Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

Nattönskan,
    om fina bokstäver,
    jag vet endel som har bokstavs -stansar, det blir ofta jättefint tycker jag. Jag har inte prövat det själv, de är så dyra, på endel ställen här har de "scrapotek" på affärer etc där de har flera alfabet där man kan betala per timme, och så får man låna deras stansar. Mina kompisar har gjort det, men jag har aldrig prövat, har inte tid... Men himla fint kan det bli.
    Annars kan man ju skriva ut på dator, och sen klippa ut, fast det är svårt om inte fonten är tjock liksom...
    Annars använder jag klister-bokstäver, eller skriver ut rubrik på dator som jag sen klipper till och fäster med t.ex. brads eller öljetter, eller syr dit med ett par stygn...

• malin ulrika

Tack så mycket aslla, för alla skisser!

Nu har jag inspiration!

• malin ulrika

Skumpis,
    du kan ju också skriva den i liten font på ett särskilt papper som du viker ihop och lägger i ett litet dekorativt kuvert som du klistrar dit. Så kan du läsa HELA om du vill, genom att ta ut den ur kuvertet...

• malin ulrika

penni:
    fina LOs i galleriet!
    Har du scanner? Du kanske kan scanna av dem i alla fall, så du har en kopia, innan du ger bort det?

• malin ulrika

...eller om du lägger sidorna i plastfickor, så kan du ju lägga berättelsen "mellan" pappren i plastfickan, och skriva en liten hänvisning bara på sidan, att berättelsen finns här bakom, typ...

• malin ulrika

Fnyz,
    vilka fina scrapsidor!
    Hur gör du - vad använder du - till de stora bokstäverna du har som rubriker etc? Jättefint verkligen!

• malin ulrika

Det här kommer väl lite sent, men det var någon för ett tag sen som ville ha med en rätt lång förlossningsberättelse på sin scrap sida, och visste inte hur man skulle få med den. Idag såg jag en lösning i en bok:
    Man gör en separat liten mini-bok, tänk dej en typ "pixi bok", man tar så många papper som behövs, i liten storlek alltså, och sen syr man liksom på mitten i maskin, så det blir en bok... Om man har dator kan man ju pilla lite och räkna ut var man ska skriva vad, dubblesidigt, så att det kommer på "rätt sida"... Lite omständigt kan det nog bli, men en himla bra lösning tyckte jag det var! Om man skriver för hand är det ju väldigt lätt gjort! Sen kan man t.ex. göra ett kuvert man klistrar på sidan och stoppar miniboken i, eller så kan man ta ett brett band som man säkrar t.ex. genom att skära skåror i pappret och trä igenom, och så kan man "knyta fast" miniboken på sidan! Såg några exempel i en idebok och det var jättefint faktiskt! Sen när man vill ta fram boken och läsa hela historien, så är det bara att ta loss miniboken från sidan! Måste pröva det, kanske med semester-sidor eller nått!
    Ville bara dela med mej av den iden, tyckte det var så smart!

• malin ulrika

Hej alla,
    undrar om det är nån som är intresserad av att byta lite grejer, ofta blir det ju så att man får "för mycket" av t.ex. klistermärken, brads eller annat, och man använder inte allt.
    Kunde ju vara kul att byta bort lite kanske?
    Jag bor i kanada, så det blir ju lite porto, men eftersom scrap-saker är så små och lätta så behöver det ju inte bli så dyrt?
    Antingen kan vi ju byta saker "i blindo", eller så kan man ju i så fall ta kort på vad man har innan man byter...

Säg till om nån har lust med detta, ni kan ju skicka mej ett meddelande i så fall, så kan vi byta adresser.

Mvh Malin

• malin ulrika

...ingen som vill byta scrapsaker...?
    Jag lovar, ska inte tjata mera sen...

• malin ulrika

Vad är förresten liquid eller fluid chalk? Jag köpte sådana där chalk som ser ut som ögonskuggor, dessa skulle vara särskilda på nått sätt för de var mer "skimrande" och inte så mycket färg. Men jag kan inte få till det alls, det ser bara skitigt ut när jag försöker använda dem, så det var en kass investering..
    Alla tips på detta med chalk mottages tacksamt.

Svar på tråden Scrapträsket 2