• Virris

ni som tränar...

Hej!

jag undrar lite hur mycket calorier ni bränner när ni tränar?
    jag har en caloriräknare men vet inte hur mycket jag riktigt ska uppnå varje gång jag tränar.... hur mycket bränner ni tills ni e nöjda?

• Svar på tråden ni som tränar...
  • E l l a

Det beror på hur mycket jag har ätit den dagen. Oftast brukar jag träna i en timme så det blir mellan 300-500 kcal som bränns, men jag stirrar mig ej blind på vad som bränns utan på tiden jag tränar - sedan blir resultatet vad det blir.

• Virris

ojj....
    haha ok... och jag som var nöjd med 100..... haha måste nog öka lite, haha

• dallring

jag har aldrig tränat för att bränna kalorier, utan mer för att hålla kroppen levande så den tåler alla påfrestningar.
    däremot vägrar strappmaskinen & roddmaskinen att låta mig vara ovetandes så oftast låg ett pass på 300 - 450 kcal 3 gånger i veckan.

nu under graviditeten så är det mer att det är tidsmässigt och regelbundet jag bryr mig om. minst 1 timmes promenad (oftast två) varje dag med en vilodag i veckan. är det uselt väder så går jag ner i gymmet och umgås med min attans trevliga trappmaskin (visst, den är inte min, men vi har ett speciellt förhållande...hehe)

• Virris

men är inte 300-500 väldigt mycket eller?

• liin

Jag bränner lite över 300 på min step varje morgon, ca 40 min.

• dallring

njae, det beror ju på hur hårt du tränar/vilket motstånd och hur länge. tex så tar trappmaskinen mer av mig (i kaloriväg) än vad cykling gör. det är ju ingen tävling i sig, utan handlar om att göra vad som passar en. jag har svårt för att motionsträna, jag vill alltid pressa mig till det yttersta. dessutom, eftersom jag är en ganska aktiv tjej och har haft ett ytterst fysiskt jobb, så ville jag hålla mig så pigg och frisk som möjligt. träning som förebyggande, du vet.

nu under graviditeten är det ju inte samma sak. nu blir det lättaste på trappmaskinen och på rodd kan jag inte använda benen.

• E l l a

Det beror ju på hur mycket kcal du stoppar i dig per dag. Om du äter vanligt så kanske du hamnar kring 2000-2500 kcal per dag, jag håller koll på vad jag stoppar i mig och äter kanske max 1400 kcal per dag. Till det motionerar jag, går oftast promenader, så då blir det mellan 200-400 kcal förbrukade per dag. Ska du gå ner ett kilo så måste du ju förbränna 7000 kcal på en vecka och då är inte 300 kcal särskilt mycket.

• dallring

hur mycket du kalorier du förbränner beror inte på hur mycket du äter. det beror på vikt + ålder + intensitet på träningen.

du äter 1400 och motionen är inte inräknad? du vet att 1300 kalorier räknas som svältgränsen?

• E l l a

Vad jag menade var att 300-500 kcal som man förbränner med motion inte är så himla hiskeligt mycket som TS skrev - inte om man tar det till relation till hur mycket man äter, tex om man ligger på ett "normalt" kaloriintag. Dvs motionerar du och förbränner tex 300 kcal och du dagligen äter 2000-3000 kcal så är det ju inte så mycket eller hur?

Angående mitt eget intag, så är jag väl medveten om att det är lågt - jag går på ett kostprogram där jag har fått uträknat hur mycket kcal jag ska äta för att gå ner, och klarar mig utmärkt på 1400 kcal minus ev träning.

• Aquilon

Bränner 5-600 kcal på 35-40 minuters löpning. Går dock inte efter det måttet, utan följer pulsklockan - försöker ligga runt 85% av maxpuls under större delen av rundan. Äter sedan för att kompensera förlusten. Är inte intresserad av viktnedgång, snarast tvärtom.

• dallring

->ella; jag menade inte att vara jobbig, mest att många faktiskt inte verkar vara medvetna om att svältgränsen egentligen är relativt hög.
    lycka till.

• Virris

men finns det någon sida eller nått på nätet där man kan hålla kolla på hur mycket saker och ting innehåller?

lite svårt att veta hur mycket kcal en sallad innheåller tex...

Svar på tråden ni som tränar...