Min mamma dog i en olycka i våras och efterlämnade en rejäl summa till mig och min syster. Hon blev bara 66 och jag tror att hon egentligen kunde ha levt i 30 år till, så det känns oerhört trist och sorgligt. Arvet är ingen tröst alls, men det är där och jag och min syster måsta förhålla oss till det på bästa sätt,
Jag har alltid vetat att jag skulle få ärva den dagen hon gick bort, precis som hon fick ärva efter sin pappa. Allting - hus/lösöre/aktier är dessutom enskild egendom och jag kommer själv att skriva ett testamente att allting ska fortsätta vara enskild egendom. Det kan låta krasst men jag vill inte att mina barn ska hamna i en situation där de är tvungna att dela arvet efter mig med halvsyskon/plastsyskon. Det skulle nämligen kunna hända om jag dör, min man gifter om sig och skaffar nya barn alternativt hans nya fru har barn. När han i sin tur dör så skulle då arvet från min mamma (bland annat ett sommarhus) delas mellan våra barn och hans nya barn. Det vill jag inte. Istället har jag skaffat en livförsökring, som han får ta del av om något skulle hända mig.
Arvet innebär för mig att jag har möjligt att ge mina barn sådant som jag själv fick jag när jag växte upp - spårkresor, ridläger, alpsemestrar - men som min man och jag inte skulle kunna
betala med det vi tjänar idag.
Det är inte samma sak att önska att föräldrarnas död, som att planera för sin framtid. Det är dock väldigt dumt att förlita sig helt på ett arv som kanske skall komma. Allt kan hända. Föräldrar kan aldrig ta ifrån sina barn arvsrätten, men så länge de lever kan de ju göra vad de vill med sina pengar. Få en knäpp och shoppa upp allt. Skänka allt till Röda Korset eller investera allt i Nigeriabrev... vad som helst.