• Anonym (Desto svagare desto mer vänster)

    Varför är fler lågbildade VÄNSTER?

    Vad tror ni det beror på egentligen? Man ser dessa tendenser över hela västvärlden men jag kan inte riktigt förstå det. Vänstern symboliserar ju i grunden mindre empati  för svaga grupper och föraktar ju i mångt och mycket just denna grupp? Borde inte sämre ställning i samhället automatiskt göra en människa mer höger eftersom de politiken mer värnar om allas lika värde har ett humanare perspektiv för arbetare?

    Tänker också att desto bättre man får det som människa, alltså mer ekonomiska fördelar, mer trygg osv så borde man ju vara mer benägen att vilja hjälpa andra. Men istället är det fattigare människor som ger mer till tiggare tex?

  • Svar på tråden Varför är fler lågbildade VÄNSTER?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-08-26 15:40:22 följande:
    Det verkar som att det har förändrats

    Globalization's Great Triumph: The Death of Extreme PovertyGlobal Extreme Poverty - Our World in Data
    ourworldindata.org/extreme-poverty
    Det ser intressant ut, hinner dock inte läsa i detalj nu. Som sagt, det är ju mycket komplicerat. Dessutom tycker jag inte att dem senaste årtionden visar lika tydliga exempel på kommunism versus kapitalism. Det var tydligare för 60 - 80 år sedan. Därför tänker jag mer på den tiden.
  • Thereisthat
    AndreaBD skrev 2019-08-26 16:58:48 följande:

    Det ser intressant ut, hinner dock inte läsa i detalj nu. Som sagt, det är ju mycket komplicerat. Dessutom tycker jag inte att dem senaste årtionden visar lika tydliga exempel på kommunism versus kapitalism. Det var tydligare för 60 - 80 år sedan. Därför tänker jag mer på den tiden.


    Såhär säger jag. Kolonialismen var ett resultat av merkantilism och kapitalismen. Det låg i gränslandet. Däremot visade det sig när frihandelsavtal blev allt vanligare att kolonialismen inte var nödvändigt för kapitalismen. Titta bara på idag.

    Vad jag däremot svarade på var en dualistisk kommentar om att högern aldrig kan göra något bra. Visserligen är det subjektivt men jag har svårt att hålla med om att fattigdomsreducering är negativt.
  • klyban
    Thereisthat skrev 2019-08-26 12:55:30 följande:
    Haha! Förklara då detta:
    Globalt har fattigdomen minskat från 35% 1990 till mindre än 10% idag. Fattigdomen i Europa försvann i väst på 50-talet.
    www.brookings.edu/blog/africa-in-focus/2018/1.../

    Ge mig källor på att kapitalismen skapat fattigdom.

    Vi pratade om allmänbildning om vem som tar bidrag, och det visar sig nu att ingen ens kan substantivera det.
    Finner du inte det rätt lustigt hur svårt det kan vara och hitta denna allmänbildning för er?

    Men visst har ni länkat på, men aldrig om det nämna.
    Det är så man ser hur någon är ärlig med sina påståenden, och denna gången så var det oärlig.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (H) skrev 2019-08-26 16:02:50 följande:
    Återkom när du kompletterat med källhänvisningar där du blivit ombedd att göra så.
    Du kommer med påståenden i en massa trådar men vägrar ge källor som underlag när man efterfrågar dem.

    Jag har fortfarande inte fått den från första inlägget och när den efterfrågades.
    Så ge den först, så kan vi ta nästa om du så vill.


     


    Men detta är ett typiskt extremism sätt och diskutera, alltid ska vi normala svara på frågor, medans ni extrema struntar i dom.
    Vilket är bra, då ni är lättare och hitta då.
    Så stora frågan är hur faan nått så allmänbildande kan vara så omöjligt att presentera.
    För mig berättar det är en agenda bara, och agenda har inga källor, bara desinformation.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Thereisthat skrev 2019-08-26 17:14:44 följande:
    Såhär säger jag. Kolonialismen var ett resultat av merkantilism och kapitalismen. Det låg i gränslandet. Däremot visade det sig när frihandelsavtal blev allt vanligare att kolonialismen inte var nödvändigt för kapitalismen. Titta bara på idag.

    Vad jag däremot svarade på var en dualistisk kommentar om att högern aldrig kan göra något bra. Visserligen är det subjektivt men jag har svårt att hålla med om att fattigdomsreducering är negativt.
    Högern kan göra massa bra, dock inte trumnissehögern.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Thereisthat skrev 2019-08-26 17:14:44 följande:
    Såhär säger jag. Kolonialismen var ett resultat av merkantilism och kapitalismen. Det låg i gränslandet. Däremot visade det sig när frihandelsavtal blev allt vanligare att kolonialismen inte var nödvändigt för kapitalismen. Titta bara på idag.

    Vad jag däremot svarade på var en dualistisk kommentar om att högern aldrig kan göra något bra. Visserligen är det subjektivt men jag har svårt att hålla med om att fattigdomsreducering är negativt.
    Jag säger inte att högern aldrig kan göra något bra. Ibland hänger det lite på personen också. Och jag är mer "i mitten" numera än "vänster".
  • Kverulant67
    klyban skrev 2019-08-26 11:42:45 följande:

    Ja, det är så samhällen fungerar.
    Och precis så du redan lever.


    Nu betalar ju jag redan dubbelt så mycket i skatt till välfärden mm som det flesta gör som tjänar 22-25000kr, så det stämmer illa....
  • Anonym (H)
    klyban skrev 2019-08-26 17:36:04 följande:

    Jag har fortfarande inte fått den från första inlägget och när den efterfrågades.

    Så ge den först, så kan vi ta nästa om du så vill.

     

    Men detta är ett typiskt extremism sätt och diskutera, alltid ska vi normala svara på frågor, medans ni extrema struntar i dom.

    Vilket är bra, då ni är lättare och hitta då.

    Så stora frågan är hur faan nått så allmänbildande kan vara så omöjligt att presentera.

    För mig berättar det är en agenda bara, och agenda har inga källor, bara desinformation.


    Jag var röstat liberalt i nästan hela mitt liv, så också i senaste valet. Grattis till att kalla mig extremist. Om L är extremt måste du vara till vänster om AFA.
Svar på tråden Varför är fler lågbildade VÄNSTER?