• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Heli77

    Ännu ett exempel på att du ändrar dig efter vägen...

    Apif la deuxième skrev 2006-04-22 17:00:12 följande:


    Lizza om man frågar så är det ju en helt annan sak än att bara stå och sura.. Mica, jag har aldrig någonsin antytt att alla är si eller så.
    Så om man är gravid och frågar dig snällt så är det alltså helt plötsligt helt okej nu för dig att ge upp din sittplats?
    Du skiljer alltså nu på gravida och gravida? Hade inte alla gravida valt sin situation själva, sa du, och därmed bör finna sig i att få stå?
    Hade inte du så ont i knät (plus att det inte är självvalt) att du behövde den sittplatsen mer än alla gravida?
    Ditt egna argument var ju att du inte ska behöva ge upp sittplatsen för NÅGON gravid då det var ett självvalt tillstånd och att du behöver få sitta för ditt knäs skull.
    Jag förstår att du behöver få sitta pga knät - inget snack om saken och jag ifrågasätter inte det.

    Jag förstår inte dina svängningar i argumenten bara.
  • elmah

    Men tänk om JAG INTE VILL flytta på mig?
    Jag har rätt att sitta på mitt plats

    men om folk ska stirra på mig varför jag sitter kvar, så kan de lika gärna lyfta sin feta röv istället på att flytta på mig.
    Sen kan andra inte bestämma vad jag ska göra.

  • Apif la deuxième

    Heli du har tydligen inte läst hela tråden. Jag säger inte emot mig själv. >Jag tycker inte man måste stiga upp för någon bara för att denne är gravid. Jag tycker dock inte om att folk står och blänger på mig därför att jag inte stiger upp. De har ingen aning om varför jag sitter, jag tycker inte jag ska behöva förklara mig självmant.

    Men om någon frågar mig vänligt om hon får sitta så skulle jag troligen stiga upp. Bl.a för att jag tror de flesta inte skulle fråga om de inte hade ont, och för att jag själv inte vill att folk ska se mig som en invalid, så jag skulle inte komma och säga "nej jag tänker sitta själv för jag har ont". Det kanske är löjligt av mig att inte vilja säga att jag har skadat knä men det får jag väl skylla mig själv för. Det drabbar ju liksom ingen annan än mig själv om jag stiger upp trots att jag har ont.

    Var är det jag säger emot mig själv egentligen?

    För jag är inte den som vänder kappan efter vinden, eller hur man nu säger det uttrycket. Jag står för allt jag skrivit i tråden.
    Man blir bara så fruktansvärt trött av att folk blänger argt på en bara för att man sitter. De behöver ju bara fråga.

  • Katten Ceasar

    Men om det är så många som blänger på dig så låt bli att ta åt dig av det då. Bara skakar av dig det. Tänk om man skulle ta allting personligt av vad folk gör, ja då skulle man ju bli helt knaäpp. Och vad är det som säger att hon blänger då?! Hon kanske ha foglossning, ont i ryggen, sammandragningar eller precis vad som helst och få ett konstigt minspel i ansiktet.

    Nä jag tycker att du ska ändra inställning mot vad dte gäller gravida för det här är ju riktigt löjligt.

  • Heli77

    Elmah;
    Vill du inte flytta på dig så är det bara att inte göra det.
    Som jag sagt tidigare - lär er istället då att inte ta åt er av folks blickar. När ni blir så irriterade så visar det ju bara på att ni någonstans inom er känner er träffade.
    Varför ta åt sig om man inte känner några kval?

    Men man får då räkna med att om man inte har medkännande med andra så ska man heller inte bli upprörd om medkänsla heller inte visas dig när du är i den sitsen.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad - ett bra motto att leva efter.

  • Apif la deuxième

    Jag har ingen särskilt inställning mot gravida i allmänhet, men just i denna tråd diskuterar jag bl.a om att jag inte VILL få arga blickar av gravida kvinnor bara för att jag sitter. Och visst, det är lätt att säga att m,an inte ska bry sig, men jag tycker det är kränkande att folk ska sucka och stirra hatiskt på en när man inte gör nåt fel!

    Och Katten, du sitter här gång på gång och säger att allt detta jag skriver är så löjligt, osv. Och tidigare skrev du att du lämnar tråden. Varför fortsätter du skriva om det är så löjligt och otroligt dumt och allt vad det var du skrev...

  • Apif la deuxième

    Heli, om arga blickar är riktade mot MIG så är det väl klart jag känner mig träffad? Men jag känner mig inte skyldig. För jag har inte gjort nåt fel. Jag tycker det är orättvist, och sårande, att folk ska stå där och stirra på mig som om jag var värsta avskummet bara för att jag sitter.

  • Katten Ceasar

    Ja det ska ju inte du bryr dig om varför jag fortsätter att läsa och skriva... sen tycker jag inte om att du bara attackerar mig när det finns så MÅNGA fler som skriver exakt samma sak som jag.

    Det är bra att du står för vad du tycker men du ska vet att det gör jag oxå!!!

  • Danbala

    mojmojmoj:
    > Låt bli att ta åt er skuldkänslor för att ni inte reser er upp om
    > ni själva har ont...

    Ja, det vore enkelt om man bara kunde "låta bli", men eftersom vi nu är så sociala varelser som vi är bruakr ajg i alla fall sitta och "vara rädd för" eller "misstänka" att folk runt omkring tolkar mig som en skit för att jag sitter kvar, till synes bara för att jag är lat...

    Jag propagerar för intsällningen att alla som vill något kan fråga om det istället för att alla ska sitta och behöva agera tankeläsare. Jag kanske är lite radikal...

  • Apif la deuxième

    Katten, haha, attackerar JAG dig? Det är du som varit här inne flera gånger och kallat mig både det ena och det andra, medan nästan alla andra hållit god ton trots att de är "emot" mig. Jag har försvarat mig själv, men om du ser det som att jag "attackerar" dig så får du väl anmäla mig isåfall för då har jag begått regelbrott och det ska inte ske. Men jag ska ignorera dina inlägg fr.o.m nu så slipper du känna dig "attackerad" av mig, för jag orkar inte tramsa om samma sak om och om igen med dig

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?