• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • JessicaB

    Mica: nej DU har inte upplevt detta, men det är folk som har. Det gör väl det hela inte mindre riktigt?
    ALLA stirrar inte mordiskt, ALLA gravida är inte onda och elaka, ALLA ungar sitter itne på handikappplatser. Varför lägger du orden i mun hela tiden? Ingen har faktiskt påstått nåt av detta.

  • Cassanna

    JessicaB: Andra kanske lägger ord i mun på dig eftersom du gör så tillbaka...Har du tänkt på detta? Om du läste mitt inlägg så noggrant som du säger så hade du förstått att jag skrev utifrån MIG SJÄLV! Inte dej...
    Jag poängterade mycket väl att JAG PERSONLIGEN osv osv....Därav så förstår jag verkligen INTE din fråga!!!!

  • mica

    Jag är inte elak och hoppar inte på....Jag vädrar bara min åsikt som alla andra. Jag baserar allt på vad TS skrivit här i tråden.

  • Apif la deuxième

    Ja jag förstår verkligen inte varför du, Mica, påstår att jag har sagt att ALLA gravida är si eller så, eller ALLA barn är si eller så..? För det har jag aldrig gjort.

    Varför dessa hånfulla kommentarer om MIN smärta?

    "Om jag kände som du skulle jag nog ansöka om färdtjänst....med tanke på det onda knät också som verkar vara en skada som ofta gör sig påmind så att man gråter."

    Jag sa inte att jag alltid gråter, men ibland har jag så ont så att tårarna väller fram fast jag inte vill det. Och eftersom många här påstår att graviditetskrämpor är värre, varför uppmanar du inte dem att ansöka om färdtjänst?

    Jag har aldrig sagt att jag har nåt emot gravida, jag har nåt emot de som stirrar argt på mig.
    Jag gillar inte heller de gamla människor som är sura och elaka mot alla, men det betyder inte att jag ogillar gamla människor i allmänhet.

  • Lina1979

    Eftersom jag själv är gravid i 7:e månaden och har grym foglossning så skulle jag bli väldigt tacksam om jag blev erbjuden någons plats på bussen om alla platser var fulla.

    Nu åker jag dock aldrig buss, utan kör själv.
    Har man betalat busskort så har man ju självklart samma rätt som alla andra att sitta, men det är ju faktiskt först till kvarn som gäller.

    Skulle jag åka buss och det kom en äldre människa så måste jag nog tyvärr säga att jag skulle sitta kvar, utan dåligt samvete.
    Förhoppningsvis skulle någon annan barmhärtig själ erbjuda sin plats istället.

    Däremot när jag åkte buss och inte var gravid, erbjöd jag alltid min plats till den som såg ut att behöva den bättre, oavsätt ålder; En haltande 14 åring, en höggravid 30 åring, en tant med rullator osv.

  • sonica

    finner det konsigt att nästan alla här reser sig upp både för gamla och gravida, men i real life så händer det typ aldrig.(jag åker buss dagligen)Men det är sällan för att inte säga aldrig som folk reser sig överhuvudtaget?!!

  • mica

    Det är inte hånfullt om din smärta, men du accepterar inte en gravids smärta för att den är självvald. Det har du skrivit när du starade denna tråd! Men som jag skrev igår, ditt knä då? Hur ska någon veta om det skulle ha varit självförvållat? Är det så man ska tänka????

    Jaha, han sitter i rullstol men han kanske var packad när han skadades så han får klara sig själv över tröskeln...

    Inskränkt j*****a tänkande. Lika mkt som vi vet om ditt onda knä, lika lite vet du om någon annans krämpor.

    Och du verkar ha otroligt många upplevelser inom dessa områden så jag tycker det verkar orimligt.

    Du beskriver allt som att det är fruktansvärt att åka buss. Som att det får dig att må dåligt. Och om jag skulle tro att alla stirrade på mig för att jag satt på en plats i bussen skulle jag nog börja fundera på varför det var så, eller om det verkligen var så.

  • NiXxI
    JessicaB skrev 2006-04-22 14:37:40 följande:
    NiXxi: Vilket beteende? Att vi har ont och behöver sitta ner? TYcker att du som varit gravid, vilket jag antar eftersom det låter så, borde veta hur det är att ha riktigt ont?
    Ehm, du missade nog att vi står på samma sida OCH att jag är gravid OCH att jag har foglossning OCH att jag tycker att man kan visa gott omdömme även mot gravida
    Läs igen....
  • NiXxI

    Äsch...haha...vad håller jag på med då?? har ju sagt min åsikt och mina kommentarer...låter andra få belysa denna intressanta tråd vidare. Ha en underbar vårdag alla...

  • Apif la deuxième

    Jag har inte sagt att ALLA stirrar. Men det har hänt mig, och många andra, att man haft någon som stirrar argt på en därför att man sitter. DU var inte där så du kan inte förneka det. Och så skrev jag också längre bak i tråden att jag undviker att åka buss under rusningstid så jag slipper sådana situationer, men det har hänt mer än en gång. Jag har aldrig sagt att det ALLTID är så, men nu handlar inte diskussionen om när allt är frid och fröjd, utan den handlar om just detta problem.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?