• Elviraspappa

Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,

Vi har byggt ett hus och vi har köpt matjord som vi har kört i skott kärra för hand och lagt ut . Tips på hur man ska så ? jag vill ha svar på vad är topdress ? Hur vattnar man ? Gödsla ? vad funkar bäst ?
    kalk när ska det användas ?

• Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,
  • Elviraspappa

K J N : nu börjar dom " gula områdena i gräsmattan bli lite grönare coh gräsklipparen ska jag höja aggregatet på hade den på lägsta klipp .. kanske inte är så bra . knivarna var helt naggade utav sten och annat ,, det fans inget som heter kniv skärpa kvar där .. Funderar på att låta den gammla gräsmattan växa upp ordetligt innan jag klipper den nästa gång ,, vad jag har förståt av detta så går Gräsrötterna djupare då ? eller ? vad tror du om att vänta ?
    Jo K J N , jag frågade om kalk tidigare ,, ska jag göra det då det är Vår eller ?

• K J N

Trevligt att det går åt rätt håll.

Köp nya knivar till din maskin och kontrollera dess varvtal, de flesta maskiner ska jobba på 2800-3000 rpm för optimal effektivitet. Då minskar du risken för skador på gräset.

Låt gräset växa tills det är runt 10 cm högt och slå sedan av 3 cm. Vänta några dagar och klipp igen tills du succesivt kommer ner till önskad höjd, dock lägst 4-5 cm.

Kalka gör du för att höja ditt Ph-värde, börja med att fastställa vad du har att utgå ifrån igenom att ta med jordprov till en handelsträdgård eller liknande som kan mäta ditt Ph-värde.

Sedan kan man undersöka vilken åtgärd som är lämplig.

• Elviraspappa

tack så mycket för hjälpen K J N jag hoppas att du tycker detta är roligt ibland alla p-piller och amningsbesvär och annat som dominerar denna sidan vi män har också en plats på denna sidan klockan är nu 00:41 och jag måste i säng efter en dag på jobbet tills nu ,, men jag har fler frågor så jag återkommer

• K J N

Det är lugnt, kul att få prata lite gräsklippare (o gräs) även när det är semester..

• Elviraspappa

K J N : Nu ser gräsmattan ut som fan . Mycket grönare och väntas på att klippas . Men jag ser att många områden är gräset fortfarende bara 2 cm kort på .. ska man vattna direkt efter klippning ?

• K J N

Kul att det rör sig för dej på mattan.

Förmodligen har du områden med dålig näring eller andra ogynnsamma växtbetingelser. När det är så varmt som vi har haft det (vet dock inte var du bor, jag bor på västkusten), så ska man helst vattna varje dag för att gräset ska må riktigt prima.

Har man för lite vatten så stannar tillväxten av märkbart och är det riktigt illa så börjar gräset gulna.

• Elviraspappa

K J N . jag bor i Vänersborg tror du att jag törs gå på med stroller där det är dåligt växt nu igen ?

• K J N

Vänta åtminstonde till lördagen när det ska bli regn.

• Elviraspappa

K J N : det nya gräset står stilla , jag vattnar varje kväll , men det står stilla , ska jag gödsla med nått ?
    Törs jag använda Stroller Kombi eller bränns den nya gräset då ?

• K J N

Det är ju ganska varmt nu och vi har haft en lång torkperiod.

Avvakta gödslandet och vattna på tills vi får fuktigare väder.

Även min gräsmatta har stannat av och jag bor inte så långt ifrån dej.

• Elviraspappa

K J N : Men kan jag använda stroller kombi på en ny gräsmatta ? eller ska jag använda ett annat gödsel

• m1nn13

Stroller Kombi på en ny gräsmatta är väl overkill: Kombi innebär att det innehåller ogräsmedel. En nyrullad gräsmatta har inget ogräs. Köp TG Växupp, det ger mest för pengarna!

kolla in www.olleberg.nu
    eller www.byggahus.se under Forum - Trädgård

Hälsningar från en hortonom!

• Elviraspappa

m1nn13 : TG Växupp är ett Grymt gödningsmedel gräsmattan blev så där Mörkgrön och mustig som vi vill ha den nackdelen var bara att det syns var man har fuskat med spridaren hahahaha man skulle ju kunna rita mönster med gödningen Hur ofta behöver man sprida ut detta ? och TACK !!!

• K J N

Kul att du gillade det.

Vill du spara ytterligare några kronor så finns den även som 50 kg men då blir den bökigare o handskas med.

• Elviraspappa

K J N : 50 kg hahahaha nja .. Då skulle jag döda gräsmattan Hur ofta kan jag slänga på detta gödningsmedel ?

• K J N

Man brukar gödsla två gånger om året, vår höst.

Man behöver ju inte lägga på allt på en gång...

• Elviraspappa

K J N : då väntar jag till våren med nästa gödsling

• Elviraspappa

jag kollade på den här sidan www.olleberg.nu , enligt mitt tycke så är den för ljus och ser ut som det är en plast matta som ligger på gården , En aningen över drivet " snygg matta " eller är det så en gräs matta ska se ut ? vad tycker ni ?

Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,