• vofflan

Noskoppel

Jag har köpt ett noskoppel till min vovve, han drar ganska mycket när jag är ute och går, och jag vill inte att han gör det om jag har med honom när jag går med barnvagnen i vinter,

Nu är det så att det funkar dåligt, han gnäller och försöker dra av det med tassen hela tiden,
    Vänjer de sig, eller gör jag fel?

• Svar på tråden Noskoppel
  • vofflan

Tack o lov , då finns det hopp

• Gnista

Är vovven matglad? Börja med att ha den på honom när han äter i så fall. När du gjort det några gånger, ta på grimman och ge en godis så fort han är passiv och inte trilskas. Då lär han sig att grimman är hyfsat trevlig. Det tar lite tid att vänja hundar vid grimman, men jag tycker att det är ett kanonbra hjälpmedel.

• Madeleine79

Vår tik blev van med sin till slut, nosgrimma är helt klart det bästa jag provat på henne när det är vinter och halt ute. På sommaren har jag bara vanligt halsband=)

• Liska

Men vofflan varför lär du inte din hund att gå i koppel ordentligt eller fixar lite allmänlydnad så att du inte behöver nåt koppel???? det e MYCKET lättare om du har barnvagn i vinter

• Liska

å josephine,,,,, om din hund inte drar in sin "gåfintsele" för att linan spänner under armarna på hunden när den drar är inte det lika illa som att rycka i halsbandet eller nåt annat??
    du borde också lära din hund sköta sig... vilket jag tycker borde vara grundläggande om man har hund.... gå i koppel utan att bete sig illa (dra, göra utfall osv)

• onka

Min hund har inte vant sig vid sin grimma, visserligen har jag den inte så ofta. (Använder den när jag har för ont för att klara ett ryck, har fibro.... samt när jag var gravid och hade foglossning )
    Han försöker få av den varje gång och "leker" snöplog med huvudet på vintern och jordfräs när det är barmark. En annan negativ effekt är att han inte kan bajsa med den på...
    Har haft den i 2 år nu vid behov.

• lia76

Jag har nosgrimma på min vovve....
    Men det är inte bara att sätta på å sen ut å gå...
    man måste börja lite smått inomhus så de först får vänja sej att ha det på sej...
    Sen kan man börja gå lite inomhus med koppel...
    När vovven börjat lugna sej lite så kan man börja vara ute...

Min vovve var helt emot den i början.
    Hon hoppade upp i luften med framtassarna och försökte få av sej grimman med hjälp av dem.

Nu fungerar det jätte bra...
    Visserligen så har hon vant sej så passa mycket av nosgrimman så hon har börjat dra igen, men inte alls lika mycket som innan...
    Brukar variera så jag har inte nosgrimman på varje gång vi är ute

Ska ha barn i september så jag är helnöjd med detta koppel...
    Plus att det är kämpigt på vintrarna när det är halt ute... då MÅSTE jag ha nosgrimman på.

Kram Lia, BF 15 september 2006
  • Sam56

Jag blir så trött på alla hjälpmedel för att matte eller husse inte har en vardagslydnad på sin hund. Hur har ni det med kontakten och ledarskapet? Jag håller med Liska

• Trynträ

Varför måste en hund ha noskoppel? Jag tycker det låter lite farligt om en hund kan bitas åt höger och vänster.

• lia76

Alltså noskoppel är inte till för hundar som är aggresiva eller bits (vilket många tror att det är).
    Utan det är till för att få hunden att gå fint i koppel.

Sam56: Som svar på ditt inlägg så MÅSTE jag använd ahjälpmedel för att få min hund att gå fint i koppel.
    Jag har gått kurser med henne, jag har tränat henne flera timmar i veckan...
    Varje gång jag går ut med henne så tränar jag...
    Men till ingen nytta!

De på brukshundsklubben har sagt att hon är en sådan självständig hund och ett sådant psyke som gör att hon inte tar åt sej att lära sej gå bra i koppel.
    Vissa hundar är så!
    Och tyvärr så är min vovve så.
    Jag har haft henne sedan hon var 3mån och nu är hon 6år.
    Min förra hund tog jätte lätt åt sej när jag tränade henne.
    Hon gick alltid lös när jag var ute med henne. Samt att hon gick kanon bra i koppel.
    Så det är inte min träning som det är fel på.
    Det är bara så att min vovve helt enkelt inte vill gå fint i koppel.
    Och lös går INTE för då sticker hon och kommer inte tillbaka

Kram Lia, BF 15 september 2006
Svar på tråden Noskoppel