• Anonym (a)

Om ni visste att ni skulle få ärva mycket pengar...

...hur skulle ni göra med sparande etc idag?
    Jag vet att jag (om mina föräldrar hade gått bort nu) hade fått ca 2 miljoner efter mina föräldrar. Jag tror och hoppas att jag får ha dem kvar i åtminstone 20 år till (de är lite över 60 år nu)!! De sätter undan ca 200 000 om året i aktiefonder, och kommer att fortsätta med det så länge de kan, så det som är värt 2 miljoner idag kommer ju sannolikt att vara värt kanske både 3 och 4 miljoner om jag får ha kvar föräldrarna så länge som jag hoppas...
    Funderar dock på om jag kanske själv inte behöver hålla att på att sätta undan pengar till framtida pension, annat långsiktigt sparande. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Om ni visste att ni skulle få ärva mycket pengar...
  • Glass

Jag skulle sparat, men frågan är nog varför du inte kan få lite pengar nu? Varför sparar de alla pengarna och inte passar på att ge dig den glädjen när de är i livet?

• everyday

Numera lever folk länge, bortåt 80-90 år blir de flesta. Det betyder att deras barn är över 60 år när de får ärva. men det är inte då man behöver pengarna som bäst utan när man är yngre och vill köpa hus, bilar, resa osv.
    Spara du, du vet aldrig hur mycket arv det blir i framtiden. Och penningvärdet är sannolikt sämre så 4 miljoner då är inte som 4 miljoner idag.

Obehagligt scenario som hände en vän: Mamma och pappa levde som pigga och glada pensionärer och med en hygglig förmögenhet. Det skulle bli ett bra arv en gång till vännen och vännens brorsa. På bara några veckor dog mamman av hastig sjukdom. Ganska snabbt gifte pappan om sig och flyttade till en annan stad. Till allas stora förvåning, han stod inte ut att leva ensam. Nya frun var klart yngre och nu har de fått tre barn i tät följd. Det blir en del personer att dela arvet med en gång i framtiden.

• Anonym

Usch,tycker att det är hemskt att folk går omkring och funderar på hur mycket dom ska få ärva efter sina föräldrar.Gläds åt att dom finns i livet.Man ska inte ta för givet att man ärver något alls,det är föräldrarnas pengar och tillgångar som DOM har slitit ihop så dom har all rätt i världen att göra vad dom vill.

• Anonym

Jag håller med alla här att om pengarna är viktiga för dig så be om att få lite redan nu, för som sagt försämras både penningvärdet och
    du kan ju faktiskt dö före dem av någon orsak. Om du inte känner att du riktigt har "råd" att pensionsspara låter det faktiskt som att du kanske skulle kunna prata med dem om det? Mina svärföräldrar har gett sitt barn och sina barnbarn ganska stora summor för de tycker de behövs bättre nu än då sonen är 60-70.

Att de donerar bort allt till allämänna arvsfonden är dock ingen risk, man har som biologiska barn alltid arvsrätt (i andra hand om ena föräldern skaffar ny familj med nya barn) och en person kan bara donera till allmänna arvsfonden om inga arvingar i livet finns. Men man kan självfallet skänka bort allt medan man är i livet, nu är det ju extra lätt pga den slopade gåvoskatten.

• Anonym (framtid)

Barnets arvslott är minst 25%, den kan aldrig testamenteras bort till någon annan. Däremot kan man testamentare resterande del till vem man vill. Men som sagt, givetvis kan man ge bort sina tillgångar medans man fortfarande är i livet. Så länge personen bedöms vara vid sina sinnes fulla bruk kan ingen invända.

• Kaktus33

Min pappa har redan gått bort och han hadde inga pengar sparade...men däremot min mor on bor i bostadsrätt och sparar rätt mycket nu medans hon jobbar hon har även fått ett arv efter sin far som gick bort nyligen.....om min mamma skulle gå bort nu så skulle jag inte vilja ha något efter henne för vi är inte sams men som ni säger man kan inte ´testamentera bort allt....jag hoppas interligt att hon lever många år till och att hon när hon slutar jobba att hon lever upp sina sparpengar själv....då blir det inte så mycket att dela på den dan det är dax.....förhoppnings vis om sisodär 30-40 år...

• Anonym

Tycker inte det är speciellt konstigt att tänka på detta. Att alla dör någon gång är ju det enda vi kan vara absolut säkra på.

Om det vore jag (och då utgår jag alltså från den relation jag har med mina föräldrar) skulle jag ta ett prat tillsammans med dem och höra vad de råder. I och med att de spar så pass mycket när de redan kommit upp över 60 år lär det ju inte vara till sig själva de sparar utan med tanke på er och era barn.
    Jag skulle nog inte spara så mycket i pensionssparande just nu om jag vore i din situation. Det är en sak om det handlar om ett par hundratusen men det här en rejäl förmögenhet och om jag läser rätt mellan raderna sitter de inte och suger på skorpkanterna för att kunna spara de här pengarna heller utan lever med guldkant redan nu.

• Anonym (helt ok)

Jag ser mina föräldrars förmögenhet som en trygghet, oavsett om den sker nästa år eller om 30 år! Tycker inte alls att det är fel. JAg vet att jag en dag kommer att få lite pengar, därför kan jag idag unna mig det där lilla extra någongång och behöver ej spara, spara och spara.
    Och jag törs be om lite pengar redan idag om jag skulle behöva det, vilket jag inte gör. Men skulle något hända så vet jag var jag kan få hjälp. Däremot vet jag inte hur mycket det blir för aktiemarknaden kan rasa så det bara blir en "fingerborg" kvar. Den dagen den sorgen i så fall.

• Anonym

Arvslotten ligger på 50% av tillgångarna, resten kan man testamentera bort till vem man vill. Var inte så säker på att du kommer att få så mycket för ifall de blir så dåliga att de måste bo på servicehus så kommer de att få betala avgift där som är baserat på vad de har för tillgångar och då spelar det ingen roll ifall de är låsta i en fastighet eller i aktiefonder.

• anna68

Tack alla ni som delgett mig lite kloka tankar här...men till alla er som tycker det är sjukt, konstigt, bla bla bla att överhuvudtaget fundera på det här trots att mina föräldrar berättat för mig att jag kommer att få de här pengarna, att de redan idag lever med stor guldkant på sin egen tillvaro plus att de redan nu spenderar pengar på oss barn och våra familjer (nästa "projekt" är en Thailandsresa för hela familjen till jul, jag har fått en ny bil, jag har fått en badrumsrenovering och kommer troligtvis också få ett nytt kök) - till er vill jag bara säga att AVUNDSJUKAN lyser igenom med sitt fula ansikte...

Svar på tråden Om ni visste att ni skulle få ärva mycket pengar...