Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Lantlig/Romantisk inredning!

Jojo7777 skrev 2006-08-31 13:04:24 följande:
    Beatrize och Nublu:Det är ju inte direkt det att sakerna kommer från 80-talet, utan mer representerar den stil som härjade då, med mycket snirklade, krussidulliga, svarvade och blommiga(gärna rosor..)grejor. Gärna mörkt trä och konstiga porslinsprylar.T.ex dessa representerar i alla fall för mig, hur det såg ut i många hem på 80-talet. Detta är liksom loppis-fynden man letade efter på 80-talet:www.tradera.com/auction/aid_32111320#picwww.tradera.com/auction/aid_32135299#picwww.tradera.com/auction/aid_15055970www.tradera.com/auction/aid_32033763#picwww.tradera.com/auction/aid_32036603#picwww.tradera.com/auction/aid_30571337www.tradera.com/auction/aid_31701373#picwww.tradera.com/auction/aid_32376706#picwww.tradera.com/auction/aid_31890203#picwww.tradera.com/auction/aid_32099772#picwww.tradera.com/auction/aid_32251131#picwww.tradera.com/auction/aid_32064099#picwww.tradera.com/auction/aid_31340530www.tradera.com/auction/aid_29468171#picwww.tradera.com/auction/aid_32010107
    Jag håller med om kryddburkarna, serien som såldes. Jag håller också med om tyget jag lade in, det blommga. Blommigt hade en peak 89-94 då alla var helt GALNA i blommigt.

Fast...lika storblommiga gardiner som vi hade i vårt sovrum sålde jag för makalösa 450 KRONOR nu på Tradera när jag fick för mig att rensa gardinskåpet på gammalt skräp.

Man kanske inte tycker om 80-talet, men det är bara att acceptera att 80-talet så smått har kompletterat/ersatt den 50-60-tals era som varit i två år med Marimekkoinspirerade, "cleana" panelgardiner i mustiga trefärgstryck.

Senaste "Moderna hem" visade upp liknande blandning av helsvart-helvit kombination i möblerna kombinerat med helsvarta porslinsvaser och stora svarta tekoppar som var högaktuella mellan 85-89!
  • Beatrize74
    Skogsstjärnan skrev 2006-09-04 08:52:13 följande:
    Har ni sett det här?www.johanengbergsantik.com/Liiite avis på er som bor i Sverige, verkar inte finnas någon begränsning på hur många fyndställen ni har
    Men HJÄLP vad mycket fint!!! Börjar redan fundera på hur långt det är till Trollhättan från Mariestad där barnen har sina kusiner.
  • Beatrize74

Åhhh...tjejer...har fått pengar av pappa min att BARA lägga på mig själv.

Inspirerad av tråden vill jag köpa något fint i "lantlig, romantisk" stil - vitt då helst till sovrumsfönstren. Ni har ju lite koll på olika inredningssidor, ge mig förslag på:

- någon lykta, ljusstake eller annat för levande ljus
    - någon fin kruka för blomsterarrangemang
    - någon ljuskälla för elektriskt ljus

- ev. någon annan prydnad, typ liten fin "byst", vas eller annat.

Är SÅ shoppingsugen, men har inte så mycket tid att surra runt på inredningssidor just nu. Måste plugga.

(Ska tillägga att övrigt i rummet är i vitt med ljust-rosa-vitt överkast i lapptäcksstil, rosa rostavlor och några porslinsdockor och gamla nallebjörnar på en hylla som är ärvda, en vit spjälsäng och en rustik träsäng med dekorationer. )

Lägg gärna in några bildförslag direkt i tråden. Spännande att se vilka kombinationer ni gör.

• Beatrize74

Har hittat en jättefin antikbetsad bokhylla för någon hundring bara.

Går det bra att bara grundmåla och sedan lägga på ett lager vit färg på, eller måste man göra något särskilt i och med att den är betsad?

• Beatrize74

Jag ska få en FIN (redan vit) stor kommmod av svärmor som de har ute på sin inglasade altan. En släktklenod. Det är fyra stycken skåpluckor och så ska det vara fyra stycken lådor till ovanför, men tyvärr så kastade morbröderna dem (!!!) när de flyttade den till svärmor, så svärfar eller jag själv får snickra till nya lådor. Det finns en överdel till den också med en tydligen ganska snirkliga spegel, typ "äpplet", men den har jag inte sett. Är ju lite valbart om man ska ha den eller inte. Nya lådor, lite uppfräschning med färg så passar den perfekt in köket att ha finporslinet och silverbestick, ljusstakar och servetter etc. i. Längtar tills lådorna blir klar. Helst gjorda av svärfar (men då kan det ta ett tag)

Har fyra vita stolar i den serien med de är SÅ skeva och veka så jag inte ens vågar provsitta den. Träet har liksom torkat. Men...det känns också fel att kasta dem. De har ju liksom hundra år på nacken. Har ni något förslag på hur man kan använda stolarna utan att behöva sitta på dem?

• Beatrize74

Kostar 4000 på Blocket. Synd att den är i björk.
Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!