fenomen som du upplever.

    Och en fråga till;
    På vilket sätt jämställer du det du skriver med TS trådfråga?
    Förstår inte sambandet riktigt, men upplys mig gärna.

  • Heli77

    Junija;
    Du skriver så moget och insiktsfullt.
    Det märks att du är en medkännande människa.
    Jag håller med dig i det du skriver.

  • Gisse the one and only

    fipa

    Jag har ju annat att göra än att sitta och läsa alla dina inlägg i denna debatt där du framstår som ovänlig mot gravida.

    Nej din inställning är du ensam om, du framsåtr som mer negativ än andra.

    Jag angriper inte dig i denna tråd, inte heller i andra trådar. Kanske känner du dig svarslös när jag pratar med dig, men det kan inte jag rå för. Du har svårt för mina frågeställningar och blir istället arg och sur på mig, det är ok, jag är gammal nog att ta det

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?