• vofflan

Noskoppel

Jag har köpt ett noskoppel till min vovve, han drar ganska mycket när jag är ute och går, och jag vill inte att han gör det om jag har med honom när jag går med barnvagnen i vinter,

Nu är det så att det funkar dåligt, han gnäller och försöker dra av det med tassen hela tiden,
    Vänjer de sig, eller gör jag fel?

• Svar på tråden Noskoppel
  • vofflan

Liska: Jag försöker och till 90 % av gångerna så funkar det men då måste jag "tjata" hela tiden om att han ska gå fint, det jag är rädd för när jag har med honom och jag kör barnvagn är inte att han drar så vi liksom måste följa honom utan att han tex får syn på en katt och helt plödsligt far åt ett håll och jag inte är beredd, det vill jag ha bort med noskopplet

Lia: Visst alla hundar är inte likadana Jag har förstått det, så mycket som vi har tränat och ändå är han som han är,

Varje morgon går vi med noskopplet och det går inte så bra, han gnor sig och rullar sig i gräset , men när vi kommer in i skogen glömmer han av det Om vi tar en tur varje morgon till januari kanske det släpper

• lia76

Min vovve har haft noskoppel på sej i kanske 1½ år.
    Och hon är så van vid det nu, så hon drar ändå (mindre än förrut iallafalla Glad)
    Tycker hon borde har förstått det där med att gå fint i koppel när vi tränat henne med denna nosgrimma så lång tid.
    Men så fort jag sätter på henne ett vanligt koppel, sele, stryp, halvstryp, nylon ja vad jag nu har... så drar hon lika mycket som hon gjorde från början!!

Kram Lia, BF 15 september 2006
  • lia76

vofflan: Jo
    Mycket drag, vakt och jakt pga av hennes raser...
    schäfer/jämthund/norrbottenspets.

Så "drag" hund har jag
    Å hon ska få dra min bäbis i en liten skrinda sen när bäbsien är född hihi

• vofflan

Min är igentligen en vallhund, men som han drar måste han vara en draghund också,

• melonpuss

Tycker du ska försöka träna bort det istället. Prova med att vända och gå åt andra hållet varje gång han börjar dra, när han inte drar belöna. Eller stanna varje gång han börjar dra så blir kopplet jättespänt och när han har satt sig eller backat tills kopplat inte är lika spänt då fortsätter ni att gå, men utan att vare sig berömma eller titta på honom. Du kan även pröva med att så fort han börjar dra innan kopplat är spänt, släppa kopplet o vända dig om o gå iväg. Då ska hunden vända sig om följa efter dig. Min hund fattade inte detta utan stod still o stirrade på mig.

• Que Sera Sera

Om man tranar sin hund utan framgang, sa tranar man FEL.
    Det ar inte hunden som inte 'fattar' det ar tranaren som inte ar tydlig nog pa att formedla det man vill till hunden.
    Gor man det pa ratt satt forstar ALLA hundar. Punkt.

Nosgrimmor ar enl. mej en taskig genvag for att uppna ngt man skulle kunna genom regelbunden och korrekt traning.
    - Jag hade forr en blandras som jag ocksa hade nosgrimma pa, eftersom jag var dum nog o inte fatta battre, likt manga andra som anvander det. Lathet och daligt ledarskap kallar jag det...
    Men alla gor ju som dom vill...

• AdrianK

Jag har inte noskoppel men två kompisar har. Ena tycker inte om det alls, försöker att ta bort det hela tiden, förutom när hon glömmer bort så går hon fint och inte rycker.
    Den andra kompisen hade kopplet i två dagar sen var det lugnt. Hon vande sig fort och nu går han med vanligt koppel eftersom hon lärt sig så fint så.

• lia76

Jag använder inte noskoppel för att jag är lat eller har dålig ledarskap.
    Av alla de hundar jag haft så är det 2 stycken som inte velat lära sej gå bra i koppel oavsett vad jag försökt lära dem...

Och då använder jag olika metoder ... men inget har hjälpt och hon är 6 år nu..
    Men visst kan det vara så att jag tränar fel...

Men hur kommer det sej då att när jag använt samma metoder till de hundar jag haft (och de har lärt sej gått bra i koppel) som jag gör på denna och denna hund inte vill gå bra i koppel?

Och det är inte så att jag använder nosgrimma varje gång jag är ute med henne...
    Så kom med tips som jag INTE har försökt ännu  

Svar på tråden Noskoppel