• Elviraspappa

Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,

Vi har byggt ett hus och vi har köpt matjord som vi har kört i skott kärra för hand och lagt ut . Tips på hur man ska så ? jag vill ha svar på vad är topdress ? Hur vattnar man ? Gödsla ? vad funkar bäst ?
    kalk när ska det användas ?

• Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,
  • K J N

Gräsfrö håller normalt 18 månader från tillverkningsdatum, sedan börjar grobarheten reduceras. Uppgifter om datum ska finnas på förpackningen enligt Jordbruksverkets direktiv.

Det tar 3-5 veckor för gräset att etablera sig, var försiktig med att klippa det i början.

Glöm inte att mylla fröna om du inte har tillgång till en gallervält.

• Elviraspappa

K J N : Mylla fröna ,, kan jag använda planterings jord till det ?
    jag läste på pakete att det skulle vara 7-8 cm innan man klipper första gången för att motstå torka bättre jag var nog för snabb på den " gammla " gräsmattan

• K J N

Du myllar fröna med en kratta, helst en sådan med tunna plåtremsor, alltså inte med en räfsa.

Vänd krattan upp-o-ner och låt den av egen tyngd, utan att du trycker på den, svepa över fröna.

Gräsfrö ska inte grävas ner men inte heller ligga helt öppna på ytan utan de ska myllas ner några millimeter i jorden för bästa förutsättningar att gro.

Ännu bättre är en gallervält som man rullar över sådden men en sådan har man vanligtvis inte som privatperson, möjligtvis kan man komma över en sådan hos en bostadsrättsförening eller om man hyr den.

• FamiljenBergman

Hej!
    Ang. gräsrötterna: jag har fått lära mig att det är bättre att vattna mycket på en gång än lite och ofta, eftersom rötterna annars strävar mot vattnet, dvs "växer" uppåt. Minst 10 mm/ vattningstillfälle.. men det gäller bara befintliga gräsmättor. När det gäller nysådda behöver de vatten varje dag, helst ska de vara fuktiga hela tiden, för att kunna gro.
    Gräs har förresten lika långa rötter som de är höga, dvs kort gräs=korta rötter, vilket ju medför en käsnligare gräsmatta.
    Mvh Helena

• Elviraspappa

teljeufo : tack men det finns ju redan ett proffs här K J N .

• Elviraspappa

K J N : När bör jag kalka gräsmattan ? och vad händer ?

• Elviraspappa

K J N : jag läste detta på www.olleberg.nu/06/

Gräsmattan skall under växtsäsongen klippas 1-2 gånger i veckan. Tänk på att absolut
    inte klippa mer än en tredjedel av höjden åt gången. En lämplig höjd är 25-40 mm med
    rotorklippare och 15-25 mm. med cyliderklippare. Använd alltid uppsamlare, även vid
    användning av rotorklippare. Varför är en cylindergräsklippare bäst? Jo, de fransade
    grässpetsarna efter en rotorklippare erbjuder goda angreppspunkter för uttorkning och
    sjukangrepp. Grässtrån dör, gräsmattan blir brun, ogräset får fritt spelrum. Det skarpa
    klippet av en cylinder reducerar skadorna till ett minimum. Då en cylinderklippare
    skär mycket lågt tvingas gräset mot markytan. Därvid bildas en sund och tät matta
    som förhindrar ogrässpridning och sjukangrepp.

Aj Aj Aj jag har inte uppsammlare och klipper nog för lågt
    men vad är skillnaden på Rotor ocg cylinder klippare ?

• Elviraspappa

K J N : nu blir det många frågor här kan man så för tätt ? och vad händer då ? första klippningen är det bäst med en hand jagare ?

• K J N

Cylindergräsklipparen har en rulle med knivar, typ som en tombola, som rullar längs med gräsmattan. Den klassiska "handjagaren" är en cylindergräsklippare. Dessa finns om manuella (utan motor) samt med motor o självgång men även som (sällsynta) åkgräsklippare.

Knivarna som roterar arbetar mot ett motskär så man får en "saxeffekt" så gräset verkligen bli avklippt.

Rotorklipparen är en vanlig gräsklippare med en lång kniv som snurrar likt en propeller under kåpan. Den har inget motskär utan snärtar av gräset med sin rena hastighet (o skärpa) precis som nylonlinan gör på en grästrimmer. Eftersom gräset snärtas av så kan det också ryckas (fransas) av, speciellt om kniven är lite halvslö.

Resonemanget du citerar ovan är i sak helt riktigt men jag upplever faran för negativa effekter som lite överdriven. Man kan få ett fullt acceptabelt resultat med en bra rotorgräsklippare men man bör vara vaksam på knivens skärpa vilket många inte tänker på. Att klippa gräset för kort är däremot faktiskt rätt riskabelt, stympar man gräset mår det inte bra i längden.

Om du sår för tätt så kostar det mera pengar för dej per kvadratmeter.

Använd du din vanliga gräsklippare men se till att kniven är skarp, det jag skulle avråda från är en tung åkgräsklippare utan frontaggregat, alltså en maskin som rullar över gräset med framhjulen innan gräset når aggregatet och blir klippt. Dessa kan gå hårt åt nya gräsmattor.

Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,