Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

Fniss,
    efter ett tag räcker inte "första"-grejerna längre, då skrappar man när sonen pysslar, tittar på TV eller gör miner...
    Fniss!
    Jag sitter och scrappar julbilder nu, skönt att "hinna ikapp"!!

• malin ulrika

Fnyz,
    jo jag vet,
    men jag tenderar att göra en "stor grej" av vanliga saker, t.ex. "sonens första klubba" med ett par bilder där han smakar en klubba första gången!
    Fniss!

Skumpis:
    kan vara kul att göra "en vanlig dag" i ditt eget liv också, såna där trista vardags grejer man inte tänker på, som kanske är annorlunda om 10 år. Jag gjorde en sån häromdagen...

• malin ulrika

Skumpis,
    jo jag vet, man har aldrig tillräckligt med tid...
    Men det kan vara kul för honom kanske att ha "en dag i mammas liv"... Fast man kanske inte vill ta bilder på sej själv innan man duschar, när man går upp halv sex på morgonen etc... Fniss!

Jag scrappade just en jul sida, och passade på att "retuschera" mej själv i photoshop, lite mer välplockade ögonbryn och så, fniss... Jag är inte heller med på så många kort i sönernas album, så jag tyckte gott jag kunde få försköna mej lite...

OM man nu har tid, när man gjort alla "första", alla vardagsbilder, alla jular och födelsedagar etc, så är några kul tips (som inte är bundna till nån särskild tidsperiod):

- scrappa en sida med en viktkurva i miniatyr, med lite måttband och lite olika favoritbilder från olika stadier (jag gjorde just en, men valde inget bra bakgrundspapper, så jag visar inte upp den, annars var jag nöjd med iden...)

- En sida med "de här sakerna såg vi på TV", jättekul att sitta och komma ihåg om 20 år!

- Favorit mat (har gjort en digitalt om när jag var liten, all mormors husmanskost som man älskade...)

- Egna ord och uttryck (man glömmer så lätt...)

• malin ulrika

MAMMSY:
    så söt! Fint med sepia i bilden! Och fina dekorationer!
    Vill jag också göra! Själva horoskopet, var hittade du det? Vet att endel har bebis-horoskop på sina sidor, undrar var de kommer ifrån...

• malin ulrika

Joyful,
    ville ju in och kolla, men ditt galleri är inte "synligt" för mej?

• malin ulrika

Ja nu kan jag se dem!
    Vad fina de var!

• malin ulrika

Skumpis tack så mycket, för hosroskopet!

Definitionen av lycka: BÅDA grabbarna sover, PÅ SAMMA GÅNG! (Det är middagslurs dags här, om än en sen sådan...)
    Nu har jag, om jag har tur, en HEL TIMME att scrappa för mej själv!

Nu sätter jag fart!

MAMMSY,
    den var bra!
    Jag kanske ska in och sno den också...

• malin ulrika

Ett par nya LO's i galleriet.
    Ge gärna kritik!
    Ska ta kort på mer sedan, har gjort lite julbilder också...

• malin ulrika

lillvilda:
    tips om saker att scrappa:
    tag fram dina gamla kort från när du var liten, och kopiera (scanna eller fotografera av med digital kamera) foton som dina föräldrar har etc.
    Jag har gjort scrap sidor (fast digitalt) om min barndom till min mamma och pappa i två år nu, till jul, födelsedagar och mors och fars dag... Är uppe i över 100 sidor, och ajg har fortfarande en massa minnen jag vill scrappa! Det braiga med att göra just dessa digitalt är att jag kan ge kopior på diskett till mina sysskon, som tycker det är jättekul att få!

• malin ulrika

lillvilda,
    för övrigt älskar jag 12 x 12, men när jag kör digitalt så gör jag 8 x 8, eftersom jag inte kan skriva ut 12 x 12 på min skrivare. Jag gillar båda formaten, det är kul att variera! Också kul att variera mellan traditionellt och digital scrap, eller "hybrid" som jag gör mest nu, lite av varje alltså!

Svar på tråden Scrapträsket 2