• Elviraspappa

Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,

Vi har byggt ett hus och vi har köpt matjord som vi har kört i skott kärra för hand och lagt ut . Tips på hur man ska så ? jag vill ha svar på vad är topdress ? Hur vattnar man ? Gödsla ? vad funkar bäst ?
    kalk när ska det användas ?

• Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,
  • pritt

Hej! Vi bygger oxå och ska anlägga färdig! Men ett tips är att gå in på byggahus.se där är ett jättebra forum med allt om huset och trädgården! Fråga där, där finns säkert många experter!

• Elviraspappa

pritt : tackar tackar ! Men jag hoppas någon här är expert också

• Elviraspappa

Någon mer här som kan svara på detta ?

• K J N

Topdress är sandblandad jord som ger marken en bättre dränering och förlänger rötterna på gräset för bättre en vätskeupptagningsförmåga.

• Elviraspappa

KJN : oki . hade ingen aning om varför det heter så¨.. när kan man toppdressa ?

• Carisma95

Vi ska också anlägga gräsmatta nu i sommar, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med info.
    Ville bara säga att jag var imponerad av kånkandet med matjord i skottkärror...! Hur orkade ni??? Och hur många m3 köpte ni?

• Elviraspappa

vi köpte 25 m3 och det blev ett gäng skottkärror men det var det värt , Grävare skulle ha 5000 :- för detta . så det var snabbt gjort , 3 dagar så var det ute bra timmpeng

• Carisma95

Ja, själv är jag nog lite lat för det... He he

• K J N

Man kan topdressa när man vill men bäst resultat får man om man gör det när gräset står i tillväxt, alltså när vi har mer än +10 grader och hyfsad fukt.

Jag lade ut 10 kbm men använde då kärran till åkgräsklipparen för att puttra runt och fördela jorden på rätt ställen. Den jobbiga delen var alltså att skotta över från högen till dragkärran. Sedan tippade man av dragkärran och krattade ut jorden där man så önskade.

• Elviraspappa

KJN : vi har gjort gräsmatta på framsidan förra sommaren . den skicktar i färg Mörkgrön som gräsmattan skulle bli och ljus ljus grön på majoritet av gräsmattan .. hur ska man göra för att få till detta ? verkar som gräset har dött där , inte har växt kraft .. ska man toppdressa och så mer frö eller ?

Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,