• Anonym (Ägg)

    Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?

    Tänkte göra maräng o då ska man ha äggvita, när äggen är råa finns det ju bara äggula eller sånt där genomskinligt så alltså måste man tillaga ägget först? Ska man koka eller steka? Ska man bara tillaga det genomskinliga som sen blir äggvita eller ska man tillaga gulan också? Hur får man ut gulan innan man kokar ett ägg? Irriterande att inte kokboken kan vara lite mer detaljerade i sina förklaringar!

  • Svar på tråden Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?
  • Cecilia 913

    Så dumt är det kanske inte ändå...

    Förr lagade man inte maränger med rå äggvita, som man gör i dag, utan maränger "sjöds", alltså kokades. Jag har ett gammalt recept i en kokbok på sjudna maränger. I många andra länder äter man inte råa ägg, delvis på grund av salmonellarisken, då kokar man också marängsmet.

    Men idag i Sverige är det väl ingen som kokar äggvitan till maränger, utom TS.  

  • Thotis90
    Anonym (Ägg) skrev 2013-06-14 18:21:05 följande:

    Joho du, när jag äter massa godis (godis innehåller socker) så blir jag tjock, tjock = fet, fet = fett, fett = socker
    Du är medveten om att kroppen först och främst tillgodogör sig kolhydraterna i kosten? Kolhydrater omvandlas till socker i kroppen och det är det du går upp i vikt av. Det är med andra ord inte fett du trycker i dig när du äter godis. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Rose)
    LillGris skrev 2013-06-14 17:54:27 följande:


    Alltså du skulle bli förvånad. Jag har en vän som på riktigt micrade ett ägg. "Det borde ju gå snabbare!" ...och honvar vid tillfället 27 år gammal.
    Exakt detta gjorde min väninna också. Vi kanske har samma vän? ;) 

    Vid ett annat tillfälle bjöd hon på bryggkaffe som hon kokat upp som kokkaffe. Visserligen är hon ingen kaffedrickare själv, så man får nog ha lite förståelse för att det gick så fel.  
  • stickkontakt
    Cecilia 913 skrev 2013-06-14 19:43:57 följande:
    Så dumt är det kanske inte ändå...

    Förr lagade man inte maränger med rå äggvita, som man gör i dag, utan maränger "sjöds", alltså kokades. Jag har ett gammalt recept i en kokbok på sjudna maränger. I många andra länder äter man inte råa ägg, delvis på grund av salmonellarisken, då kokar man också marängsmet.

    Men idag i Sverige är det väl ingen som kokar äggvitan till maränger, utom TS.  
    Men då separerar man gulan och vitan när de är råa, blandar i socker och SEN vispar över vattenbad. Det kallas för fransk maräng om jag inte minns fel, och de blir sega inuti istället för spröda. Marängerna ska ju ändå gräddas i ugnen, så någon salmonellarisk borde det inte vara utan det handlar om konsistensen.

    Men TS vill ju koka/steka äggen eftersom det enligt henne inte finns någon äggvita i råa ägg, för då finns endast äggslem. Försöker man vispa kokt äggvita och socker vet jag inte vad som händer men det blir inte maräng i alla fall.
Svar på tråden Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?