• Anonym (Desto svagare desto mer vänster)

    Varför är fler lågbildade VÄNSTER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Vänstern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer höger eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade VÄNSTER?
  • Thereisthat
    klyban skrev 2019-08-27 19:32:34 följande:

    OM man påstår allmänbildning, och sen ger sig in i den utan ens säga nått.

    Då börjar man undra, så varför var du där?


    Haha erkänn bara att du gjorde fel! Att fela är mänskligt!
  • klyban
    Thereisthat skrev 2019-08-27 19:43:19 följande:
    Haha erkänn bara att du gjorde fel! Att fela är mänskligt!
    Hur kan jag ha gjort fel, det är ju inte ens mitt påstående.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • KlantSmurfen
    KlantSmurfen skrev 2019-08-27 19:30:22 följande: #109
    Man kan vara högutbildad professor i genus"vetenskap" och är det något man låtsas tro på har man utbildat ner sig och blivit lågutbildad pseudointellektuell.

  • Anonym (Desto svagare desto mer vänster)
    KlantSmurfen skrev 2019-08-27 19:30:22 följande:

    Man kan vara högutbildad professor i genus"vetenskap" och är det något man låtsas tro på har man utbildat ner sig och blivit lågutbildad pseudointellektuell.


  • Thereisthat
    klyban skrev 2019-08-27 19:48:40 följande:

    Hur kan jag ha gjort fel, det är ju inte ens mitt påstående.


    Du har blandat ihop mig med en annan. För jag har mig veterligen inte påstått något om vad som är allmänbildning eller inte.
  • KlantSmurfen
    KlantSmurfen skrev 2019-08-27 20:15:06 följande: #113
    Han, hon eller hen? Genusrecension av barnens favoriter | forskning.se

    Hur kommer det sig att barbiedockor inte kan stå? Och varför är leksaksbilar så tydligt förknippade med pojkar? Svaret beror på normer och samhällets uppfattning om vad som är acceptabelt för pojkar och flickor att leka med, vilket i förlängningen speglar förväntningarna på könen i framtiden. Det anser Anna Isaksson, universitetslektor i sociologi vid högskolan i Halmstad, som har fått i uppgift av forskning.se att genusrecensera några av barnens favoritkaraktärer och leksaker.
    [...]
    Blixten McQueen och Sally Carrera (Bilar)
    - Leksaksbilar har överlag blivit en pojkleksak eftersom de förknippas med män och vad män ska vara intresserade av. Männens aktiviteter är ofta kopplade till den offentliga sfären medan kvinnor kopplas till den privata, det vill säga hemmet. Detta har följt med i leken och därför får tjejer oftare leksaker som är kopplade till den privata sfären, till exempel hushållsredskap eller dockor. Det är inte heller ovanligt att det är fler mans- eller pojkfigurer och bara en tjej vilket även är fallet i Bilar. Den tjej som förekommer är dessutom hårt könskodad för att visa att hon är just en tjej.

    www.forskning.se/2016/03/08/han-hon-eller-hen-genusrecension-av-barnens-favoriter/

    Anna Isaksson: Genus och mångfald
    Anna Isaksson forskar om hur normkritisk design kan användas som ett verktyg för att förändra organisationer utifrån genus- och mångfaldsperspektiv. Hon är även programchef för jämställdhetsintegrering vid Högskolan i Halmstad och arbetar bland annat med operationaliseringen av lärosätets JiHU-plan (jämställdhetsintegrering av högskolor och universitet)
    expertsvar.se/pressmeddelanden/sommarens-nyhetstips-fran-hogskolan-i-halmstad-3/
    I dismissed the idea that boys like cars as clichéd-and then I had a son

    About five years ago, I asked my sister what my nephew might like as a present for his second birthday. "Anything with wheels on it," she said with resignation. "He?s obsessed with cars and trucks." I had seen (and, let's be honest, pitied) stroller-pushing mothers standing at the edge of construction sites, their young sons excitedly tossing up their dimpled hands at the sight of a bulldozer, summoning the awe of an Egyptologist first beholding the Pyramids of Giza. But I dismissed this boys-like-cars trope as outdated, unfeminist cliché. If boys love trucks, I assumed, it's a learned behaviour, a general-and worse, a generalizing-social construct and bias. I concluded smugly (and, in retrospect, naively): if boys love trucks, it's because they are taught or encouraged to love them.

    So I rejected my sister's gift suggestion and bought my nephew a lovely tiny toy mouse from a Danish company-the mouse, petite and refined, came in a box (serving as his tiny bed) and slept on a pillow the size of a cotton ball. My nephew, I later heard, did love the mouse. But the love affair was (as they often are) brief. This one lasted about 45 seconds, at which point he tossed the mouse aside to play with his toy fire truck. Still, I persisted, with the superiority of the childless: surely my own offspring, regardless of sex, would favour a lovely Scandinavian toy over a Tonka.

    And then I had a son.
    www.todaysparent.com/family/parenting/i-thought-it-was-a-cliche-that-boys-like-cars-and-then-i-had-my-son/
    Resten av artikeln är lite rolig...
    It is said that there is a technical term for people who believe that little boys and little girls are born indistinguishable and are molded into their natures by parental socialization. The term is "childless."

    Det verkar som att Anna utbildat ner sig och blivit mindre genus bildad än en genomsnittlig förälder Skrattande
  • Anonym (Desto svagare desto mer vänster)
    KlantSmurfen skrev 2019-08-27 21:50:39 följande:

    Resten av artikeln är lite rolig...

    It is said that there is a technical term for people who believe that little boys and little girls are born indistinguishable and are molded into their natures by parental socialization. The term is "childless."

    Det verkar som att Anna utbildat ner sig och blivit mindre genus bildad än en genomsnittlig förälder


    Hahaha
  • klyban
    Thereisthat skrev 2019-08-27 21:50:08 följande:
    Du har blandat ihop mig med en annan. För jag har mig veterligen inte påstått något om vad som är allmänbildning eller inte.
    Du sa jag hade gjort fel med allmänbildningen, men hur kan jag gjort fel där, den gick ju inte ens påvisa.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Desto svagare desto mer vänster)
    klyban skrev 2019-08-28 12:51:33 följande:

    Du sa jag hade gjort fel med allmänbildningen, men hur kan jag gjort fel där, den gick ju inte ens påvisa.


    Men ge dig. SLÄPP DET!
  • klyban
    Anonym (Desto svagare desto mer vänster) skrev 2019-08-28 12:52:28 följande:
    Men ge dig. SLÄPP DET!
    Inte om någon säger nått som är felaktigt.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Varför är fler lågbildade VÄNSTER?