• Elviraspappa

Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,

Vi har byggt ett hus och vi har köpt matjord som vi har kört i skott kärra för hand och lagt ut . Tips på hur man ska så ? jag vill ha svar på vad är topdress ? Hur vattnar man ? Gödsla ? vad funkar bäst ?
    kalk när ska det användas ?

• Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,
  • Elviraspappa

carisma95: det går ju att ta hjälp av kompisar också muta med grillat och öl

• K J N

Köp Ferrogent (järnsulfat), det är ett effektivt näringstillskott för gräs och det motverkar dessutom mossa.

Detta medel saluförs också under handelsnamnet "Grönare Gräs" med Targent som leverantör. Kan köpas hos Granngården AB för ca 149 kr. En förpackning väger 5 kg och räcker länge.

Man blandar en deciliter pulver till två decilter vatten och vattnar en deciliter blandning över 2 kvm med hjälp av en vattenkanna, lämpligvis försedd med en meterbred spridarramp (kostar ca 40 kr, passar nästan alla vattenkannor).

Kompletteringsinsådd behövs bara där beväxtning saknas, det hjälper normalt sett inte upp gles sådd. Vilket gräsfrö har du använt? Många fröblandningar (speciellt av lågpriskaraktär) har ibland den här effekten med ojämn etablering trots jämn spridning under sådden.

• Elviraspappa

K J N : Det ska jag testa . ska lägga in bilder på gräsmattan imorgon så ska du få se hur den ser ut Gräsfröna heter LORD NELSON : Royal köpt på Blomsterlandet 1 kg räcker till 60m2 och kostar 109 kr Enligt dom som jobbade där skulle gräsmattan bli mustigt grön med dessa frön , Men det var en besvikelse . Är detta dåliga Gräsfrön ?
    Blåkorn kan man använda det på en ny sådd gräsmatta ?

• K J N

Jag har inte använt så mycket av Lord Nelsons produkter men de flesta håller Weibulls motsvarigheter något högre, om än lite dyrare. Personligen använder jag Weibulls Extra Green till min egen matta med gott resultat.

Täcker man 60 kvm med 1 kg så är det dock en ganska tät gräsfröblandning men exakt hur den fungerar är svårt att veta innan man ser fördelningen av sorter i själva blandningen.

Blåkorn innehåller förhållandevis lite kväve, runt 12%.

Testa TG VäxUpp eller liknande med kväve runt 18-20%.

Blåkorn är lite för allround för ren gräsgödsling.

• Elviraspappa

K J N : kan vi byta gräsfrön ? och vilka ska man då ta för att få samma färg på gräsmattan ? jag har lagt in några bilder så kan du se hur den ser ut

• K J N

Visst kan man byta gräsfrösort men då bör man välja en sort som har ungefär samma täthet för att få minsta möjliga skillnad.

Av dina foto att dömma så verkar du dock ha fått in lite örtogräs i mattan. Hur många kvm är din gräsmatta? Om den inte är enormt stor så kan man på ett ekonomiskt effektivt sett utrota ogräset och sedan bör gräset kunna etablera sig bättre utav egen kraft.

Lämpligaste (oregistrerade) preparatet för ändamålet är Stroller Kombi eller Weibulls Kombi som båda innehåller MCPA vilket effektivt dödar örtogräs utan att skada själva gräsmattan.

Gödsla inte gräsmattan innan du har blivit av med ogräs o mossa eftersom dessa båda "gäster" har bättre möjlighet att suga åt sig näringen än vad gräset har. När du sedan är av med mossa och ogräs så kan du gödsla, en tät och välvuxen gräsmatta ger i sig självt ett mycket bra skydd mot framtida invarderande ogräs. En halvdan gräsmatta är mycket lättare för ogräset (o mossan) att erövra.

Enkelt uttryckt så kan man säga att en god grönytevård fungerar ungefär som en biltvätt - är allt rent och välskött så fungerar löpande skötsel smidigt och enkelt med små täta arbetsinsatser.

Om man däremot gör stora ryck mycket sällan så får man lägga ner jättemycket engagemang (o pengar) på dessa enstaka tillfällen vilket är kraftkrävande och störande.

• Elviraspappa

K J N : storleken är typ 700 kvm .. ska jag börja med Ferrogent och sedan gå på med Stroller kombi eller Weibulls Kombi ?? Vilken av dessa 2 funkar bäst ? När kan man ta på ogräsbekämpning på den ny sådda gräsmattan ? kan jag vattna med Ferrogent på den ny sådda gräsmattan ?
    nu ångrar jag att man inte köpte Ångad mat jord som en kille pratade så varmt om ,, men den kostade typ dubbelt så mycket så jag snålade ,, Men det kanske går att få fason på detta med din hjälp * Glad * Du är en hjälte !!

• K J N

Då Ferrogent är ett näringstillskott så är det bäst att börja med Kombin.

(När vi började tala om det halvdassiga gräset så räknade jag inte med så mycket ogräs som dina foto visar.)

Med Kombi rensar vi först väck ogräset så att vi kan se vad som återstår i form av önskvärt gräs, därefter kör vi Ferrogenten för att tillföra näringen till mattan. När gräset sedan har etablerat sig o så att säga fyllt ut luckorna efter ogräset så kommer det att bli svårare för ogräset att återkomma eftersom det så att säga inte finns någon ledigt utrymme kvar att erövra.

Det är alltid lättare att försvara en position än att erövra den.

Stroller eller Weibulls Kombi är en smaksak, Weibulls är ett plagiat av Strollers produkt när dess patent löpte ut så Weibulls har fördelen av att deras produkt som regel är något billigare.

Dessa båda produkter saluförs i 8.75 kg (250 kvm) och 20 kg (600 kvm) så försök att hitta den stora säcken som alltid är billigare per kvm. Alla handlare har dock inte den stora säcken på hyllan eftersom den ger en lägre marginal jämfört med den lilla säcken. Hos en bra handlare så ska den stora säcken kosta 500-600 kr, ofta typ 498 kr på sommarkampanj. Den lilla brukar ligga på runt 319-349 kr.

Halten MCPA är låg i dessa konsumentpreparat, ofta under 1.00 % vilket gör dem "förlåtande" även mot nyetablerat gräs. Den som köper MCPA som registrad produkt (kräver sprutcertifikat) får dock hålla koll på läget eftersom preparatet som sådant har rejäl kräm i högre koncentrationer och kan förvanda den mest grönskande gräsmatta till en stenöken över natten. Mer än en trädgårdsägare som har kommit över dessa registrerade preparatsversioner "vid sidan om" via ombud och liknande har blivit förbluffade över resultatet vid vårdslös dosering.

Den ångade jorden ger dej bara lite bättre odds att inte få med ogräs i jorden på köpet när du köper jorden. Den erbjuder alltså ingen resistens mot inkommade fröer ifrån ogräs utifrån med andra ord. Många handlare begär dock duktigt med extrapengar för ångad jord eftersom den produkten har gott rykte. Jag brukar köpa vanlig A1-jord och sedan ogräsbehandla när jorden väl är på plats. Köper man en stor hög med ångad jord så brukar man lik förbannat få den full av fröer o pollen när den ligger upplagd i väntan på att bli utspridd och besådd.

• Jenny70

Då måste jag ju bara berätta...när ni stånkar över att ni skyfflat 10 kbm jord... Vi har oxå anlagt gräsmatta, sådde sista lördagen i maj. Hela 7 lass med 12 kbm i varje lass fick vi hem...alltså över 80 kbm har vi skyfflat ut med hjälp av skottkärror. Det allra mesta har sambon fixat, men även hans föräldrar har varit här ett par helger och hjälpt oss & jag har såklart oxå öst jord...men gissa känslan när det var utlagt, tilljämnat & gräsfröna på plats!! Underbart! & när dom började växa!! När man låg ner på trädäcket & såg att det skiftade i grönt...vilken känsla! Nu är det riktigt fint & vi har redan klippt två gånger! Skulle nästan behöva klippa lite idag igen...
    Har inte gödslat ännu, men tänkte göra det snart. Men vi har flera slänter och där har inte fröna tagit sig lika bra, fukten försvinner ju fortast från slänterna så jag antar att det tar lite längre tid. Tålamod...Det är i alla fall härligt att ÄNTLIGEN va med gräsmatta!! Vi flyttade in i februari i fjol, så hela förra året var det jord, jord och åter jord!

• Elviraspappa

K J N :oj det var verkligen en beskrivning som var detaljerad .... Fantastiskt vilken bra hjälp man får ! Jag har kört med Stroller kombi 1 gång på gräsmattan men bara lite , tyckte att ogräset fick mer kraft och näring och sköt iväg och blev mer , Så jag slutade med det .. Men då vi plockade ogräs så upptäckte jag att det verkar som ogräsrötterna " ruttnar " kan det stämma ? Hur ofta kan man sprida ut stroller kombi ? är det dumt att sprida ut strollerna för hand ?? va bra att jag fick den beskrivningen av ångad matjord .. hade den tanken att pollen och annat skulle komma som gäst ändå ,då stämde ju det Gör det skillnad på att man plockar ogräset ? eller ställer man till så det sprider sig mer då ? jag vill ha en golfbana till gräsmatta nu vet jag verkligen vilka steg jag ska börja min strid med gräsmattan .. jag ska vinan detta . hade en tanke ett tag på att riva upp allt och köpa gräsmatta att rulla ut Men då svider det i plånboken och det vill jag Inte har en granne här som la ner 36.000 .- på rullad gräsmatta , och har mindre tomt än mig , så jag ser att 36 k kan man ha mycket roligare för en sak jag har funderat på , Hur går dom dessa perfekta gräsmattor på rulle ?? vet du det ?

Svar på tråden Anlägga Gräsmatta , så gräsmatta osv,