danei,
jag tycker själva papprena är viktigast, och så en bra skärmaskin, att beskära foton och papper med så det blir rakt!
Ett par klister-alfabeten kanske man vill ha om man inte vill skriva själv...
Till dekorationer kan kan börja med att använda sånt man redan har hemma, som typ tygblommor kanske, knappar (gamla pärlemorskanppar t.ex. kan bli jättefint!) Tårtpapper (om det är syrafritt), vackra tygband att göra små rosetter av... Jag har t.o.m. använt gamla örhängen och guldpläterade berlocker som jag aldrig använde, nu pryder de sin plats på mina scrapsidor!! Diabildsramar och gamla gitarr-plektrum!
Om du nånsin har pillat med docksåp, så har du kanske små saker där som är tillräckligt platta att funka i scrapbooking. Bokmärken. Små broderade mini+kors stygns grejer, som man inte vet vad man ska ha dem till, de scrappar man! Spetsar, hyllremsor, små kuvert... Man kan också "sy" i pappret, på maskin eller för hand, tråd och nål har man ju hemma, så det är en "gratis" dekoration jag tycker är fin!
Sen kan man köpa till saker som klistermärken, 3D-klistermärken, dekorativa knappar, öljetter, påsförslutare ("brads") etc. de hittar ständigt på nya saker man "måste ha", så det är dumt att köpa på sej för mycket med en gång... Templates är rätt bra, t.ex. har jag en template som man kan göra små kuvert med. Så kan man klistra upp de dekorativa mini kuverten på sidan, och lägga in en liten lapp med berättelse på kanske! Eller en liten hårlock etc!