• Anonym (a)

Om ni visste att ni skulle få ärva mycket pengar...

...hur skulle ni göra med sparande etc idag?
    Jag vet att jag (om mina föräldrar hade gått bort nu) hade fått ca 2 miljoner efter mina föräldrar. Jag tror och hoppas att jag får ha dem kvar i åtminstone 20 år till (de är lite över 60 år nu)!! De sätter undan ca 200 000 om året i aktiefonder, och kommer att fortsätta med det så länge de kan, så det som är värt 2 miljoner idag kommer ju sannolikt att vara värt kanske både 3 och 4 miljoner om jag får ha kvar föräldrarna så länge som jag hoppas...
    Funderar dock på om jag kanske själv inte behöver hålla att på att sätta undan pengar till framtida pension, annat långsiktigt sparande. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Om ni visste att ni skulle få ärva mycket pengar...
  • Maria32

Tycker att min farfar är bäst
    När jag gifte mig i Februari så passade han på att dela arvet så jag fick 56000 i present med motiveringen att det är ju roligare om du får dom när jag lever.. Min pappa är död så jag ärver hans del.. Vi är 4 stycken som delar. Jag aoch mina farbröder fick lika mycket var
    gissa om jag blev paff när jag öppnade väskan och där i låg 56 tusenlappar.. Åh va glad jag blev

• CrazyOne

Aktier kan ju rasa något förbaskat fort oxå.
    Tänk på det!

• ming

Jag hade sparat ändå.

Min mammas föräldrar hade inte hunnit med att göra ett testamente innan hennes pappa dog och nu måste hela familjen försöka göra upp vad som kommer att hända när mormor går bort. Inte alls konstigt att tänka framåt, det är ju realistiskt även om det är tråkigt att tänka  på det.

• The Man

Jag rekommenderar dig att fortsätta spara själv. Har själv sett på nära håll hur en änka efter hennes mans bortgång, träffade en ny man och spenderade allt hon ghade så att hennes son till sist tvingades lägga ut med egna pengar för att begrava sin mamma då hon dog! Inte ett öre i arv vart det för honom.

• penapöna

Räkna inte med de pengarna! Allt kan ju hända. Typ att din mamma dör och din pappa gifter om sig med en ung flamma som ju då ärver allt, även om du kan ta ut laglotten.

Så räkna inte med pengarna, men det kan ju vara skönt ändå att veta att de kommer nån gång. Jag var säker på att jag skulle arva både ett mångsiffrigt belopp och en tomt i ett underbart område.  Det hade han nämligen alltid sagt och dessutom skrivit i sitt testamente enligt honom. Men nu är han död och folk slåss som galna efter hans pengar, testamentet var ändrat sedan han blivit dement och jag ärvde inte alls det han alltid sagt. Gör inte mig något, för jag är nog den enda som inte vill åt hans pengar. Jag saknar ju inte hans pengar, men jag saknar honom så jättemycket.

• Anonym

Vi är i samma situation, jag och min make. Men vi lever ändå utifrån devisen att "allt kan hända". Iofs är mestadels "låst" i ett hus som är värt många miljoner, men de kanske säljer huset en dag och faktiskt lever upp en stor del av pengarna, skänker bort till folk etc. Sedan är det ju faktiskt så att våra föräldrar kan bli riktigt gamla (vilket vi ju hoppas på) och kanske leva i 30 år till ( de är runt 60 nu) På 30 år kan både positiva och negativa saker hända med pengarna, de har även aktier och har berättat att i perioder har de förlorat hundratusentals kronor över en natt. För en oinsatt är det svårt att fatta, men sådant händer ju uppenbarligen.

Det våra föräldrar har gjort är att de ger oss runt 50 000 i "present" nu och då just för att de tycker inte vi ska behöva "vänta" på arvet. För de pengarna har vi i vår tur investerat b la i ett hus och i fonder. Det känns tryggast för mig(oss) att själva jobba på vår ekonomi och inte passivt vänta på ett arv. Ett av. arv kommer bara som en ekonomisk bonus en dag

• Ejnie

Om dina föräldrar sparar dedicerat till att ge er barn kanske de skulle tänka över att ge er pengar nu istället så får de uppleva er tacksamhet istället för att det ska komma som en "överraskning" när de är borta...

Jag skulle som ovan inte räkna pengar som inte jag har oavsett att jag blivit lovad dem. Mycket kan hända som inte kan förutses.

• Anonym (framtid)

Jag kommer också ärva mycket pengar en dag. Dock förhoppningsvis lååångt in i framtiden. Min pappa har jobbit hårt för att få ihop dem och har knappt tagit ut någon semester alls under sitt yrkesverksamma liv. Högst en vecka om året. Därför räknar jag inte med dem pengarna. Dels för att jag ju vill att han ska leva så länge som möjligt och dels för att jag vet hurhårt han har jobbat ihop dem. Känns fel då om jag medvetet slösat istället för att sparat och då när arvet kommer måste ta av det för att kunna leva utifall att något går på tok. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Summan är lite beroende på vem som dör först, pappa eller hans fru (inte min mamma), samt såklart hur mycket han spenderar innan samt hur det går med Sverige (han äger mark bl a), men det kommer absolut minst röra sig om 2 miljoner var som mitt syskon och jag får. Men mer troligtvis minst 4-6 milj. Men mina farföräldrar är riktigt gamla (över 90 år och vid god hälsa fortfarande) så jag hoppas få ha kvar pappa lika länge. Det skulle innebära att han lever i 30-40 år till. Då är jag 60-70 år när han dör. Så ni kanske förstår själva hur oansvarigt det vore av mig att kallt räkna med ett arv.

Pengarna är inte ens något jag tänker på. Första gången jag ens ägnat dem någon tanke det här året är nu när jag läste den här tråden.

Ytterligare en anledning till att själv spara pengar: om man själv dör före sina föräldrar och har egna barn. Så att barnen får ärva innan de får sitt arv från morföräldrarna. Sen såklart så vet man ju inte vad morgondagen har för överraskning att bjuda på.

• ung5barnsmamma

skulle inte ens tänka tanken..

Var glad att du har dina föräldrar i livet i stället..

• kjempejente

Vem vet, dem kanske donerar bort pengarna till allmänna arvsfonden eller nått.

Jag tycker att man aldrig ska se arven förrän man har fått det.. Så jag skulle spara för framtiden ändå..

Svar på tråden Om ni visste att ni skulle få ärva mycket pengar...